Förväkar

Sv: Förväkar

Tar det lugnt vet jag att du redan gör! Vet inte om magnesium hjälper? Min läkare påstår det iaf...

Om det blir för mycket och regelbundet så att det kan påverka tappen, kan man få Bricanyl. Både i sprutform och tabletter, det hjälpte mig med första barnet. Varma bad och vila är väl annars att rekommendera :)

Det är inte mycket, regelbundet eller intensivt men det gör så ont så jag nästan svimmar.
Vilar gör jag redan, badkar har vi inget men jag värmer med elektrisk dyna och vetevärmare .. det hjälper lite...

Om det gör ont så att du nästan svimmar så ska du vara på bb och inte hemma. Ring in nu!

Lycka till!

Jag har varit in på koll förut för samma (i mellandagarna) jag har extrem foglossning, det gör som extra ont när jag har förvärkar .... känns inte som förlossningsstart.

det har lugnat sig nu.. bävar bara för att det ska komma igen bara. hur funkar bricanyl egentligen?

Bricanyl är väl muskelavslappnande tror jag. Ska iaf göra att livmodern lugnar ner sig lite.

Jag åkte in i v 35 för regelbundna och onda förvärkar med första barnet. Då hade jag haft förvärkar oregelbundet fast ofta förekommande i ett antal veckor. Jag fick en bricanylspruta och låg inne några timmar och sen lugnade det sig. Efteråt hade jag förvärkar mellan varven, men aldrig så regelbundet mer och inte speciellt onda. Sen väntade My ända till v 42 innan hon ville titta ut, även om det var på g med igångsättning v 39 pga vidgat njurbäcken på mig som gjorde fasansfullt ont. Berodde på att livmodern var så stor och tryckte på njurbäckenet, men det löste sig när magen sjönk lite ;)

Just det ja! inget sånt vill jag ha, det är musklerna som bär upp eländet, slappnar de av säckar jag totalt. (egen tolk ing)

Vidgat njurbäcken? hur får man veta att man har det?

Man har så ont att man inte kan stå, inte sitta och inte ligga... :) Det var en fruktansvärd smärta i ryggen och om man dunkade över njuren med kanten av en utsträckt handflata så trodde jag att jag skulle dö... Typ. Det visade sig sen på ultraljud och röntgen av njuren.

Fick citron i tre veckor sen gick det över.

Tror inte att du behöver tänka att alla muskler slappnar av, jag märkte ingen sådan skillnad, bara livmodern som lugnade sig.

Det är bara den glatta muskulaturen som slappnar av av bricanyl. Alltså den muskulaturen man inte själv kan styra som tex. livmodern och njurarna osv. Övrig muskulatur påverkas inte.

Hade du konstant ont eller? det går ju över för mig efter en stund (ett par timmar)

Jag har varit in på koll förut för samma (i mellandagarna) jag har extrem foglossning, det gör som extra ont när jag har förvärkar .... känns inte som förlossningsstart.

det har lugnat sig nu.. bävar bara för att det ska komma igen bara. hur funkar bricanyl egentligen?
Lägg dig ner och gör absolut INGENTING och se om det lugnar ner sig. Gör det inte det på typ ½-1 timme så ska du nog åka in för kontroll även om det blir trettioelva gånger till innan det är skarpt läge...

(säger hon som skrämde slag på förlossningspersonalen - jag hade kraftiga sammandragningar med två minuters mellanrum vid ett flertal tillfällen i båda mina sista graviditeter. En av gångerna hade jag maken iväg i huvudstaden på jobb, det var kväll och jag höll på att lägga de övriga tre barnen. Det drog igång och jag kände ju igen symptomen. Hade kvar bricanytabletter som jag fått graviditeten före och tänkte ringa in och fråga ifall det var okej att testa att ta en bricanyl och se om det lugnade sig av sig själv.
Tanten på förlossningen höll på att smälla av när jag sa att "Nej, jag kan inte åka in just nu, är själv hemma med barnen"... :angel: :o :eek:
Jag "fick" på nåder lägga barnen klart, förbereda mormor på eventuell snabbutryckning och sen lägga mig på soffan och vila - och det lugnade sig ju även den gången... )

Det lugnade sig som sagt.
Vi har FL fem minuter från ytterdörren så det är ingen panik.

Jag tror eg. inte att jag har ovanligt kraftiga förvärkar utan bara att de kommer i kombo med all annan jädra smärta....

Just därför ska du se till att få hjälp. Har man redan ont så klarar helt enkelt inte kroppen av lika mycket smärta som vanligt. Var snäll mot din kropp. Du har bara den och den ska fungera länge till. Sök hjälp direkt om det skulle sätta igång igen så att du får hjälp.

Förvärkarna hade jag inte konstant ont av, bara under sammandragningarna (och ingenting mot förlossningsvärkar fick jag ju senare erfara). Men det vidgade njurbenet hade jag konstant ont av.

Det är inte fel att åka in en gång för mycket för koll, hellre det än tvärtom!

Tack för omtanken!

Så klart är det inte är fel att åka på x-tra kollar, kruxet är att "ta mig ut ur huset" är ungefär som för en normal människa att bestiga mount everest. Sjukhuset och FL är förvisso fem minuter bort men ... jag avvaktar hellre ett par timmar ....

Jag fick citodon utskrivet men tålde det inte (kraftig allergisk reaktion) , men jag ska helt klart kolla upp bricanyl. Jag hade rätt kraftiga förvärkar förra grav. också och som jag förstod det när jag var på extra koll i mellandagarna att det kan vara värre/kraftigare andra gången..

Har inte haft nå mer känningar i natt så det är nog lugnt en stund till. :)

Bricanylen har för- och nackdelar. Den lugnar ju ner förvärkarna, fast det är på gott och ont - vitsen med förvärkar/sammandragningar är att livmodern styrketränar inför det som komma skall. Jag själv skulle ändå snittas planerat, så det gjorde inte så mycket om styrketräningen uteblev...

Nej, du behöver inte åka in för minsta lilla. Lägg dig och vila nån timme och ger det inte med sig, DÅ kontaktar du förlossningen och åker in för koll.

Jo, precis det vet jag ju, att livmodern tränar. men jag kan ju inte ligga och halvsvimma även om det är över inom ett par timmar,
Avvaktar i allafall om det kommer igen, hittils har det varit lugnt. (tackolov).

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna