Förvaring av Hö (sammanslagen)

D

Dova

förvaring av Hö?

Undrar bara lite ang, förvaring av hö. håller, det sig om man ställer det utomhus på pallar med presenning över eller möglar de då?
tanken nu är att de ska stå i en lada..eller de e mer tre väggar och ett tak...så de e så gott som utomhus...vågar man ha det där?
Är lite osäker om man vågar ha det där..tacksam för svar =)

Sv: förvaring av Hö?

På vintern när det är minusgrader klarar du nog det men på våren är det nog bra att ha det inne så det inte blir fuktigt (väme+fukt= neg mikroorganism tillväxt)

Hö är viktigt att förvara så att det skyddas från fuktig luft. Det som rekommenderas är på höskulle/lada med halm lagt ytterst och överst för att skapa en torr luftspalt mellan hö och inkommande uteluft. Hö suger åt sig! Absolut inte öppet, utomhus. Lägg aldrig hö heller på betonggolv, utan ha i så fall pallar under. Betong är alltid fuktigt och höet suger upp det och möglar...

Får erkänna att jag inte tillämpar halmtäckningsprincipen själv, men jag har ett torrt loft...

Det är lite det jag vet om hö förvaring...

Ute lär det mögla snabbt. Om du har svårt med lagring inne kanske hösilage är ett bättre alternativ? Det förvaras lätt ute, bara inte i direkt sol.

ja okej..nu va ja tvungen att ställa det ute i ladan ändå...på pallar och med preseninng att lägga över vid snö eller regn...men nu står det öppet...har satt upp presening i öppningen..så förhoppningsvis kommer det att hålla sig. Tack för svar=)

För att skydda ytterligare, lägg halmbalar överst och på sidorna så de tar upp eventuell fukt först.

jaha okej, ja de skulle ja ju kunna göra...runt hela då? för det är 2,5 ton..det är till två hästar..de blir ju ganska många halm balar då...men d kanske de är värt iofs?

Jag lovar, du kommer tycka det skulle varit värt det om du står där och får kasta en massa höbalar istället.

Det bildas alltid en kondens på insidan av presseningen, så därför blir höet jättefuktigt trots att du har presssening, så precis som flera säger så kommer du få kasta massor av hö om du bara lägger på en presening.

Som liten vägledning kan jag nämna att de år jag förvarat hö har jag gjort det på loft (inomhus alltså) med ett lager småbalshalm runt om och uppe på, löshalm högst upp och som tätning i hörnor och har ÄNDÅ fått kasta en del fuktskadat (som definitivt varit bra när det lastats in!).

Lagra hö är en svår konst! Det DRAR till sig fukt och möglet får bra fäste direkt. Var noga med att lukta på höet, det ska aldrig ha annan doft än friskt hö. Luktar det inget, svagt av champinjoner eller mögel - släng direkt. Hästhälsa är dyrt om de får problem med luftrören.

Lycka till med din förvaring, själv fick jag höra av bra höproducent att det enda bra sättet att förvara hö är på skulle, med tork som går hela tiden...

Mitt stall är av en för mig outgrundlig anledning perfekt att förvara hö i. Kanske 6 meter högt i tak, öppet dygnet runt, i blöta blåsiga Skåne. Jag har höet på golvet i stallet i samma utrymme som hästarna, ibland på pallar men oftast direkt på marken (har då löshö underst)
Jag har lastat in hö på hästen och det har ibland räckt till nästa höst och fortfarande varit superfint. Har inte kastat en enda bal och det har jag aldrig nånsin varit med om under alla år jag fodrat med hö.
Jag vidtar inga försiktighetsåtgärder förutom att jag har en presenning över höet eftersom det kalla dagar bildas kondensvatten i taket.
Underligt tycker jag.

Vilket är det bästa sättet att förvara hö på,
På en skulle över stallet eller i en sidobyggnad i markplan.

Hur stort behöver det vara för ett stall med plats för fyra hästar?

Vad ska man tänka på i material för att det inte ska dra åt sig fukt....

Tacksam för alla tips och ideer!

Sv: Förvaring av Hö

Om du tex ska ha höet på markplan tex i en tom box,kan du lägga det på lastpallar så att det blir lite luftigt..eftersom att det kan krypa in fukt i de understa balarna...Annars är väl skullen en bra plats om det har god ventilation och inte är fuktigt där..kolla taket så att det är tätt och inte regnar in...Mängden får du räkna på..vad varje häst äter och hur mycket du behöver ta hem...onödigt att lagra för mycket..jag tar hem vad min häst förbrukar på 3 mån i taget...blir ca 68 hårdpressade balar på 12 kg st.. blir runt 900 kg..
räknat på en stor häst som äter ca 8-9kg hö/dygn..
Hoppas du fick någon klarhet...
mvh miloo2:bow:

Får man ställa en liten till fråga? om man har hö (ungefär hälften förbrukat nu) och man inte la runt halm när man hämtade det. Nu känns höbalarna längst ut lite fuktiga vid milt väder, är det försent att lägga på halm? Stänger man inne fukten då? är det bättre att låta dem ligga luftigt? Det finns gott om plats på loftet.

En fråga till, strax efter jag tagit in mitt hö på loftet så tog de som äger stallet in pallar med spånbalar (tyvärr en väldigt regnig dag så spånbalarna var minst sagt blöta när de kom upp på loftet. Hur är det med att ta upp fuktiga saker på höloft? Är det absolut förbjudet eller ska loftet vara konstruerat så att fukten går ut?

Sv: Förvaring av Hö

Ur brandskyddssynpunkt är det bäst att förvara det i en separat byggnad, hö brinner bra... Lagringsutrymmet beror på hur hårt pressat hö du har, och hur många gånger du ska få hem det (om du köper).

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 501
Senast: Angel
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar