Förvara förvaring var?

Kaki

Trådstartare
Vi har några viktiga förvaringsutrymmen som ska renoveras i framtiden. Därför har jag börjat fundera på hur och var saker smartast förvaras!

Var och hur förvarar du:
Handdukar
Lakan
Träningskläder och tillhörande inte så rena skor
Smutstvätt
Något mer smart du kommer på?

Skulle du välja stort badrum med plats för förvaring (vad är smart att förvara i ett badrum?) och en mindre tvättstuga, eller tvärtom en stor tvättstuga med massa förvaring och därmed välja bort ett badrum med plats för badkar till små barn.

Om jag fick bygga en helt ny planlösning skulle jag bygga en tvättstuga som i sin tur leder till en stor klädkammare och linneförvaring som i sin tur har dörrar till allas sovrum. Då behöver kläder och lakan färdas minimal väg dit dom ska. Men nu har jag ju redan ett äldre hus med äldre planlösning... Behöver därför tips!

Jag bor också i ett gammalt hus med planlösning därefter. Därför har jag valt att ställa lösa garderober där jag saknar bra förvaring.
Tänket är att jag vill ha saker "nära" där det används, eller hur man ska uttrycka det :idea:.

Vi ställde in en garderob i badrummet, där vi även huserar tvättmaskin och torktumlare. I den garderoben har vi handdukar, badlakan, underkläder och strumpor till hela familjen - eftersom det är lätt att stå där inne och byta, och samtidigt lägga det smutsiga i tvättkorgen.
I hallen har jag en särskild stallklädes-garderob.
Inne i sovrummet innanför köket finns en platsbyggd garderobsserie med bla. ett linneskåp där jag har alla lakan, dukar, gardiner, kökshanddukar. Så det enda som "släpas" med är sängkläderna som ligger där och ska till övervåningen när det bäddas rent, men det får jag leva med just nu ;).

Det här är mitt största problem! Just nu förvaras träningskläder på en sån över-dörr-hängare på tvättstugedörren men det är långt ifrån optimalt då den blir för tung och för rörig (skorna ligger överallt i hallen helt enkelt).

Några kompisar har byggt en specifik hylla i hallen för detta, den består av en stång som det går att hänga galgar med kläder på och sen finns det hyllor som är precis så breda som ett par gympaskor bredvid och det får plats kanske fyra par gympaskor (beroende på hur stora fötter den som använder skorna har). Det är en av de bästa lösningar jag sett men vi har inte plats att kopiera den någonstans.

Jag bor också i ett gammalt hus med planlösning därefter. Därför har jag valt att ställa lösa garderober där jag saknar bra förvaring.
Tänket är att jag vill ha saker "nära" där det används, eller hur man ska uttrycka det :idea:.

Vi ställde in en garderob i badrummet, där vi även huserar tvättmaskin och torktumlare. I den garderoben har vi handdukar, badlakan, underkläder och strumpor till hela familjen - eftersom det är lätt att stå där inne och byta, och samtidigt lägga det smutsiga i tvättkorgen.
I hallen har jag en särskild stallklädes-garderob.
Inne i sovrummet innanför köket finns en platsbyggd garderobsserie med bla. ett linneskåp där jag har alla lakan, dukar, gardiner, kökshanddukar. Så det enda som "släpas" med är sängkläderna som ligger där och ska till övervåningen när det bäddas rent, men det får jag leva med just nu ;).

Smidigt att ha dusch, tvättkorg, maskin och rena underkläder i samma rum! Kanske ska jag ha tvättstuga i det stora badrummet? Men vad lan då den lilla toan innanför groventren bli istället...?

Har ni tvättkorgar i flera rum? Jag har 2 badrum och smutsiga kläder vistas ju i båda.

Det här är mitt största problem! Just nu förvaras träningskläder på en sån över-dörr-hängare på tvättstugedörren men det är långt ifrån optimalt då den blir för tung och för rörig (skorna ligger överallt i hallen helt enkelt).

Några kompisar har byggt en specifik hylla i hallen för detta, den består av en stång som det går att hänga galgar med kläder på och sen finns det hyllor som är precis så breda som ett par gympaskor bredvid och det får plats kanske fyra par gympaskor (beroende på hur stora fötter den som använder skorna har). Det är en av de bästa lösningar jag sett men vi har inte plats att kopiera den någonstans.

Jag har inte heller plats för en helt egen plats, men en garderob känns för tätt, vill inte att kläder ska bli unkna om de typ regnat lite på träningsjackan. Skulle kunna göra om groventren lite men det finns väldigt få hängmöjligheter då det är garderob och fönster mot ena väggen och den andra öppnas en dörr mot.

Haha så tokigt! Men hur förvarar du saker som behöver förvaras då? Nu när du liks tittat in ;)
Ha ha. Åh jag bor i en friggeboda just nu så jag förvarar alla mina saker i lådor i mina föräldrars garage och det jag behöver ligger på överslafen i min våningsäng :D i ikea påsar eller utanför ikepåsarna.

Vår förvaring är inte på något sätt optimal och inte heller utformad för ändamålen. Vi bor i en 50-talslägenhet med mycket platsbyggd förvaring så vi använder de skåp som finns och eftersom lägenheten är ganska liten (3:a på 68 kvm) har vi alltid nära till allt.

Lakan och handdukar förvaras i stora plastbackar i garderober (överskåp) i hallen.

Rena träningskläder förvaras i plastbackar i klädkammaren. Använda träningskläder hängs på den vägghängda torkställningen i badrummet (eller över en dörr :o) tills de torkat och kan läggas i tvätten eller tills de används igen. Träningsskor (löpning och cykel) står i skohyllan i hallen tillsammans med övriga skor.

Smutstvätt har vi ett särskilt skåp för i ett av sovrummen. Det tycks vara byggt för ändamålet. Där finns till och med en frånluftsventil. Skönt att slippa ha det framme! Sen tycker väl jag att det är normalt hyfs att var och en tar sin smutstvätt och lägger den i för ändamålet avsedd uppsamlingsplats, men jag har förstått att det inte funkar så alltid...

Handdukar - I en byrå i klädkammaren
Lakan- I den andra byrån i klädkammaren
Träningskläder och tillhörande inte så rena skor - Träningskläder som är rena i en låda i sovrummet, skorna i hallen på skohyllan
Smutstvätt - Tvättkorgarna i badrummet.

Vi har några viktiga förvaringsutrymmen som ska renoveras i framtiden. Därför har jag börjat fundera på hur och var saker smartast förvaras!

Var och hur förvarar du:
Handdukar
Lakan
Smutstvätt
Något mer smart du kommer på?

Skulle du välja stort badrum med plats för förvaring (vad är smart att förvara i ett badrum?) och en mindre tvättstuga, eller tvärtom en stor tvättstuga med massa förvaring och därmed välja bort ett badrum med plats för badkar till små barn.

Om jag fick bygga en helt ny planlösning skulle jag bygga en tvättstuga som i sin tur leder till en stor klädkammare och linneförvaring som i sin tur har dörrar till allas sovrum. Då behöver kläder och lakan färdas minimal väg dit dom ska. Men nu har jag ju redan ett äldre hus med äldre planlösning... Behöver därför tips!

Jag skulle ALDRIG kompromissa bort ett badkar. Särskilt inte med barn i familjen.
Smutstvätt
Vi kör smutstvätt i badrummet (2 st snygga tvättkorgar). Det fungerar bra än så länge, skulle det av någon anledning inte fungera skulle jag kunna tänka mig en tvättkorg i varje sovrum.
Handdukar
De vill jag helst ha i badrummet, det med badkar.
Sängkläder
Vi kommer att förvara våra i vår stora klädkammare (renoveras just nu). Ett annat alternativ hade varit att ha en låda i varje sovrums garderob.
Träningskläder
Har jag ännu inte hittat någon vettig lösning på (just nu lägger de dem i tvättkorgen), jag hade gärna dolt dem i ett vädringsskåp med ordentliga ventiler.

Jag tror det beror på var tvättstugan är placerad om den ska vara stor och rymma en massa förvaring. Vi har en jättestor men för mig hade det räckt med plats för tvättmaskin, torktumlare och några tvättlinor för hängtorkning vintertid. Vi som har den nere i källaren är helt ointresserade av att springa ner dit för att hämta grejer så det går bort av den orsaken. Vid närmare eftertanke hade jag nog hellre satsat på större badrum oavsett tvättstugas placering.. :)

Jag skulle ALDRIG kompromissa bort ett badkar. Särskilt inte med barn i familjen.
Smutstvätt
Vi kör smutstvätt i badrummet (2 st snygga tvättkorgar). Det fungerar bra än så länge, skulle det av någon anledning inte fungera skulle jag kunna tänka mig en tvättkorg i varje sovrum.
Handdukar
De vill jag helst ha i badrummet, det med badkar.
Sängkläder
Vi kommer att förvara våra i vår stora klädkammare (renoveras just nu). Ett annat alternativ hade varit att ha en låda i varje sovrums garderob.
Träningskläder
Har jag ännu inte hittat någon vettig lösning på (just nu lägger de dem i tvättkorgen), jag hade gärna dolt dem i ett vädringsskåp med ordentliga ventiler.

Jag tror det beror på var tvättstugan är placerad om den ska vara stor och rymma en massa förvaring. Vi har en jättestor men för mig hade det räckt med plats för tvättmaskin, torktumlare och några tvättlinor för hängtorkning vintertid. Vi som har den nere i källaren är helt ointresserade av att springa ner dit för att hämta grejer så det går bort av den orsaken. Vid närmare eftertanke hade jag nog hellre satsat på större badrum oavsett tvättstugas placering.. :)

Nä badkar vill vi verkligen ha. Jag önskar oss ett som är stort nog för 2 vuxna. Med en dusch bredvid för de gånger man inte vill bada och duschen uppe är upptagen.
Jag hade egentligen önskat ett stort badrum uppe, och snygg gästtoalett nere men det gick inte fixa så lätt. Så blir tvärtom.

Nä badkar vill vi verkligen ha. Jag önskar oss ett som är stort nog för 2 vuxna. Med en dusch bredvid för de gånger man inte vill bada och duschen uppe är upptagen.
Jag hade egentligen önskat ett stort badrum uppe, och snygg gästtoalett nere men det gick inte fixa så lätt. Så blir tvärtom.

Vi körde på ett 180 cm långt och där har vi badat och rymts alla 5! Det jag skulle kolla inför ett nyköp nu är att Jag ska mäta botten bättre, eftersom väggarna sluttar på båda sidor blir bottenmåttet mycket kortare ( jag som är 1.60 kan ligga helt utsträckt men sambon som är närmare 1.90 får svårare)

Jag vill (lyckas inte i detta hus) ha stall-/grovkläder i någon form av garderob nära ytterdörren.
Underkläder och kläder i sovrummet - eftersom de är där jag klär mig och klär av mig- I badrum blir det fuktigt så jag skulle inte vilja förvara textil där.

Förra huset hade en tvättstuga med gott om förvaring så där förvarades allt linne, alla handdukar. Nu har jag sängkläder och handdukar i sovrummet.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 487
Senast: Ajda
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 515
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 375
Senast: Zewz
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30