Förvara höet så här?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jozzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 618
J

Jozzi

Hejsan,

Har ett liten fundering. Ska göra om stallet och får lite problem med höförvaringen denna vinter bara. Kan man förvara höet i ett sånt här tält?

1441_s.jpg

Jag tänkte att man kunde ha pallar under höet så det får luft, men jag är lite fundersam hur mössen osv boar in sig ännu mera där inne eftersom tältet kommer att stå utanför stallet och katterna tar sig inte i i tältet och gör sitt jobb.
Sedan är jag lite fundersam över om höet blir lättare dammigt där.

Vad tror ni?

//Jozzi

Sv: Förvara höet så här?

Temperaturväxlingar ger upphov till kondens, höet suger lätt i sig fukt från luften, fuktiga väggar, betonggolv odyl. Fuktigt hö = bra grogrund för mögelsvampar.

Ett tips är att "klä" in höbalarna med halm, som ger ett fuktskydd. Balarna får absolut inte stå direkt på markplan men det hade du redan tänkt på.

Vad det gäller katternas naturbehov och råttbon, så är det otrevligt att få in i hästarnas mat men samtidigt så är de en ren omöjlighet att hålla borta.
Du vill inte veta vilken aktivitet som förekommer på vanliga höskullar....

Jag tror inte att höet blir dammigare av denna förvaring eller så förstod jag inte vad du tänkte på.

Som en temporär lösning tills en bättre förvaringsmöjlighet finns så ska väl detta tält fungera så länge det inte bildas för mycket kondens och fuktighet inuti.

Risken för mögel är stor i ett tält just eftersom kondens bildas på tältduken.
Men om du klär in allt hö med halmbalar så borde det gå.
Då möglar halmen istället och förhoppningsvis håller sig hö´t fräscht.

Hejsan,

Tack till er båda för svarena och för tippsen.
Det där med halmen tänkte jag inte alls på. Ska fundera mera på detta så får jag se hur det blir sen i vinter. Tackar så mkt iaf! :)

//Jozzi

Halm är ett måste om du ska ha det så. Det möglar garanterat annars. Halm möglar inte lätt. Vår har ibland legat som täckning i flera år. Det suger inte åt sig fukt.

Ett tips:idea:
De senaste två åren har jag förvarat höet i min hästtransport utan problem.
Men man kan ju inte åka någonstans när den är proppfull, annars brukar jag lasta i och ur balarna. Man måste ju även ha en höleverantör som tillåter att man hämtar höet i omgångar. Och en hästtransport:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 259
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 821
Senast: Karamello30
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 557
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur