Förvärkar

Koltinna

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av tidiga förvärkar?
Hur tidigt började du känna av det? Hur kändes det?
Vad kan/ska man göra åt det? kontakta barnmorska eller förlossningen eller är det bara att härda ut?

Sv: Förvärkar

Jag fick förvärkar, eller sammandragningar, runt vecka 20 tror jag första gången..sen dess har det fortsatt och fortsatt!
Ibland många och ganska regelbundet, ibland mera sällan och ibland kan det gå rätt lång tid emellan!
Jag har varit orolig ett par gånger, och haft kontakt med både barnmorska och förlossningen, men alltid fått rådet att vila och se om det går över, och alla jag pratat med har sagt att gör det inte ont, eller man inte blöder, så ska det inte vara någon fara!

I början kändes det knappt, märkte bara att magen blev stenhård!
Nu på senare tid kan det kännas rätt rejält, men inte att det gör ont eller så, utan det bara känns i kroppen..pulsen ökar och jag mår nästan lite illa, blir alldeles varm...men det går över snabbt.

Mer än så kan jag tyvärr inte bidra med! :)

/Tillit - vecka 35 :love:

Jag började få förvärkar/sammandragningar runt v. 20 nånting. Runt v. 30 fick jag rejäla sammandragningar så fort jag gjorde NÅNTING (gå ur bilen, gå på promenad, ställa mig upp ur soffan osv..).. Höll på så tills sonen ville titta ut på BF+11.. Inget o göra nått åt det är ju bara livmodern som tränar sig inför förlossningen.
Men det är ju skillnad på att få sammandragningar lite då o då och att få REGELBUNDNA sammandragningar.. Kommer dom så ofta att du kan klocka dom så bör du nog ringa för en kontroll..

Jag började få förvärkar/sammandragningar runt v. 20 nånting. Runt v. 30 fick jag rejäla sammandragningar så fort jag gjorde NÅNTING (gå ur bilen, gå på promenad, ställa mig upp ur soffan osv..).. Höll på så tills sonen ville titta ut på BF+11.. Inget o göra nått åt det är ju bara livmodern som tränar sig inför förlossningen.
Men det är ju skillnad på att få sammandragningar lite då o då och att få REGELBUNDNA sammandragningar.. Kommer dom så ofta att du kan klocka dom så bör du nog ringa för en kontroll..

Det där känner jag igen!!!!
Så fort jag går längre sträckor- som när jag går runt hästarnas bete och kollar stängslet, jäklar vad det spänner åt då!! Det blir så hårt och obehagligt att det blir svårt att gå!!

Sen har jag börjat ha en sorts 'molande mensvärk'. Hade det hela natten inatt faktiskt.. Vaknade med jämna mellanrum, yrvaken, och kände- att nu fick jag gå på toa och stoppa in en tampong, då det verkligen kändes som mensvärk :eek: För att sedan minnas, att det ju inte alls är mensvärk..
Jag går in i vecka 34 :love:

kl

Jag fick min första förvärk första natten i Thailand (mitt ute i djungeln!). Jag var då i v 29. Sen gick det tre veckor utan att jag kände av något. V 33 började jag känna av dem igen och i v 35 hade jag sammandragningar mer eller mindre konstant (mycket lättretlig livmoder som BM kallade det). Fick rätt regelbundna förvärkar som kändes som sammandragningar ihop med kraftig mensvärk nattetid och även en hel del dagtid och blev skickad till förlossningen där jag gjorde en ctg kurva som visade kraftiga och täta, regelbundna sammandragningar. Jag fick en Bricanylspruta för att lugna ne det hela, och därefter hade jag sammandragningar lite till och från och mensvärk på nätterna, men det var betydligt bättre. Sen satte det igång på riktigt i v 40+6 =)

//Julia

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
863
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka