förvara hö?

F

fnorr

Har läst och förfasat mig om hö som blivit dåligt under förvaringen.....mitt första år då jag måste ha koll själv utan min gamla fodernisase. Förvarar mina storbalar på träskulle ovanför stallet, det är glespanel, torrt och lite kallt. Är detta ett bra sätt?

Sv: förvara hö?

Inte säker på hur du menar? Balarna är torra när de kommer sedan ligger de uppe på skullen och där regnar det inte..

Luftfuktigheten i år har gjort att många har problem med torrhö som SUGER åt sig fukten om man inte har en halmbarriär också.

Precis, det är fukten i luften som höet drar åt sig. Folk har en uppsjö med förslag hur man ska kunna täcka höet. Men det de flesta verkar tro funkar, är hittills halm. Det drar inte åt sig fukt på samma sätt som tex en filt. På de mest täta loft har hö möglat i år. Det skulle behövas jättelika torrbollar på Rusta att stuva in tillsammans med höet! :idea: kan ingen uppfinna torrbollsblock att hänga i lofttaket?

Det blir liksom självdrag på logen.....tycker att det känns torrt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar