Forus Open

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

Vi fick se en grymt fin Scarlets Aino. :bow:

Men när skall Ludde inse att har har knäckt psyket på sin vackre springare? :crazy::mad: Såg det från början och var övertygad om att måttet var rågat redan i Frankrike... Varför fortsätter Ludde att knäcka hästen?

Sv: Forus Open

På vilket sätt tycker du att Ludde fortsatte knäcka Going i just det här loppet?

Innan har jag med tyckt att Ludde har skött matchningen av Going Kronos alldeles för offensivt.
Men på senare tid har han gett honom mer normala lopp och Going har visat en enorm löpglädje men fått stryk av bättre hästar.
Ser man till vinnaren så är det en häst som ofta får gå den tuffa vägen.

Är det kanske bara så -som jag är inne på i en annan tråd- att det är vi som förväntar oss att de här lovande unghäststjärnorna ska vara lika fantastiska och överlägsna när de möter den äldre eliten?

Scarlets Aino var grym i spets!:love:
Samtidigt ett bevis på hur "tunn" den svenska eliten faktiskt är just nu..

Jag skulle vilja se Going med nån form av skygglappar.. Kanske norsk hade varit bra?
Tror Going behöver smygresa för att vinna, tror dock inte att psyket är knäckt, men lite väl tuffa matchningar har han fått genom sitt liv.

Hoppas Going nån gång får sätta dit nosen först i ett större sammanhang, skulle vara underbart att se!

På vilket sätt tycker du att Ludde fortsatte knäcka Going i just det här loppet?

Innan har jag med tyckt att Ludde har skött matchningen av Going Kronos alldeles för offensivt.
Men på senare tid har han gett honom mer normala lopp och Going har visat en enorm löpglädje men fått stryk av bättre hästar.
Ser man till vinnaren så är det en häst som ofta får gå den tuffa vägen.

Är det kanske bara så -som jag är inne på i en annan tråd- att det är vi som förväntar oss att de här lovande unghäststjärnorna ska vara lika fantastiska och överlägsna när de möter den äldre eliten?

Scarlets Aino var grym i spets!:love:
Samtidigt ett bevis på hur "tunn" den svenska eliten faktiskt är just nu..

Ludde har från Elitloppets början knäckt hästen genom att över-matcha honom.

Hästen klarat inte att vinna längre för att han inte tror att han kan det...

Visst, vi kanske trodde för mycket på han. Men stackar hästkraken har inte matchats ärligt och har därför inte kunnat prestera heller senaste 1½året.

Tycker att det är dett bedrövligt uppförande från Ludde & ägarna som skiter i hästens välfärd! :mad:

Hästen klarat inte att vinna längre för att han inte tror att han kan det...
Och hur exakt vet du det? Han kanske inte är bättre än sina prestationer...
Jag tycker också att han varit väl hårt matchad emellanåt, men samtidigt så känns det som att han inte utvecklats riktigt som förväntat.

Att de skulle strunta i hästens välbefinnande tror jag absolut inte.
Nu har jag inte varit personligen på Luddes gård men de som har varit där vittnar om att hästarna ser otroligt blanka och välmående ut och att omgivningar och stall är avundsvärda.

Att Ludde inte är den mest taktiska kusken kan jag däremot skriva under på.;)
Jag, liksom många andra, tycker också att han kunde ha matchat Going Kronos på ett helt annat sätt än att låta honom gå ut redan som 4-åring mot Eliten. Nu är hästen 5 år och det är vanligt att de flesta unghäststjärnor har ett mellanår då.
Petri Puro får å andra sidan skit för att han matchar Commander Crowe för mesigt..:angel:

Även Stefan Melander fick ju kritik och det menades på att han hade knäckt Scarlet Knight.
Kanske hade både Going och Scarlet presterat annorlunda efter de gyllene unghäståren om de varit hos tex. Stig H?
Men när jag tittar på Going Kronos tider i hans senaste starter så tror jag helt enkelt att hästen är inte bättre än så här just nu.
Det har häxat en del med och det måste kännas otroligt frustrerande för tränaren att aldrig få visa hela hästens kunnande(?)..

Här är tiderna:

Dist: Pl: Tid:

1600 6 10,9a

2100 2 12,3a

1609 5 10,2a

1609 2 10,7a

2100 3 11,6a

1640 1 11,3a

Han har ju inte varit en knäckt avläggarlus precis!;)

Däremot, om jag ska komma med en amatörmässig analys om någonting jag inte vet någonting om, så tror jag att en del hästar som har lekt sig fram som unghästar i loppen kanske inte riktigt har det där tigerhjärtat när de inte rår på motståndet.
Kan detta gälla även Going Kronos tro?

Spinner vidare..

Fransmännen är ju knappast kända för att ge sina hästar löp i draget. De kör omvägar runt korvkiosker och de får avlägga både en och två speeder i loppen. Detta gör ju att de hästar som är bra i Frankrike också är så oerhört bra i Sverige.
Därav en del av fransmännens överlägsenhet!

Senast ändrad:

Men när jag tittar på Going Kronos tider i hans senaste starter så tror jag helt enkelt att hästen är inte bättre än så här just nu.

inte riktat till dig nu Trygg, men jag förstår inte vad folk har för fantasiförväntingar på Going? han tillhör en av de bästa svenska hästarna just nu och i hans senaste starter (förutom elitloppet då, där han ändå kämpade bra) så har han bara bevisat det ännu mer. Oslo Grand Prix, där var han riktigt grym, men tyvärr slagen av L'amiral Mauzun som var ännu grymmare.

tycker däremot också att Going inte såg bra alls ut i söndags, men jag tror knappast det har att göra med att "ludde har knäckt honom", för face it, skulle han vara knäckt skulle han inte prestera som han gör (se bara de senaste tiderna Trygg lade in) och har gjort. visst, han känns som den eviga tvåan och har kanske trots allt inte det där riktiga tigerhjärtat.

men jag förstår fortfarande inte folk som säger "han blir inte bättre än såhär".. vadå, han är ju GRYMM? dessutom, det är riktigt riktigt tuffa hästar han möter hela tiden, så jag tycker faktist han är ursäktad att han inte alltid (tyvärr) har nosen först i mål..

Jag är helt med dig där Netted!!:D

Det var det bla. det jag försökte få fram men jag ville ha sagt så mycket. För att få med alla eventualiteter..som vanligt!

Svarar alla...

Javisst springer han snabbare och snabbare. Men tycker inte att han är den hästen som han var från början.

Jag tror att han kunde ha utvecklats till en världsstjärna om han hade fått rätt lopp. Nu är han bara en i mängden.

Men visst, jag var väl en av alla som ville ha med han i elitloppet där kusken knäckte han totalt med vansinneskörningar på en unghäst.

That´s my 5 cent! Tragiskt!

Svarar alla...

Javisst springer han snabbare och snabbare. Men tycker inte att han är den hästen som han var från början.

Jag tror att han kunde ha utvecklats till en världsstjärna om han hade fått rätt lopp. Nu är han bara en i mängden.

Men visst, jag var väl en av alla som ville ha med han i elitloppet där kusken knäckte han totalt med vansinneskörningar på en unghäst.

That´s my 5 cent! Tragiskt!

En i mängden??? Nja, bättre än så är han ju, men ifjol glömde nästan männisor att han var en "dödlig häst". Men visst, ibland undrar man hur han hade utvecklats hos Stig H. t ex?

En i mängden??? Nja, bättre än så är han ju, men ifjol glömde nästan männisor att han var en "dödlig häst". Men visst, ibland undrar man hur han hade utvecklats hos Stig H. t ex?

Varför jag sa en i mängden är för, Vad mins vi an han? Vilka vinster?
Nää... Men som en häst som Ludde körde "fullt ös medvetslös" med...

Jo det hade vart spännande att se han utvecklas hos någon tränare som hade tagit det "coolt" med honom.

Vad menar du med hästen han var i från början?
Jag drar paralleller med Mahajarah som det talas så lyriskt om just nu. När Going vann samma lopp gjorde han det på 1.12.2 och med 9 längder!
Han lekte sig fram i unghästloppen många gånger.
Nu slår han sitt egna rekord -och precis som du skriver så springer han snabbare och snabbare- men möter ett helt annat motstånd!

Going Kronos statistik för 2008:

11 3-2-1 1 401 742 kr 14,6l 10,2ak

Jag hade gärna haft den 5-åriga "en i mängden-pållen"!:angel:

Varför jag sa en i mängden är för, Vad mins vi an han? Vilka vinster?

Statistik för 2007:

15 7-4-0 1 902 140 kr 10,2ak

Dvs. i nästan 50% av sina starter som 4-åring vann han. Och då mötte han ändå världseliten!!

Going Kronos har en segerprocent på 53!!
En platsprocent på 74!!

Vad krävs av honom egentligen?
Att han ska vara ett underbarn som både som 4- och 5-åring vinner Elitloppet, Prix dÀ och alla andra storlopp för att vi ska vara nöjda?

Håller fortfarande med om att Ludde kunde ha matchat honom på ett annat sätt men att säga att han har knäckt hästen och att han är en i mängden -trots de siffror han har- gör mig nästan rädd för att någon gång i framtiden få äga en kanon...;)

Så du tycker att Going inte har presterat? Öhh, hästen har sprungit in 6,5 mille och är 5 år. Men ok, nej han presterar ju inte. :grin:

han är en världsstjärna.

och dessutom, i år minns jag honom från Oslo Grand Prix :love: då var han riktigt bra (men blev slagen av världens just nu bästa häst? ;)) och även från elitloppsförsöket då han även där blev slagen av samma häst..

tycker inte 10,2 är något i mängden..
dessutom vet vi alla att det är riktigt svårt för de yngre hästarna att hävda sig i den äldre eliten. Going har klarat det mycket bättre än de flesta andra svenska stjärnorna! faktist! han har det mesta redan nu, han har vad som krävs av en världsstjärna (vilket han ju redan är egentligen), men ge han något år så ska du se att han får samma tuffhet som de äldre.. hur många "i mängden" har varit med i Prix D'Amerique liksom??
och skulle han vart knäckt skulle han varit det för länge sen och inte fortsatt "springa snabbare o snabbare".

tror att även Commander Crowe kommer få det kämpigt första tiden med världseliten ;)

Vad menar du med hästen han var i från början?
Jag drar paralleller med Mahajarah som det talas så lyriskt om just nu. När Going vann samma lopp gjorde han det på 1.12.2 och med 9 längder!
Han lekte sig fram i unghästloppen många gånger.
Nu slår han sitt egna rekord -och precis som du skriver så springer han snabbare och snabbare- men möter ett helt annat motstånd!

Going Kronos statistik för 2008:

11 3-2-1 1 401 742 kr 14,6l 10,2ak

Jag hade gärna haft den 5-åriga "en i mängden-pållen"!:angel:

Statistik för 2007:

15 7-4-0 1 902 140 kr 10,2ak

Dvs. i nästan 50% av sina starter som 4-åring vann han. Och då mötte han ändå världseliten!!

Going Kronos har en segerprocent på 53!!
En platsprocent på 74!!

Vad krävs av honom egentligen?
Att han ska vara ett underbarn som både som 4- och 5-åring vinner Elitloppet, Prix dÀ och alla andra storlopp för att vi ska vara nöjda?

Håller fortfarande med om att Ludde kunde ha matchat honom på ett annat sätt men att säga att han har knäckt hästen och att han är en i mängden -trots de siffror han har- gör mig nästan rädd för att någon gång i framtiden få äga en kanon...;)

:bow :bow: :bow:

du tar orden ur min mun ;)

Det jag vill säga är att Going vann 16 starter av 18 innan Lude körde Elitloppet.

Efter det är det 5 vinster på 20 starter. De starterna han inte vunnit är det ofta Ludde som tajmat starterna fel, då hästen skulle ha fått vila och gå lägre lopp.

Klart hästen är bra! Men han kunde ha varit bättre tror jag, utan Ludde! :)

Det jag vill säga är att Going vann 16 starter av 18 innan Lude körde Elitloppet.

Efter det är det 5 vinster på 20 starter. De starterna han inte vunnit är det ofta Ludde som tajmat starterna fel, då hästen skulle ha fått vila och gå lägre lopp.

jag ser inget fel i det. sen sitt första elitlopp har han i princip mött stenhård konkurrens varje gång. och han har som sagt inte samma tuffhet som de äldre så jag tycker det är helt normalt att han "vunnit mindre"..

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 880
Senast: skuggi
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 861
Senast: GreenSourz
·
Övr. Hund Rutten måndagmorgon idag.... Nu vill jag skriva av mig lite och gärna få respons om jag har rätt att vara grinig eller om jag bör bita...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 311
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar