Förvänd galopp

Sandra78

Trådstartare
Tänkte att medryttarhästen skulle få börja träna lite på förvänd galopp framöver. Men det är en evighet sen jag satt på en häst där inte den förvända galoppen var befäst, så lite tips vore toppen!

Har för mig att när jag lärde min numera avlidna häst förvänd galopp så började jag med att från rättvänd galopp svänga in i en båge innanför långsidan, och successivt blev det mer och mer "sväng". Men hon var oerhört säker på sin galopp, tror aldrig hon hamnade i korsgalopp tex under de 15 år jag hade henne.

Medryttarhästen har en bra galopp men slår gärna över i korsgalopp eller byter helt när hon blir trött tex. Hon är även ganska känslig och tar missförstånd väldigt hårt, jag vill alltså vara säker på att det inte blir för svårt för henne.

Ska prata med ägaren om att eventuellt rida för tränare framöver, men eftersom hästen behöver få ta allt i små små steg så vill jag gärna ha påbörjat den förvända galoppen på egen hand, jag tycker ju inte förvänd galopp i sig är svårt men jag vill kunna presentera det på ett bra sätt för hästen.
 
Sv: Förvänd galopp

Jag tycker din plan verkar ypperlig.
Vid galopp utmed långsidan, gör en svag båge in mot meddellinjen och sedan ut mot spåret igen innan hörnpasseringen. Allt efter som det känns bra så kan du göra större och större båge. Måste ju vara den "skonsammaste" sättet att börja på.
 
Sv: Förvänd galopp

Tack :laugh: Jo, det är så jag tänker mig, att börja med att nästan gå på en rak linje innanför spåret och sen kröka linjen mer och mer efterhand.
 
Sv: Förvänd galopp

Bra plan! Du kan även göra två små bågar, eller 3 på lång bana, bara någon meter in, innan du ger dig på den mer krävande bågen = )

Det som är viktigt för att få bra förvänd galopp är balans och bärighet! så se verkligen till att utnyttja hörnen! Rid dom som en halv 10m volt, gärna göra en 10m volt i hörnet, så att du får en bra galopp (ett bra utgångsläge). Den ska vända för sitsen, vara lätt i tygeln, hyggligt kort (samlad), då har den ett bra utgångsläge! (tänk dig 'piruettgalopp' så vet du vart du ska sikta)

Att du vänder med hästen, den måste kunna vända 'utan tygel', för om det inte går (utan att ta i innertygel för att svänga in) så kommer det bli skitsvårt att få den att vända åt 'fel' håll... dels för att man byter tygel sas, (man vänder först in med en tygel och byter för att svänga tikllbaka) vänder du med sätet behåller du hela tiden innersidan (med skänklar och händer) fast tar med dig hästen utåt, dvs att den tror inte att den byter håll och behöver byta galopp. Dels, för att om den inte kan vända för sitsen (följa ryttaren) så är den inte redo för såpass mycket samling.. Den måste vara framme för skänkeln, på bettet. (hitta ett ärligt stöd och kunna balansera sig och ryttaren utan att ta 'femte benet' aka tygeln, till hjälp)

Nästa sak som är viktig är takten (balans). Rid aldrig snävare svängar än att den orkar hålla samma takt som i utgångsläget! Snabbar den på är det för att den inte har balansen och orken för att göra svängen, man kräver alltså för mycket av den. Så se till att behålla den korta lätta galoppen hela vändningen igenom, så fort du märker att den hamnar framåt och inte orkar så räta ut och tryck på lite granna så den hittar balansen igen.

Det absolut bästa man kan göra, tycker jag, när man tränar förvända är att rida på fälten! Då blir man inte begränsad av väggarna och man kan räta ut (och lägga volter) för att hitta galoppen igen när som helst. Tränar man på banan blir det lätt att man måste göra klart innan hörnen ex. Men det är kanske lite svårt nu : P
 
Sv: Förvänd galopp

Ha den ställd åt galopphållet, lätt tramp i samma sigbygel o led ut den till spåret o klappa.-
 
Sv: Förvänd galopp

Tack för svaren, fick mycket bra "kom ihåg:er" :bow:
Jag tror att hon kommer att lära sig det plättlätt då hon i grund och botten har en enormt bra och reglerbar galopp men av olika anledningar inte ridits och utbildats så mycket de senaste åren. Det hänger bara på mig att inte strula till det för henne.

Det är lustigt, de senaste 15 åren har jag ridit en häst som var enormt lättlärd men också hade lätt att lära om ifall det blev fel, blev det för fel slängde hon av mig men det var bara upp igen och nya försök :D Hon hade en fantastisk balans men inte mycket till gång.
Nu sitter jag istället på en häst med 9-mässiga gångarter men som "tar åt sig" av misstag och ibland hänger inte kroppen ihop riktigt.
Att två bruna halvblodsston kan vara så olika. Men det är nyttigt för mig att få tänka och tänka om i all ridning, att det där som sitter i ryggmärgen fungerar inte alls längre.
 
Sv: Förvänd galopp

Håll nu inte på.. för Guds skull o gör hästen säker i förvänd, utan byt galopp.

borde vara plättlätt på en med en 9 på galoppen.
 
Sv: Förvänd galopp

Varför?
Kanske ska tillägga att hon inte är bedömd med en 9:a på galoppen, men jag har ridit en häst som var det och den här damen ger en minst lika bra känsla. Sen hur det ser ut från backen vet jag förstås inte :)
 
Sv: Förvänd galopp

Jag har en unghäst som håller på att lära sig förvänd galopp. Som du säger så har vi börjat med bågar på långsidorna ;)
 
Sv: Förvänd galopp

För min häst var det klart enklast att introducera förvänd galopp genom att fatta förvänd galopp på långsidan till en början. För honom var det svårt att förstå att han skulle gå i "fel" galopp men när han väl fattade att det var ok så gick det betydligt bättre. Inte för att förvänd galopp är något befäst alls eller något vi gör bra öht :D

Men det märktes tydligt på honom att han bara bytte för att han inte fattade att jag ville behålla förvänd galopp i början (har byte vid hoppning och i skogen sedan liten). När han förstod det var det mycket enklare och han blev inte heller alls lika spänd för då visste han vad som väntades och han insåg att han fick bryta av om det blev för knepigt.
 
Sv: Förvänd galopp

Byt först innan den förvända!!!!

Förvänd är bara en bra balans o rakriktningsövning- ingen rörelse i sig.
 
Sv: Förvänd galopp

Men jag kan inte göra byteshjälper :D

Min byter nog ganska bra "på hjälpen" på bana om man liksom byter varv typ. Men jag vill inte öva det förrän jag lärt mig göra rena byten (dvs jättelångt fram :D).

Iom att han byter (och får byta) både i hoppningen (alltid) och ute (ganska ofta) är det väl inte så farligt att rida förvänd på banan när man rider dressyr? Eller?

Jag har uppfattat er som att man inte ska befästa förvänd stenhråt och ALDRIG låta hästen byta i något sammanhang, att hästen liksom aldrig får byta öht under ryttare. Att det är det farliga?

Min kommer alltid byta mer än han gå förvänd iom hoppningen och uteridningen. Är det ok då?

Förvänd för honom är nog väldigt nyttgt som du skriver, hans galopp har mycket kvar att önska i balans och "ihopsatthet" om att den är rätt stor och han lätt blir spänd. Och han är högt bedömd på gångarter under ryttare och hoppning men han är ju ponny :p (med tanke på vad ni diskuterade tidigare alltså ;))
 
Sv: Förvänd galopp

Edit: Dessutom bråkar jag aldrig med honom om han byter/inte byter. Så jag hoppas inte han känner sig "begränsad" och inte vågar testa något annat om jag vill göra det ena/det andra längre fram.

Enda gången jag "bråkat" med honom var när han som ung hade svårt att fatta rätt galopp (säkerligen pga matten oxå!). Då bröt jag av och fattade ny varenda gång. Det tror jag var det som gjorde honom stressad när jag längre fram ville fatta/ha "fel" galopp. Nu funderar jag över om det är så jäkla viktigt att lära unghästen fatta rätt galopp? Det kommer ju (väl?) liksom av sig själv längre fram i utbildningen? Ok, att man rättar men av tränaren jag hade då blev jag visad att vara betydligt "hårdare" med att det skulle vara rätt galopp än vad jag egentligen "vill" vara tror jag?

För oss tog det nog uppemot 2 år innan jag slutade fundera över om det skulle bli rätt galopp eller inte och bara "fattade galopp". Men vad är fel med det, om man inte tävlar?
 
Sv: Förvänd galopp

Då förstår jag hur du tänker. Men när det gäller den hästen jag rider så vet jag inte om vi ska till bytena ens. Det finns inga som helst tävlingsambitioner, hästen är 16 år gammal och (av olika anledningar) aldrig tävlad och tycker att världen utanför stallplanen är stor och läskig :)
Utan för hennes del handlar ridningen bara om att gymnasticera henne så att hon lever och är rörlig minst 10 år till. Fast det är förstås ingenting ni kunde veta :)
 
Sv: Förvänd galopp

Vojne....:eek::crazy:

Den råa hästen longeras några gånger för att lära sig trav, galopp, sakta av samt stanna.

För att fatta galopp lägger du till en förhållning i linan- innersidan o galoppsidan.
det momentet tar man sen med sig upp.

Den senaste.. länge sedan nu fattade A L D R I G fel galopp tack vare den extra hjälpen- kramen på innertygeln.

du använder det oxå vid byten.

den hästen som inte var så mkt riden bytte på våren som 5-åring o i vartannat som 6-åring.
Bytte i pricip alltid helt rent.
Red förvänd som om den inte gjort annat.

bytte på framridning inför lätt klass. så den inte skulle missuppfatta inne på banan.
 
Sv: Förvänd galopp

Jag fattar inte ditt inlägg :p

Med att unghästen inte måste lära sig fatta rätt galopp direkt menar jag att många blir oroliga och stirriga och även lite bryska mot sin häst om den fattar fel. Mitt ex var ju att jag uppmuntrades vara väldigt "tydlig" om min häst fattade fel (direkt bryta av till skritt och byta varv och börja om) av den tränaren tex, såpass tydlig att min häst uppfattade det som stressande men det verkade vara ok enlig tränaren - min häst redde ju fortf ut det. Vilket ju sätter trist spänning/stress i hästen.

Jag har hellre en häst som fattar fel galopp då och då än en häst som senare är rädd för att fatta förvänd galopp om du fattar?




Med en duktig ryttare fattar ju hästen rätt nästan från scratch, den har ju superstabil och tydlig sits. Men för oss medelmåttor menar jag :p
 
Sv: Förvänd galopp

Att hästen blir stressad är ett tydligt tecken på att den inte förstår vad som begärs av den och blir orolig av det. Och vissa hästar är mer känsliga än andra.

Att hästen visar tecken på att den inte förstår vad som förväntas av den kan vara svårt att komma ifrån/undvika på känsliga hästar.

Det viktiga dock, för att få hästen att förstå och därmed komma ur den stressande situationen, är att vara övertydlig i berömmet när den väl gör rätt.

Dvs göra så liten sak som möjligt av att den "gör fel" (eller inte förstår), men ändå korrigera (eller fortsätta med hjälpen om den inte förstått) så att hästen får en signal om att den inte gjorde vad jag förväntade mig.

Och sen när den väl gör rätt så gäller det att berömma och vara riktigt, riktigt tydlig så att hästen kan koppla ihop att det var just det som jag förväntade mig av den när jag gav just den hjälpen.

På din beskrivning låter det lite som att ni (du och tränaren) missade lite på att ge lika tydliga signaler när det blev rätt som när det blev "fel".

En känslig häst som visar att poletten inte riktigt ha trillat ner behöver man hjälpa genom att förstärka berömmet när den väl gör rätt ännu mer.

MEN det är också oerhört viktigt med kontinuitet, dvs vid inlärning måste man "traggla" övningen under en period tills momentet/rörelsen är befäst. För gör man övningen/rörelsen allt för sällan så blir det för hästen som att börja om varje gång. Och då får den ingen chans till att få poletten att trilla ner!

Så vid inlärning gäller det att vara tydlig och korrigera, men göra så liten sak av det som möjligt, samt vara extremt övertydlig när det väl blir rätt samt göra övningen med kontinuitet tills den sitter (och under passet varva samt avsluta med sådant hästen lätt kan utföra så att man stärker hästens självförtroende).
 
Sv: Förvänd galopp

Jag förstår dina ambitioner med att du bara vill hålla hästen mjuk och att ni inte planerar för tävling.

Men glöm inte bort att byten är oerhört lösgörande så även byten kan vara något att fundera på!
 
Sv: Förvänd galopp

Ja, alltså tränaren försökte lika mycket få mig att göra rätt som att få hästen att förstå, så den stackars hästen tyckte ju det var rätt knepigt såklart ;) Tränaren ville desstuom göra en övning för att underlätta rätt galopp som hästen i sig tyckte var väldigt svår (på tok för tidigt för oss två) och blev stressad av. När övningen gick bra så blev det rätt galopp nästan hela tiden, men det var svårt att komma "igenom" övningen för mig, hästen blev istadig eftersom den inte alls fattade.

Det var fö den övningen som skulle göras som hemläxa och som gav mig de stora protesterna som jag skrev om i min "träna på vad tränaren säger"-tråd.

Jag tror vi ägnades oss åt den övningen de 2 första träningarna (av 4 med en veckas mellanrum) resten av tiden (dvs från inridningen tills nu) fattade jag bara galopp "som vanligt" och bröt av och fattade igen efter ett halvt varv typ. Hade vi kommit igenom övningen hade kanske hästen lärt sig fatta rätt galopp redan då (?) men uppenbarligen har han numera lärt sig fatta rätt galopp oxå, även om det tog lite tid för oss två tillsammans :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp