Förvara hösilage-regler

raggsock

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns regler kring hur man får lagra inplastat foder. Någon sa till mig att det inte får förvaras inne i ladan då det kan självvärma och antända. Som jag ser det är det väl inte större risk än med vanligt hö eller?
Har inte hittat några regler kring detta på nätet.
Jag brukar ha några 100kgs hösilage inne i ladan.

Sv: Förvara hösilage-regler

Jag kan tycka att det måste finnas syre för att det ska kunna bli varmt och självantända. Risken borde vara betydligt mindre än med vanligt hö.

Men det är vad jag tror inte vad jag vet helt säkert.

Det är just så jag också tänker men man måste ju kolla om någon vet om det är ett rykte/myt som vissa säger eller om regeln finns. Det skulle ha varit någon som fått påpekande vid stallbesiktning.
Jag tänker också att en rundbal med hö borde ha lättare att värma på t e x.
Men som sagt jag hittar inget på nätet.
Kanske finns inga regler kring det. Kanske är det olika i olika kommuner som det var inspekterade då.

Jag gissar bara nu men det kan inte vara så att personen tagit fel på får och behöver?
Många har ju problem med att få plats med fodret inne och väljer då plastat för att kunna förvara ute.

Den största risken som jag ser är när dåliga ensilagebalar körs ut hela på gödselstan, då är risken stor för brand.
Grannen gjorde det misstaget och det brann ordentligt i gödselstan:crazy:
Det var bara ren tur att min dotter kom hem på nattkröken och såg att det brann, annars hade de inte haft någon ladugård kvar.
Det tog många timmar att släcka och pyrde i dagar efteråt trots att hela plattan dränktes i vatten i många timmar om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 454
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 283
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar