Förvänd galopp!

T

twinstar

Vad är den egentligen bra för?

Jag ska tävla om 3 veckor och provade lite försynt om bytena satt som du skulle igår. Jag ska göra minst två stycken på tävlingsbanan och det funkade sådär till att börja med...

Då fick jag synpunkten (läktarryttare ni vet:-) att man MINSANN ska börja med förvänd galopp och när hästen klarar detta DÅ FÖRST kan man börja med byten.

Sagt och gjort. Hästen var helt med och förvänd galopp i båda varven var inga problem överhuvudtaget.

Att byta galopp sen när jag byter om volt är inte så stort problem - men på rakt spår är det omöjligt. Hästen förstår inte vitsen med det och blir bara förvirrad och det blir korsgalopp.

Men nu till min fråga. Varför är den förvända galoppen bra?

Sv: Förvänd galopp!

Det är ju även en övning i hästens lydnad. det är en anstänging att gå i förvänd genom hörn och på böjt spår, hästen är lydig som lyder hjälper även när det är mer naturligt för den att gå i "rätt" galopp.

jag brukar säga att förvänd galopp kommer före byterna i dressyrtävlingarna, därför måste den förvända sitta bäst innan.

men tävlar man inte dressyr så kan et väl kvitta, då väljer man ju själv. förvänd är annars rätt så stärkande.

Aha! Hästen har inga problem att gå i förvänd galopp i ena varvet. Han går nästan hellre i förvänd galopp där. Betyder det att jag borde träna mer på förvänd galopp i andra varvet då?

Tack för svaren! En del grejjer är enklare än man tror!:)

Om du inte kan byta galopp på rakt spår från förvänd då byter ju inte hästen för dina hjälper. I vissa program i msv dressyr så rider man ju ökad galopp på kort diagonal förvänd till A och sedan byte, i Prix St George så rider man en halvpiruett på diagonalen tillbaka och förvänd genom hörnet och så byte vid C, kan inte din häst byta från förvänd till rättvänd på rakt spår lär du ligga risigt till i dom programmen ;)

Förvänd galopp är en ypperlig rakriktande och därmed samlande övning. Extra suveränt för att hålla reda på dippande bogar. Och som tidigare sagts, för att förebereda hästen inför att träna byten som inte bara är "riktningsbyten". Många av "knepen" för att lära hästarna byta på hjälpen går ju ut på att man börjar i förvänd galopp.

Till Fio och Svea.
Jo, jag är medveten oma tt jag har börjat fel. Jag har börjat med att byta om när jag byter om volt för att tävlingsmönstret har krävt det och det har han hajat lite allt för väl ibland.

Aj, aj. Börja i fel ände visst och nu tycker han det är skitförvirrande om han ska byta på rakt spår och jag riktigt märker hur han tänker till. Jag tror han förstår hjälpen men han blir lång och halsen hög och spjärnar emot och så trasslar han ihop benen och det blir pannkaka!

Tips på hur jag ska få honom att komma ur det och byta för hjälpen istället?

Tävlar western och där är det inte så komplicerat :)

Äh, det går att fixa ;)

Börja med att öva att galoppera rak på rakt spår, för det första. Sen kan du gå in i en lång grund båge innanför långsidorna som en första övning i förvänd galopp, och så ökar du svårighetsgraden med att göra bågen djupare.

Andra bra övningar är att öva på att fatta den galopp DU vill ha - t ex att du fattar den förvända galoppen på långsidan. Och så ökar du svårighetsgraden tills du kan fatta förvänd galopp på böjt spår.

Ytterligare en bra övning är enkla byten, dvs att du galopeprar, skrittar ett par tre steg, och sedan fattar den nya galoppen. För att få honom extra uppmärksam kan du ibland fatta samma galopp som du kom ifrån.

Och så rid skolorna så du får kontroll på bakdel och bog.

När du behärskar det ska det inte vara några bekymmer att byta på hjälpen, det finns många olika sätt att börja. ett som verkar funka väldigt bra är att vända över diagonalen, gå in i lite öppna innan man kommer till väggen, och sedan lägga till ytterskänkel när man kommer till väggen. Eller rida runt kortsidan i förvänd galopp, och byta när man komerm till långsidan.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 422
Senast: Piaff
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022