förvaring av utrustning

P

Pula

var förvarar ni er utrustning?
i stallet eller i sadelkammaren, jag tänker mer på täcken, hänger ni upp dem på tork i stallet vid hästarna eller hänger ni upp dem i sadelkammaren?

jag tror inte det finns direkta regler om hur man får förvara sådanthär eller jag kan ju ha fel...
risken att man kan bli bestulen på sina täcken i stallet finns ju, men hur gör ni andra här på forumet???

är det ok att låta snöiga täcken hänga i ett kallstall, så fukten ökar i stallet utan att ha igång ventilation, bara öppna dörren ut??

Sv: förvaring av utrustning

Jag brukar låta utetäckena sitta kvar på hästen några timmar efter att den kommit in då är täcket hyffsat tort och då hänger jag det på täckeshängaren på boxväggen. Skulla aldrig drömma om att ta in ett fuktigt täcke i sadelkammaren.
Är täcket riktigt jätteblött får det komma in i huset och ligga i badkaret:D

Täcken som skall torkas hängs i pannrummet. Detta gäller förövrigt allt som skall torkas, inget fuktigt kommer in i sadelkammaren hos mig och att hänga ngt på tork i stallet är inte särkilt effektivt när man som jag har kallstall.

Riktigt sjöblöta täcken får rinna av i ladan(först), men småblöta/fuktiga täcken hänger vi in i pannhuset.

Inga blöta täcken i sadelkammaren...

Jag har oxå kallstall men inga hästar som "står på stall" utan bara lösdrift. Så hänga blött täcke till att rinna av kan man göra i stallet oxå. Grejerna torkar ju inte men de kan rinna av så vi slipper vattenpölarna i panrummet iaf!

Inmga blöta täcken i sadelkammaren hänger dem att torka på logen, övrig utrustning i sadelkammaren, var sak på sin plats

hur kommer det sig att ni inte vill ha dem i sadelkammaren?
i vår sadelkammare finns det ett element (enda stället med värme på, ca 10 grader), vi har även avlopp samt det är enda stället att ta vatten på, vi har ju en ventilations ventil i väggen så det är ju inte fuktigt på något vis , så inget läder tar skada...
har sedan tidigare hängt upp täckena på tork i stallet men de torkade ju aldrig!
nu på morgonen är täckena torra och sköna :laugh:

Jag vill absolut inte få blöta täcken och liknande i sadelkammaren för att det medför en mögelrisk jag har dessutom trägolv och isolerade gipsväggar i där så det passar sig helt enkelt inte med blöta täcken.
Och så luktar ju blöta täcken så hutlöst äckligt och det vill jag inte ha in i sadelkammaren.

Håller med de andra, inget blött kommer in i vår sadelkammare. Tänker man efter så ligger/hänger det grejer där inne för ett sexsiffrigt belopp och jag vill inte ha fukt där!

Vi har ett torkrum, funkar jättebra. Alla täcken är torra tills nästa dag. I förra stallet hängde vi dem i pannrummet.

Vi har en stor sadelkammare där vi häger täckea i taket.
Inga problem med mögel, men så är sadelkammare som sagt stor, och vi sätter på e varmfläkt när det är mycket blöta täcken.

I övrigt så förvaras allt i sadelkammaren, grimma, grimskaft och aktuella täcken hänger på boxe i stallet. Jag har min ryktväska hänger på boxen också.

Har ylige flyttat frå ett stall helt utan torkmöjligheter. Det krävs ungefär 3 regntäcken för att hålla häste torr under de regniga periodera. Dyrt!

Alla blöta täcken, schabrak, grimmor, benskydd m.m. hängs i pannrummet. Torra täcken som används hängs på boxdörren och de som inte används hängs i sadelkammaren.

där jag har min häst så finns ett litet torkrum,dit sätts alla fuktiga/våta täcken, och torra hängs på boxväggen,de som inte är i användning sätts i skåpet.

Vi har ett torkrum för täcken där de hängs när de är blöta. Värmefläkt och avfuktare sätts på när det är täcken där inne, annars är utrymmet inte uppvärmt.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 016
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 710
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama