Förvara tjära?

M-oaa

Trådstartare
Jag visste inte riktigt vart jag skulle posta denna tråd, moderator får gärna flytta på den isåfall.

Jag undrar hur ni, främst i större stall, förvarar er hovtjära?
Enligt mig är det det bästa för min hästs strålar, som då och då spricker. Har testat strålspray, men tycker att det inte fungerar öht. Jag skulle därför vilja köpa tjära igen. Problemet med det är att det riskerar att hela min stallänga och sadelkammare kommer osa tjära i flertalet år.

Så alltså, ni som 'håller' tjära i storstall, hur förvarar/hanterar ni det så att övriga stallkompisar slipper lukten?

M-oaa

Sv: Förvara tjära?

I mitt stall har vi hyllor längst bak i stallet och där förvarar jag min, även de andra i stallet har sina där.
Har hållit i ett år ungefär och det har aldrig luktat mer än typ 10 min efteråt även om vi smetar på det i stallet. Burken sluter tätt och släpper ingen lukt heller.

Men det kanske är olika hur bra ventilation man har eller nåt? Har aldrig tänkt på att folk kan störas av det :p

Lägg burken i en tättslutande plastpåse så minimeras lukten.

Fast jag kan inte förstå att man störs av tjärdoften. Luktar :love: och är sommar för mig (även mitt i vintern).

ägaren till stallet där jag har min häst har vanlig tjära, som är i en vanlig målarburk inne i ett skåp i foderkammaren.
luktar ingenting, endast några minuter efter att burken öppnats.

Tack för alla tips!

Andorra: Ja självklart.. Jag gillar också doften, tills min tjäraburk på något sätt började läcka i bilen när jag skulle åka bort med hästen ett tag, sen luktade ALLT trä-båt.. :bump: Jag undrar om jag inte vill tycka mig känna en svag tjäradoft fortfarande.. Grr.. Men den har avtagit lite.

M-oaa

Jag har min burk inlindad i en plastpåse, mest för att jag är klantig så jag brukar få tjära överalllt när jag har använt det :angel: Men även för att förra burken hade ramlat omkull och då locket inte riktigt satt fast så hade det runnit ut tjära i min garderob så en del prylar fick jag kasta för de var indränkta i tjära :(

Precis det som hände mig.. Fick slänga i princip alla mina stallapoteksaker. Nu var det kanske inte så smart att förvara den bland dom - men! Hursomhaver.. Jag får hitta någon låda som går att försluta ordentligt där endast tjäran och penseln får bo och hoppas att lukten håller sig där inne :D

M-oaa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka