Förvaring av Hösilage?

A

Anja586

Har hittat billigare hösilage än det som finns tillgängligt i stallet. men om jag väljer att köpa det måste jag nog förvara det utomhus. Hur ska jag göra detta på bästa sätt utan att det blir försört?

Sv: Förvaring av Hösilage?

Jag håller med svaret ovan. Täck gärna med presenning för har du fyrkantsbalar läcker vatten in över vintern och förstör balarna. Jag köper själv aldrig fyrkantsbalar. Jag hade även täckt rundbalar bara för att vara helt säker.

Sv: Förvaring av Hösilage?

hästig skrev:
Jag håller med svaret ovan. Täck gärna med presenning för har du fyrkantsbalar läcker vatten in över vintern och förstör balarna. Jag köper själv aldrig fyrkantsbalar. Jag hade även täckt rundbalar bara för att vara helt säker.

Det var det dummaste jag hört. Har du fyrkantsbaler som läcker beror det på plastningen som inte är korrekt utförd och det gäller lika mycker runda.

Läcker det in så är det inte tätt = hygienkvaliteten sjunker snabbt oavsett om det är runda eller fyrkant, täckt eller ej!

Inte ovanligt på runda då en del av snålhet lindar för få varv. :angel:

Torrt underlag, gärna pall. Nät över för att skydda mot fåglar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 533
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama