Förutom överhettning, finns det någon förklaring?

Får ni fylla på lite kylarvästska emellanåt?

Nej. Min man har dock noterat att nivån på kylarvätskan varierar mycket. Han tycker att det ser ut som om den varierar mer än den borde (fast vi är inte speciellt bilkunniga någon av oss :o). Ibland, precis efter vi kört kan vätskenivån vara ännu uppe i "taket" på gykolbehållaren och ibland, när bilen stått, kan nivån ligga på precis över minimumnivå. Han har, därför, inte vågat fylla på av rädsla att det ska "bubbla över" (men det gör det kanske inte?).
 
Nej. Min man har dock noterat att nivån på kylarvätskan varierar mycket. Han tycker att det ser ut som om den varierar mer än den borde (fast vi är inte speciellt bilkunniga någon av oss :o). Ibland, precis efter vi kört kan vätskenivån vara ännu uppe i "taket" på gykolbehållaren och ibland, när bilen stått, kan nivån ligga på precis över minimumnivå. Han har, därför, inte vågat fylla på av rädsla att det ska "bubbla över" (men det gör det kanske inte?).
Kylvätskans nivå varierar normalt i expansionskärlet, beroende på om motorn är varm eller kall.
Varm motor = mycket vätska.
Bil stått stilla = lite vätska.
 
Och fortsättning följer...

Beklagade mig om "bubblet" för höbonden för ett tag tag sedan, och han sa direkt att han tyckte att det lät som trasig topplockspackning. Han håller på väldigt mycket med reparation och service av diverse fordon och maskiner, så jag antar att han inte är helt ute och reser.

Så det fick gå ett tag till, och nu beslöt vi för att ta tag i det. Bytte topplockspackning och värmepump i helgen, och lade ca 4000 kr på bilskrället. Hämtade den i morse och körde hem (bara 5 km). Det lät INGENTING :)!! Underbart, och problemet ur vägen trodde jag... Men så åkte jag och handlade (1,5 mil ungefär). Stannade bilen utanför affären, och där var bubblandet igen... :( Skickade direkt sms till mekanikern om att det tyvärr bubblar.Usch inte kul, och har du kollat så att glykolnivån ligger mellan min och max, svarar han tillbaks. Jag går ut och kollar, och det är helt TOMT i behållaren. Tog mig till närmaste affär (någon kilometer) som säljer glykol och skaffade vatten och glykol och fyllde på. Körde hem. Stannade och bilen bubblade på precis som vanligt... :( SUCK!!!

Vad göra nu??? Vi har bytt termostat, topplockspackning och vattenpump = felet består och ingen förändring.
 
Och fortsättning följer...

Beklagade mig om "bubblet" för höbonden för ett tag tag sedan, och han sa direkt att han tyckte att det lät som trasig topplockspackning. Han håller på väldigt mycket med reparation och service av diverse fordon och maskiner, så jag antar att han inte är helt ute och reser.

Så det fick gå ett tag till, och nu beslöt vi för att ta tag i det. Bytte topplockspackning och värmepump i helgen, och lade ca 4000 kr på bilskrället. Hämtade den i morse och körde hem (bara 5 km). Det lät INGENTING :)!! Underbart, och problemet ur vägen trodde jag... Men så åkte jag och handlade (1,5 mil ungefär). Stannade bilen utanför affären, och där var bubblandet igen... :( Skickade direkt sms till mekanikern om att det tyvärr bubblar.Usch inte kul, och har du kollat så att glykolnivån ligger mellan min och max, svarar han tillbaks. Jag går ut och kollar, och det är helt TOMT i behållaren. Tog mig till närmaste affär (någon kilometer) som säljer glykol och skaffade vatten och glykol och fyllde på. Körde hem. Stannade och bilen bubblade på precis som vanligt... :( SUCK!!!

Vad göra nu??? Vi har bytt termostat, topplockspackning och vattenpump = felet består och ingen förändring.
Finns det vatten kvar i den nu?
 
Finns det vatten kvar i den nu?

Sprang ut och kollade. Vad göra man inte för att få bukehjälp... ;) Nivån har sjunkit. Jag hällde i så det gick strax över "min-nivå" innan jag körde hem (1,5 mil och ca 4 h sedan). Nu har det sjunkit så att det bara syns lite vätska precis i hålet i botten av behållaren. Syns inget som läckt under bilen.
 
Min snälla mekaniker stannade på vägen hem. Han såg/kände inget som läckte, men tyckte att det var konstigt att så mycket vätska försvunnit bara sådär. Så hans förslag var att fylla upp till max och sedan köra och se vad som händer. Kanske det var så lite vätska förut att den inte blev "mättad" utan körde runt samma luftbubbla (eller hur han nu uttryckte det). Däremot kände han sig mer säker på att problemet VAR topplockspackningen när han väl såg den. Den såg förskräcklig ut, sa han. Så den var i alla fall ETT av problemen...
 
I locket på expansionskärlet finns det en gummipackning som brukar paja och då trycker bilen ur sig kylvätskan under gång. Det finns två lösningar om den är paj, den dyra är att byta expansionskärlet då reservpackning eller lock inte finns, den billiga lösningen är att ersätta packningen med en o-ring för en femma och det funkar precis lika bra som att byta expansionskärl med tillbehör. Jag har o-ring i min 855-a. ;)
 
Eftersom kylvätskan cirkulerar ganska snabbt så kan den dra med sig lite luft från expansionskärlet när motorn går och det bubblar tillbaks när motorn stängs av och kylvätskan svalnar och krymper i volym. Nivån ska i en kall motor vara runt 1 cm över minstrecket eller lite mera. Ett annat scenario som är mindre troligt är att det blir lokal överhettning någonstans så kylvätskan går upp i ångfas på ett litet ställe men det är mindre troligt, brukar bara hända gamla traktorer som tappats på vatten mellan säsongerna och sen råkar överbelastas i höskörden. Dom brukar skjuta en slang eller tre när det inträffar. "Hej ånglok!" :laugh:
 
Nu kan jag iofs inget om så nya bilar men i många äldre bilar måste man, om hela kylsystemet varit tömt, lyfta upp bilen fram för att värmepaketet ska bli riktigt fyllt. Blir det inte det kan det bubbla ordentligt och värmen uppträder konstigt.

Har man tillgång till ramper funkar det att köra upp framdelen på dessa och fylla på medan motorn är igång (alltså bör bilen vara kall), därefter varmköra motorn medan bilen står i det läget. Man får vara försiktig så man inte bränner sig, tryckutjämna ordentligt innan kylarpåfyllningslocket öppnas.
 
@MacGyver @Jeffery @Mark mfl Väcker min gamla tråd till liv... Tja, bilen den fortsatte att bubbla utan att några andra konstigheter egentligen tillstötte. Min mekaniker beslöt sig till slut för att koppla bort turbon från kylsystemet för att kolla vad som hände och, se, då slutade bilen att bubbla. Tydligen har vi något fel på turbon. Men eftersom vi inte känner av några andra problem med just turbon så får bilen gå som den gör så länge. Mekanikern har försökt att hitta en begagnad turbo (ringt skroten ("de går på löpande band"), hört med kompisar, osv) åt oss, men misslyckats. Han menar att den som sitter i kanske håller i 5000 mil till, så vi låter det vara så länge. Att lägga MINST 4000 kr (Biltema-varianten) på en ny turbo känns sådär motiverat just nu.... Bilskrälle... :mad:
 
@MacGyver @Jeffery @Mark mfl Väcker min gamla tråd till liv... Tja, bilen den fortsatte att bubbla utan att några andra konstigheter egentligen tillstötte. Min mekaniker beslöt sig till slut för att koppla bort turbon från kylsystemet för att kolla vad som hände och, se, då slutade bilen att bubbla. Tydligen har vi något fel på turbon. Men eftersom vi inte känner av några andra problem med just turbon så får bilen gå som den gör så länge. Mekanikern har försökt att hitta en begagnad turbo (ringt skroten ("de går på löpande band"), hört med kompisar, osv) åt oss, men misslyckats. Han menar att den som sitter i kanske håller i 5000 mil till, så vi låter det vara så länge. Att lägga MINST 4000 kr (Biltema-varianten) på en ny turbo känns sådär motiverat just nu.... Bilskrälle... :mad:
Då är alltså turbon vattenkyld, bort med den, riv den, byt packningar ev. svetsa igen poran som det läcker genom och sen återmontera den. Så gör jag, jag tom. svarvar nya lagerbussningar till turboaggregat eftersom ingen vill sälja dom till "icke auktoriserade" men vaf. det är ju ingen rymdteknologi och är det nåt jag kan så är det maskindelsrenoveringar och metallbearbetning.

Skulle nu nån påstå att man inte kan ta isär och sen sätta ihop ett turboaggregat utan att balansera det så är det bara mumbo-jumbosnack, delarna är balanserade för sig och kan klämmas ihop utan en tanke på var dom satt tidigare. Det är såna lögner som firmorna som är "auktoriserade" slänger sig med för att skapa jobb åt sig själva och som kunden sen dyrt får betala för helt i onödan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp