Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

bettysmatte

Trådstartare
Bilproblem...igen :( Trodde att vi skulle slippa nu när vi bytte till en, för sin ålder, jättefräsch volvo 940 (1997 och 25000 mil) nu i höstas.

I alla fall, det är något fel med kylsystemet, antar jag. Vi har, ett par gånger hört ett konstigt ljud när vi stannat för att, t.ex., tanka. Bubbel, bubbel, liksom. Maken konstaterade igår att ljudet kommer från behållaren där man fyller på glykol, och att det faktiskt bubblar i den... :crazy: Det hände senast igår när vi körde hästarna, och det verkar vara mest då det händer. Temperaturmätaren visar inget onormalt - den står precis på mitten.

Jag är LIVRÄDD för att bilen ska börja koka! Ska såklart höra av mig till verkstaden snarast, men tänkte att det kanske var någon här som hade koll på vad det kan vara.

Ska tillägga att vi, för ett par månader sedan ungefär, behövde fylla på kylarvätska eftersom det då var lite lågt vid koll. Men sedan har det varit lugnt... Nivåerna är normala när man kollar. Vi har inte sett några läckor eller annat skumt heller.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Har du koll på när vattenpumpen byttes senast?

Kan vara luft i kylsystemet?

Om topplockspackningen är dålig kan det läcka ut avgaser i kylsystemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Som Mark skrev tror även jag på vattenpump eller toppackning. En trasig toppackning kan ge väldigt olika symptom, allt från olja i kylvattnet, vatten i oljan (blir grå sörja) till att den läcker ut kompression i kylsystemet. Det kan säkert visa sig på ännu fler sätt.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Bilproblem...igen :( Trodde att vi skulle slippa nu när vi bytte till en, för sin ålder, jättefräsch volvo 940 (1997 och 25000 mil) nu i höstas.

I alla fall, det är något fel med kylsystemet, antar jag. Vi har, ett par gånger hört ett konstigt ljud när vi stannat för att, t.ex., tanka. Bubbel, bubbel, liksom. Maken konstaterade igår att ljudet kommer från behållaren där man fyller på glykol, och att det faktiskt bubblar i den... :crazy: Det hände senast igår när vi körde hästarna, och det verkar vara mest då det händer. Temperaturmätaren visar inget onormalt - den står precis på mitten.

Jag är LIVRÄDD för att bilen ska börja koka! Ska såklart höra av mig till verkstaden snarast, men tänkte att det kanske var någon här som hade koll på vad det kan vara.

Ska tillägga att vi, för ett par månader sedan ungefär, behövde fylla på kylarvätska eftersom det då var lite lågt vid koll. Men sedan har det varit lugnt... Nivåerna är normala när man kollar. Vi har inte sett några läckor eller annat skumt heller.
En trasig topplockspackning kan förosaka att avgaser pressas in i kylsystemet.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Nej, vet inte när vattenpumpen byttes. Men om man brukar göra det tillsammans med kamremmen så var det rätt nyligen. Vi köpte bilen för 6 månader sedan och då var kamremmen nästan precis bytt.

Verkstaden trodde topplockspackning på min beskrivning, och bilen ska kollas nu i helgen. Håller tummarna för att det visar sig vara något billigare... :(
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Jo, det är rimligt att man byter v-pump samtidigt som man byter kamrem.

Tyvärr är det nog inte bara att byta tändstift för att lösa det här problemet.

Lika bra att börja spara in på pengarna direkt. Kommer nog kosta några tusen.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Tror tyvärr också det... :( Tur i oturen är det ju en relativt billig bil att fixa och jag har också haft turen att hitta en liten, bra och billig verkstad. Men om det är topplockspackningen så kommer det ändå, enligt lilla verkstaden, att gå på 2000 kr i delar och ungefär lika mycket i arbete. INTE skoj, men när jag googlat har jag upptäckt att det kan kosta 3-5 ggr så mycket att laga samma problem på andra bilmärken...:crazy:
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Om det är nån tröst skulle bytet av toppackning på min BMW gått på runt 15000kr på verkstad.
Tack och lov för kontakter så kom jag undan med ca 5000kr, alltså billigt i min värld!
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

KL

Hrm, mysteriet tätnar...

Var precis och fick bilen kollad, och har fortfarande ingen bra aning om vad det är. När mekanikern satte tryck i glykolbehållaren så fick han topplockspackningen att läcka...pyttelite. Såpass lite att han han hade väldigt svårt för att tro att det skulle kunna påverka och få något till att bubbla. Turbon hade han också misstanke om, men inte heller där kunde han se några läckor. Så det är i så fall om det blir problem när turbon blir varm, för med "kall" (hade kört endast ca 5 km) motor märktes ingenting. Vi har ju haft problem vid kortare sträckor att temperaturmätaren ställer sig precis UNDER mitten (normalnivån) så vi ska börja med det billigaste, dvs att byta termostaten innan vi ger oss på något annat. Vi skulle hålla koll på slangarna, om det blir för högt tryck i dem.

Någon som tror något nu???
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

KL

Hrm, mysteriet tätnar...

Var precis och fick bilen kollad, och har fortfarande ingen bra aning om vad det är. När mekanikern satte tryck i glykolbehållaren så fick han topplockspackningen att läcka...pyttelite. Såpass lite att han han hade väldigt svårt för att tro att det skulle kunna påverka och få något till att bubbla. Turbon hade han också misstanke om, men inte heller där kunde han se några läckor. Så det är i så fall om det blir problem när turbon blir varm, för med "kall" (hade kört endast ca 5 km) motor märktes ingenting. Vi har ju haft problem vid kortare sträckor att temperaturmätaren ställer sig precis UNDER mitten (normalnivån) så vi ska börja med det billigaste, dvs att byta termostaten innan vi ger oss på något annat. Vi skulle hålla koll på slangarna, om det blir för högt tryck i dem.


Någon som tror något nu???

Om topplocket läcker bör oljan bli lite oboy-färgad. Sen kan du köra en volvo rätt länge med dåligt topplock, men du bör vara beredd på att bogsera den till verkstad.

Är fläkten elektrisk kan du "tjuvkoppla" den så att den går hela tiden, eller via en knapp när du vill. Blir det kritiskt kan du öka kylningen genom att öppna huven lite.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Nix, inte oboy-färgad olja. Värmen i bilen fungerar som den ska också, vilket väl annars tydligen kunde vara ett vanligt symptom vid läckande topplockspackning.

Nja, jag har väl egentligen inga planer på att köra bilen såpass dålig att den stannar någonstans. Det är ju en MARDRÖM om man har hästarna på släp...:crazy: Men det är ju inte heller lockande att börja byta dyra delar om mekanikern inte är riktigt säker på att det kommer att hjälpa... :( Bilen är, för övrigt, i jättebra skick och jag vill att den ska förbli så ett tag till. Samtidigt vill jag inte slänga ut pengar i onödan heller - såklart. Och det tycker (tack och lov) inte lilla verkstaden heller!
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

KL

Turbon hade han också misstanke om, men inte heller där kunde han se några läckor. Så det är i så fall om det blir problem när turbon blir varm, för med "kall" (hade kört endast ca 5 km) motor märktes ingenting.
Turbon???????

Mig veterligen har turbon inget som helst att göra med kylsystemet, en turbo är ENBART kopplad till smörjsystemet och kyls av motoroljan.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

När min toppackning var trasig (bmw förvisso) var läckan så pass liten att vid leak down-testet såg de först ingenting, vid andra försöket såg de en liten läcka i en cylinder. I mitt fall var det kompression som läckte ut i kylsystemet och det syntes inget på oljan.
Hade bara nån gång problem med värmen inne i bilen.

Vattenpump och termostat är juh enkelt att börja kolla, och billigare än att riva toppen.
 
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Då fattade jag säkert fel på något vis. Jag är INTE bilkunnig :D!

Men vad kan turbon annars ha att göra med att det bubblar i glykolbehållaren då? Avgasläckage någonstans? Om turbon ÄR trasig, hur påverkar det bilen? Det är en lättrycksturbo (om det nu gör någon skillnad)...
 
Senast ändrad:
Sv: Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Du märker när turbon sagt upp sig, jag garanterar. Antingen går bilen som en folkvagn från 53 (skuren turbo) eller också ryker bilen som en Polsk långtradare på det glada 70-talet och drar olja därefter (lagren på väg att ta slut). Det FINNS vattenkylda överladdningsaggregat men då snackar vi flerstegsturbo och fler hästar än hela grannskapet kan samla ihop.


McG - som renoverat en och annan turbo och även tillverkar överdimensionslager om det behövs.
 
Vet fortfarande inte vad som felas bilen. Den har inte blivit sämre ännu i alla fall... Termostaten byttes, så nu funkar temperaturmätaren som den ska. Det bubblar fortfarande i glykolbehållaren. Det blir dock inget hårt tryck i slangarna. Mekanikern visade mig ju hur det ska kännas och hur det inte ska vara, så vi kollar ibland.

Vi har fortfarande inte provat att byta topplockspackningen, mestadels för att vår mekaniker inte känner sig helt säker på att detta löser problemet.
 
I alla fall, det är något fel med kylsystemet, antar jag. Vi har, ett par gånger hört ett konstigt ljud när vi stannat för att, t.ex., tanka. Bubbel, bubbel, liksom. Maken konstaterade igår att ljudet kommer från behållaren där man fyller på glykol, och att det faktiskt bubblar i den... :crazy:

Kan vara luft i kylsystemet?
Jag skulle kolla om det av någon anledning kommer in luft i systemet. Är t.ex alla slangar och kopplingar täta - även de som man inte ser uppifrån när man blickar ned under huven?
 
Vi har fortfarande inte provat att byta topplockspackningen, mestadels för att vår mekaniker inte känner sig helt säker på att detta löser problemet.
Nej, det låter ju sunt att inte fortsätta felsökningen med de största och dyraste operationerna. Termostatbytet var helt rätt.
 
Ska tillägga att vi, för ett par månader sedan ungefär, behövde fylla på kylarvätska eftersom det då var lite lågt vid koll. Men sedan har det varit lugnt... Nivåerna är normala när man kollar. Vi har inte sett några läckor eller annat skumt heller.
Lekmannagissning baserad på dina lämnade uppgifter:
På en 940 i din årgång finns det en o-ring mellan vattenpump och topp. Den kan bli dålig. Då läcker det ibland ut lite vatten, och lite luft går ibland åt andra hållet. Om vattnet som läcker ut hamnar på motorblocket, som då är varmt som satan - dunstar det. Då ser man inte skymten av någon vattenpöl, vilket du skulle sett varhelst annars läckan skulle uppstått.
Det borde dock vara missfärgningar från glykolen på platsen.

Luften som hamnar i kylsystemet vandrar sedan runt i bilens tarmsystem, och hörs som vilken bubblande laktosintolerant mage som helst.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp