Förvaring av lucern hacken

mizz_beauty

Trådstartare
hur förvarar ni eran lucern (hackad strå)? I stallet så är det ju fuktigt. Så vi har den inne i källaren just nu. (En säck räcker i ca 20 dagar för tillfället).

Sv: Förvaring av lucern hacken

Vi har dne i foderkammaren, men vi har inte fuktigt i stallet... det är säkert bäst att ha den torrt, var det nu må vara...

förvarar det i plasttunna med lock. Håller sig bra, trots att foderrummet till och från kan vara ganska fuktigt

Jag har en plasttunna med lock och det funkar utmärkt.

Tunnan rymmer inte en hel säck, så säcken knyter eller tejpar jag och förvarar stående på golvet. Den är ju i plast så fodret blir inte förstört så länge säcken är hel.

En säck räcker en knapp månad, och jag brukar köpa max 2 st åt gången.

Svarar som övriga - jag förvarar också vårt lusern hackad strå i en plasttunna med lock och det funkar utmärkt.

Lusernet som inte får plats i tunna, får ligga kvar i säcken som jag knyter om och förvarar i stallet, intill övrigt foder. En säck varar i ungefär 3 veckor.

Jag öppnar mina säckar, och låter dem stå öppnade på golvet inne i garaget där jag har mitt foder. Får väll tillägga att det inte bor någon bil i garaget och att det är torrt och svalt. En säck går dock åt på en vecka, eftersom Fröken får ca 3-4 kg per dag.

Men att ha det i tunna är nog bra, annars funkar säcken som förvaring.

vi har vårt kvar i säcken.
men det är inte så fuktigt i våran foderkammare heller

Jag kan ha det både i stallet och i höboden...tycker att du ska kolla upp varför det är fuktigt i ditt stall. Det är direkt skadligt för hästarna...liten passus;)

Har balen med lusern strå på logen där allt mitt kraftfoder står. Öppnar balen och tar ur den, häller ej upp den på tunna.
En bal räcker ungefär 25 dagar, får ca 1 kg om dagen pga dåliga proteinvärden i höet (19:eek: ).

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 295
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 503
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III