Förvildad 3-åring

vicsan

Trådstartare
Min 3-åring har gått i hage hela vintern pga all snö som varit. Nu har jag börjat hantera henne igen och hon lyssnar bra, stannar, flyttar fram- och bakdel, backar osv. Problemet är att hon har så mycket överskottsenergi så hon flyger i luften hela tiden, stegrar och slår bakut. Känns inte säkert att gå bredvid henne när hon sätter igång, samtidiggt som jag förstår att hon har en massa överskottsenergi. Jag har inte tillgång till paddock så jag måste hantera henne i skogen. Några bra tips på hur man får henne trött och hur man ska göra när hon "brallar"? Tack på förhand.

Sv: Förvildad 3-åring

Min 3-åring har gått i hage hela vintern pga all snö som varit. Nu har jag börjat hantera henne igen och hon lyssnar bra, stannar, flyttar fram- och bakdel, backar osv. Problemet är att hon har så mycket överskottsenergi så hon flyger i luften hela tiden, stegrar och slår bakut. Känns inte säkert att gå bredvid henne när hon sätter igång, samtidiggt som jag förstår att hon har en massa överskottsenergi. Jag har inte tillgång till paddock så jag måste hantera henne i skogen. Några bra tips på hur man får henne trött och hur man ska göra när hon "brallar"? Tack på förhand.

Det behöver inte vara överskottsenergi, det är nog vårkänslor och glädje :)
Hon kan tycka att det är buskul att det händer nåt igen.

Repgrimma och longerlina på hästen, hjälm och säkerhetsväst på dig och ut i skogen. Promenera i rask takt, gör krumelurer runt träd... Om du har lina och hon "brallar" kan du släppa efter så mycket att du hamnar på ett säkrare avstånd. Låt henne sprattla i linan och fortsätt du att gå och kräv att hon följer med.
Att trötta henne fysiskt i skogen från marken är nog ganska omöjligt, du kollapsar nog först ;)
Få henne att använda "tänkarmössan", hitta på övningar (uppför och nedför, över och under, runt och emellan) där det händer saker hela tiden så hon måste koncentrera sig, då blir en liten 3-åring snart trött :devil:

Har du kollat att hon har en bra foderstat?

Som tidigare sagt så är det bästa att få henne att använda hjärncellerna så mkt som möjligt och på det sättet trötta ut henne och var samtidigt tydlig med att det inte är ok att stegra sig å sparka. Jättebra att du använder dig av skogen, både du å hästen får motion :).

Har hon en hagkompis att leka med? och en hage stor nog att busa i? Så hon har möjlighet att busa av sig innan du tränar. Tycker också att du ska vara noga med att det inte är ok att hoppa och stegra, du har ju inte inbjudit till lek (än). Visst vill man ha en glad häst, men man får göra vad man kan för att inte hamna i skottlinjen.. Sedan är det jättebra att ni kan träna i skogen! Kan också vara bra att träna bort buset vid hand så att detta inte kommer tillbaka och biter en när det är dags för ridtur i skogen - "tjohoo skogen, hopp och bus!"

Hmm, känner igen detta, har en treåring som studsar rakt upp med alla fyra och så slänger iväg rumpan i världens brallar när jag tömkör eller longerar ... var snäll som ett lamm i höstas, jag tolkar det som lycka och vårkänslor!:p Är dock noga med att han inte gör så mot mig och att det går att hejda honom.

Håller med de andra om att det är tankearbete som gäller och att man kräver fokus på arbetet, med avslappningspauser emellanåt.

Jag har inte heller någon ridbana men satte upp några tryckimpregnerade stolpar i en fyrkant med band runt, fungerar jättebra till arbete från marken, om du nu har någonstans du får lov att sätta upp det på, min är ca 15*15 m.

Tror annars också det är vårkänslor, min fjording som inte rör sig i onödan när man löslongerar for runt som en toke i full galopp och bockade och sparkade bakut häromdagen när jag skulle sätta igång honom efter vintern så kan han fara runt så är det nog inget vad en mer aktiv häst kan göra ;)

Mina två flickor har också varit lite vimsigare än vanligt men jag har knappt gjort något med dom på hela vintern och det brukar vara så när jag haft uppehåll ett tag då är koncentrationen lite på alla håll och lite extra spring i benen.

Tack för alla svar. Hon går i en stor hage med 3 hästar till som hon busar mycket med. Jag la om min träning lite plus att jag markerade tydligt när hon började "bralla". Träningen har jag förlagt mitt i skogen där hon har lite att göra. Hon får lyfta på benen för de grenar som ligger på marken, jag går runt träd, upp på berg o.s.v. Hjärngympan och min tydliga markering har gjort underverk på henne.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 745
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama