Förvänd galopp ..? ...?

Selma

Trådstartare
Vad är förvänd galopp? ..
Fattar typ ingenting när man pratar förvänd galopp .. ?:banana:

Hur "övar" man förvänd galopp? Finns de typ "utvändgalopp?

Sv: Förvänd galopp ..? ...?

Det är när man ber hästen att galoppera i "fel" galopp, dvs höger galopp i vänster varv (och egentligen på böjda spår).
Det är ingen egentlig "rörelse" utan ett sätt att bevisa att hästen är stark och välbalanserad och kan bibehålla sin takt och form oavsett galopp.
Det ingår i flera dressyrprogram där man exempelvis ska rida serpentiner med bibehållen galopp (varannan båge blir då i förvänd).
På rakt spår finns egentligen inget rätt eller fel galopp utan detta får betydelse så fort man går in på ett böjt spår. Många använder den förvända galoppen när man tränar in byten - medan andra lär in bytena först och den förvända galoppen sen..
Hästen ska vara ställd åt galoppsidan (på det böjda spåret), dvs att galopperar den höger i vänster varv ska den vara ställd till höger.
När man tränar måste man börja med korta sträckor och mjuka bågar (inte för "skarpa" svängar) - annars är det stor risk att hästen byter galopp när den inte orkar hålla balansen.
För att få godkända poäng på en dressyrtävling krävs att hästen inte vinglar, byter eller går på dubbla spår och att den behåller galopprytmen (och är stadig i formen förstås).
Om en häst råkar fatta fel galopp av sig själv räknas det inte som förvänd.. Utvänd galopp har jag aldrig hört talas om däremot "motställd, eller kontraställd" då man rider i rätt galopp men ställer den åt "fel" håll vilket är en helt annan sak än förvänd galopp. Man kan däremot höra begreppet "rättvänd" galopp, vilket är samma sak som rätt galopp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2022 fattade Svensk Galopp beslut om att inte följa med till nya Jägersro. Nu har diskussionen om en gemensam anläggning...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17