Förvaring åt inackorderingar?

nexxa

Trådstartare
Jag flyttar den 1 april till ett större stall där jag tänkt hyra ut ett par boxar (samt att vi ska få upp uteboxar..)
Sadelkammaren är tänkt att alla ska ha sadlar och träns i, men att jag ska låta dem ha resten av grejerna i lådor/hyllor utanför på logen då det är ont om plats och jag har många grejer själv.

Hur mycket plats/förvaring och vad för form av förvaring tycker ni man behöver ha/häst?
Räcker en låda på 100-50 cm samt två hyllplan på 1 m/st för täcken och prylar?

Gärna tips, ideér, bilder och smarta förvarings tips

Tack på förhand :bow:

Sv: Förvaring åt inackorderingar?

Kanske,annars så får dom väll ta hem det dom inte använder jusst för tillfället?

Jag har jusst nu en låda som är 1,2 meter bred,1 m hög,och kanske 70 cm djup,den är full,en garderob som är 60 cm bred,den är halvfull,eftersom det bara är ett hyllplan i den så kan jag inte förvara så mycket saker där.

Sen har jag en täckeshängare på boxen som är halvfull..
Och då har jag inge hästsaker nånannanstanns,utan har precis allt jag samlat på mig under 11 år som hästägare där.:D

Det här klarar jag mig på till en häst..

Om du ska ha hyllor åt täcken,gör dom rejält djupa,och sätt tex gummiband som stoppar utifall täckerna vill rasa ner..

En sådan där "utemöbel-madrass-förvaringslåda" (gissar att det är en sådan du tänker på) samt 2 m hylla borde absolut räcka för en häst! Kan dom inte klara sig på det så kan dom ju ta hem det som inte används så mycket (exempelvis tävlingstäcken osv) tycker jag. :)

Ska man ha foder på dom ytorna också eller finns det en foderkammare?
Jag tycker absolut att det borde räcka med utrymme till varje häst, om det inte är så att fodret ska förvaras där också.

Glöm inte skydd i form av lås och galler för fönster! Hur ska ni ha försäkringsskyddet?

Till alla: Tack för era svar!

Alla lådor ska få lås, stallet är försäkrat för stöld av utrustning, foder,strö, hö osv.

Jag har tänkt bygga lådor som är minst 50 cm djupa och 1 m breda. Täckeshyllor separat till varje låda ovanför/annan sida.
Foder ingår i hyran så det finns på annan plats.

Funderar lite på att köpa lagerhylla och låta 2 hästar dela på en hylla?

Jag skulle hellre slå ett slag för garderober än lådor, det är dömt att bli stökigt och svårletat då man har saker i en lår.
Vi byggde egna garderober som sedan varje hästägare själv fick inreda, hellre en något bredare och mindre djup garderob än tvärtom.
Sedan kanske en gemensam garderob/låda för täcken "ur säsong".

Det är absolut tillräckligt tycker jag. Själv har jag klart o tydligt talat om att det inte är fråga om förvaring av ALLA hästgrejer hästägaren har utan om den inhyrda hästens utrustning som används regelbundet. Allt annat får var och en själv förvara hemma.

så ser ut hos oss alla inackorderingar får ett skåp
13849222.jpg

skulle det inte räcka så finns det plats på logen

Jag skulle hellre slå ett slag för garderober än lådor, det är dömt att bli stökigt och svårletat då man har saker i en lår.
Vi byggde egna garderober som sedan varje hästägare själv fick inreda, hellre en något bredare och mindre djup garderob än tvärtom.
Sedan kanske en gemensam garderob/låda för täcken "ur säsong".

Jag håller med. Lådor tar väldigt mycket golvyta i förhållande till vad som ryms.

Vi har plats för en garderob + två sadelhängare per inhyrning. Sen finns eventuellt ytterliggare plats men då blir det ouppvärmt och olåst.

Låter som att dina inackorderingar kommer att få det bra :) I vårt stall delar vi inhyrda på en sadelkammare med underfärliga mått 2*4 m. Där disponerar vi över 1 sadelhängare (jag har även selhängare), hjälmhängare, krokar för träns och det lilla golvutrymme som blir över. Allt annat trycks in längsmed väggarna eller ute i stallet. Jag har även en del grejer hemma. Tycker att det låter väldigt bra med hyllplan för täcken och sånt! Eller typ hurtsar/garderober...

Garderober/skåp är egentligen bättre än lådor tycker jag. Har man skåp så är det lättare att inreda själv med hyllplan och hängare som man vill ha det. Personligen tycker jag om att ha många krokar så att longerlinor, spön, träns osv kan hänga i stället för att ligga.

Vi har samma problem. I vår sadelkammare finns det bara plats för sadlar och träns nu för tiden...

Så vårt gamla höns"hus" är numera garderobsrum. Där har alla var sin garderob (en/häst). Sen har vi en lång bänk där det varit gamla krubbor, där alla får en viss plats till sina täcken. Någon har valt att ha sina täcken i en sådan plastlåda för dynor från utemöbler. Vill också ha det nu - mössen bygger bo i mina täcken, både i garderoben och på hyllan! :mad: Men jag gillar garderobsformen kombinerat med låda bäst. Då kan man slänga ner allt stort i lådan och säsongsförvara där, och burkar, flaskor, hjälmar etc kan man ha i garderoben. Enkelt att rengöra och justera hyllplanen efter behov.

Så har vi några täckeshängare här och var samt 3 gamla selhängare från tidigt 1900-tal där man kan hänga selar, longergjordar etc. Och en foderkammare såklart.

Vårt stall är iof inte litet på något sätt så man kan få ha så mycket saker man vill. Släng det i en låda på logen och ta fram vid behov liksom. :)

Jag tycker att det är smidigast att förvara täcken hängandes på täckesgalgar, enkel hantering och minimerar risken för mögel osv om det är lite fuktig miljö. Så istället för låda skulle jag satsa på högre garderober etc för täcken och så två hyllplan/box för förvaring av övriga prylar. I en täckesgarderob har man ju även möjlighet att sätta upp krokar för att kunna förvara träns, sadelgjordar mm hängandes.

Jag funderade lite på att sätta krokar att fästa täcken i? Och att torka dem med att hänga upp dem där vid bogen på en fällbar sadelhängare..vad tror ni om det?

Jag har fälllbara sadelhängare som täckestorkare. Fungerar bra och ser inte så hafsigt ut när de hänger där.

Vi har gjort så att alla i stallet fått investera i varsin riktig täckeshängare som hänger på en stång i slutet av en ganska öppen sadelkammare. Sedan har det gjorts en skjutdörr (för att avskilja mot sadelkammaren) där de hänger med en tork som har timerfunktion. Täckeshängarna är snyggga och prydliga och spänner ut täcket utan att ta så mycket plats.
Annars kan krokar i tacket på lite avstånd vara ett bra sätt men det tar upp rätt stor yta.

har du plats så gör hellre "fack" på 1 kvm golvyta med 3 väggar, sätt hyllor på 50 cm djup längst in och krokar på kanterna (som hos kirrekorv fast med längre mellanväggar med krokar på)
Låt inackorderingarna disponera utrymmet där fritt sålänge dom inte förstör något..

IKEA garderober funkar bra och är snygga hur de inreder dem får de bestämma själva med krokar korgar hyllor mm

en tanke??? vintertid blir de frysgrader på logen?? vart kan de då förvara tex liniment, lera, mmm saker som tien ska fysa till is...

lådor är inget jag skulle vilja ha mina grejor i hellre garderob med hyllplan. i en låda läggs oftast täcken i botten.. grejor över. sen när täckte ska användas så måste allt ur..

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Araminta
·
Hemmet Imorgon kommer nya badkaret (spännande :nailbiting: :D ) !! Ska bli underbart att kunna sträcka ut sig i ett lite längre badkar, MEN då...
Svar
13
· Visningar
1 547
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar