Lindon
Trådstartare
Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle räknas som normalt. Åt först hypoallergic från RC och gjorde eliminationsdiet för att utesluta allergi mot mat. Blev inte mycket bättre. Åt kortison, svarade först bra på detta men trots högre dos kliade han sig massor igen. Började med apoquel, blev lite bättre. Togs blodprov på våren -19 som visade att han hade allergi mot bl.a dammkvalster, förrådskvalster, mjölbaggar. Slutade med torrfodret och bytte till färsk. Äter nu ren, häst, lax och lamm för han verkar tål det bäst. Nöt, fågel och svin reagerar han på direkt med mer klåda. Förra sommaren startade vi igång med hyposensibilisering och höll på tills för en månad sen då jag bestämde mig för att sluta. Ett år och inte någon riktig förbättring. Får nu istället cytopoint som fungerar helt ok. ELLER har fungerat ok tills några veckor sen då kliandet inte la sig lika bra av cytopointen som förr i vår och sommar. Mönstret känns igen - hösten kommer och klådan blir värre. Men jag undrar varför?? Enligt blodproven så visade han inga reaktioner på träd eller andra växtligheter om det inte är någon korsreaktion som orsakar allt? Fukten har jag tänkt på, åtminstone senare på hösten tå han börjar tvätta tassarna.
Nu i efterhand var det kanske dumt att avsluta hypon före den sämsta perioden ... tänker ju att det kanske har hjälpt lite. Men samtidigt har han aldrig klarat sig enbart med det utan haft en medicin till utöver..
Nån med liknande erfarenhet över sämre mående hos allergihundar på hösten?
Nu i efterhand var det kanske dumt att avsluta hypon före den sämsta perioden ... tänker ju att det kanske har hjälpt lite. Men samtidigt har han aldrig klarat sig enbart med det utan haft en medicin till utöver..
Nån med liknande erfarenhet över sämre mående hos allergihundar på hösten?