Forumets trovärdighet? ( Var: silverhästar)

mandalaki

Trådstartare
Sv: Re: silverhästar

Jag förstår inte riktigt vad du snackar om. Forumets trovärdighet? Vad tror du att det här forumet är egentligen?

Ett diskussionsforum som detta är en mötesplats, varken mer eller mindre. Här träffas folk och pratar om det de vill, precis som de skulle göra om de träffades på en helgkurs eller på läktaren vid en tävling.

Så om jag skriver här att jag tycker att Askur är en drömhäst så är det inte annorlunda än om jag träffar Tim, Lobelia, Inte_Ung och dig på en tävling och säger samma sak. Bukefalos är inget officiellt organ för vissa åsikter och informationer, Buke är en mötesplats.

Enda skillnaden är att här kan betydligt fler ta del av vad jag säger. (Och att det man säger får så stor spridning att man måste ta hänsyn till en del lagstiftning när man uttrycker sig). Men jag skiter ett stort stycke i om så hela SIF:s styrelse skulle läsa det och tycka att jag är ett pucko som inte fattat att Askur är ett ök - precis som jag skulle skita i om de satt intill mig på en läktare och tyckte att jag var ett pucko.

Så vitt jag kan komma ihåg har det pratats rätt lite om Askur här på senare tid. Det kanske beror på att du inte varit här, för den som brukar skriva mest om honom är ju du :smirk:.

mandalaki skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du snackar om. Forumets trovärdighet? Vad tror du att det här forumet är egentligen?

Ett diskussionsforum som detta är en mötesplats, varken mer eller mindre. Här träffas folk och pratar om det de vill, precis som de skulle göra om de träffades på en helgkurs eller på läktaren vid en tävling.

Så om jag skriver här att jag tycker att Askur är en drömhäst så är det inte annorlunda än om jag träffar Tim, Lobelia, Inte_Ung och dig på en tävling och säger samma sak. Bukefalos är inget officiellt organ för vissa åsikter och informationer, Buke är en mötesplats.

Enda skillnaden är att här kan betydligt fler ta del av vad jag säger. (Och att det man säger får så stor spridning att man måste ta hänsyn till en del lagstiftning när man uttrycker sig). Men jag skiter ett stort stycke i om så hela SIF:s styrelse skulle läsa det och tycka att jag är ett pucko som inte fattat att Askur är ett ök - precis som jag skulle skita i om de satt intill mig på en läktare och tyckte att jag var ett pucko.

Så vitt jag kan komma ihåg har det pratats rätt lite om Askur här på senare tid. Det kanske beror på att du inte varit här, för den som brukar skriva mest om honom är ju du :smirk:.

Tagga ner! Vi skall inte göra debatten till ett bråk! Jag försökte snällt förklara hur utomstående sett på det och vill du inte förstå det så kan jag inte hjälpa det! Men det var ett inlägg som handlade om att de tyckte det var synd att ingen i de inre kretsarna från SIF debatterade här och jag förklarade varför, that´s all. Är INTE ute efter att dra igång något. Jag tror Tim förstår mycket väl vad jag menar! Det har stuckit i ögonen på många. Det är en blandning av avundsjuka i vissa fall men okså av att ämnet var totalt utjatat! Kvittade när, var och i vilken tråd man läste så dök ämnet upp! Vill man debattera seriöst så måste man hålla sådant utanför, för sitt eget bästa...

Ja det har förändrats mycket till det bättre men det kommer att ta lång tid att förändra det rykte forumet fick när det var som värst. Tyvärr!

:bump: :bump: :bump: Anette

Senast ändrad av en moderator:

Okej, jag ska tagga ner :bump:! Men för mig finns det inga utomstående här. Vem som helst är välkommen att diskutera eller bara läsa. Men åsikterna hos dem som väljer att inte delta är ointressanta, i mina ögon. De kan ju gärna skapa sig ett eget forum - vilket de också gjort ;).

Förresten: Buke har just nu 8 202 medlemmar. Så jag tror inte att forumets rykte skrämt bort så där väldigt många ;)

mandalaki skrev:
Förresten: Buke har just nu 8 202 medlemmar. Så jag tror inte att forumets rykte skrämt bort så där väldigt många ;)

Men hur många av dem är islandsryttare och medlem i SIF... Jag vet flera sådana som skippade forumet av nyss nämnda skäl. De tyckte det blev oseriöst, barnsligt och gav ingenting. Så därför är det viktigt att fösöka tvätta bort stämpeln och det gör vi bäst med seriösa debatter! Men sedan hinner man ju inte alltid. Nu går jag sjukskriven och har tid igen men ett tag hade jag helt enkelt inte tid, och tyvärr är det nog så för många. Jag förstår INTE hur ni hinner hålla igång år efter år vid datorn?! Min familj, mina hästar och mitt arbete gör att jag bara får någon strötid över normalt sett och det är nog ganska normalt, och jag tror att de flesta som debatterar är ungdomar för de har lite mer tid! Det kan ju också ge en stämpel, tyvärr.

Men vem är forumet till för? De som har tid och vara här och aktivt deltar i diskussionerna eller de som ogillar forumet eller inte har tid? Det är vi som är här som formar diskussionerna utifrån våra preferenser inte utifrån vad vi gissar, tror oss vet eller vet vad andra tycker om det.

Jag håller med dig om att diskussionerna borde hållts på en mindre sandlådelik nivå, men samtidigt tror jag inte att det är nivån på diskussionerna som irriterar folk, utan ämnesval och oförmåga att styra diskussionerna i önskad riktning. Internet är ett mäktigt vapen för att befrämja öppen debatt och skapa mötesplatser där även den normalt sett tysta massan kan göra sin röst hörd. Det kan vara skrämmande för de som bestämmer.

Senast ändrad:

sambaengi skrev:
Men hur många av dem är islandsryttare och medlem i SIF...

Och? Det vägrar jag att se som ett problem. Tvärtom. Det som gör att jag trivs på Buke är korsbefruktningen. Jag råkar ha islandshäst men läser just nu hellre om, och låter mig hellre inspireras av, annan ridning än traditionell isländsk ridning.

Och vill jag prata med islandsryttare finns här definitivt tillräckligt många. Om de är medlemmar i SIF eller inte är ointressant. Statusen på Buke ökar inte med antalet SIF-medlemmar och forumet ska inte vara nån förbundsmegafon, bevare mig väl. Styrkan med Buke är ju att det är oberoende.

Senast ändrad:

För övrigt vill jag påpeka att jag inte ansåg ämnet vara så viktigt att jag startade en tråd om det. Det är moderator Lobelia som delat upp tråden.

Lobelia skrev:
Men vem är forumet till för? De som har tid och vara här och aktivt deltar i diskussionerna eller de som ogillar forumet eller inte har tid? Det är vi som är här som formar diskussionerna utifrån våra preferenser inte utifrån vad vi gissar, tror oss vet eller vet vad andra tycker om det.

Jag håller med dig om att diskussionerna borde hållts på en mindre sandlådelik nivå, men samtidigt tror jag inte att det är nivån på diskussionerna som irriterar folk, utan ämnesval och oförmåga att styra diskussionerna i önskad riktning. Internet är ett mäktigt vapen för att befrämja öppen debatt och skapa mötesplatser där även den normalt sett tysta massan kan göra sin röst hörd. Det kan vara skrämmande för de som bestämmer.

Take it easy! Jag bara förklarar, det är ingen kritik! Ursprunget är att ett inlägg handlade om att de etablerade herrarna och damerna inte visade sig i debatten och jag förklarar varför! Folk hinner inte med och nivån har varit lite sandlådelik som du säger emellanåt! Och jag anser att det är viktigt att diskutera med ungdomar men inte alla gör det! Så det är inte mig ni skall hoppa på för jag finns ju här i alla fall ibland när jag har tid! Så som sagt, tagga ner nu! Jag vill bara i all välmening förklara och inte bråka! OK?

Senast ändrad av en moderator:

mandalaki skrev:
Och? Det vägrar jag att se som ett problem. Tvärtom. Det som gör att jag trivs på Buke är korsbefruktningen. Jag råkar ha islandshäst men läser just nu hellre om, och låter mig hellre inspireras av, annan ridning än traditionell isländsk ridning.

Och vill jag prata med islandsryttare finns här definitivt tillräckligt många. Om de är medlemmar i SIF eller inte är ointressant. Statusen på Buke ökar inte med antalet SIF-medlemmar och forumet ska inte vara nån förbundsmegafon, bevare mig väl. Styrkan med Buke är ju att det är oberoende.

Ja det är inte fel alls! Men om man betänker hur många tusen som sysslar med hästar så är det bara en bråkdel som är medlemmar i Bukefalos forum, det var bara det jag ville konstatera. Men skit samma. Fortfarande vill jag inte bråka utan ge en tanke som ni rätt använd kan utnyttja: Var seriösa när ni debatterar så lyssnar fler!

Jag är helt lugn :p, men jag inte köper din förklaring utan har en annan åsikt och passade på att framföra den.

Lobelia skrev:
Jag är helt lugn :p, men jag inte köper din förklaring utan har en annan åsikt och passade på att framföra den.

Ursäkta men jag tycker din framförda åsikt är densamma som min, men lite annorlunda formulerad! Så jag tycker vi lägger ner det här. Håller med Mandalaki att det inte var något att starta en tråd om! Det lockar i alla fall inte fler till forumet, det är jag 100 på!

Mitt inlägg kommer inte att handla om silverhästar men väl om forumet som sådant. Jag har tidigare upplevt att just islandshästforumet här på Bukefalos haft väldigt lågt i tak. Det har varit väldigt mycket hårda ord mot nykomlingar som ställt dumma frågor". Det har också varit en dödssynd att ifrågasätta vissa användare.

Jag har under långa tider faktiskt undvikit detta forum just för att det varit för mycket av en intern klubb. Om man inte höll med "rätt" personer så skulle man tryckas ned. Jag vet inte hur många som skrämts bort härifrån tidigare men några stycken är det säkert.

Just trådarna om hur bra vissa enskilda hästar är bryr jag mig inte om för man kan ju låta bli att läsa dem. Det som retat mig är hur hårda ord som ofta använts mot de som bara frågar om råd.

Nu tycker jag dock det varit mycket bättre här den senaste tiden. Det har till och med gått att ha riktigt sansade diskussioner om eksem. :)

mandalaki skrev:

Ja, det var som vanligt inte hans ägare eller "fanclub" som tog honom som individ den här gången heller ;)

På förekommen anledning.

Undvik att både rosa och risa SIF's forum här på Buke. Reglen om att undvika reklam och smutskastning gäller inom alla områden även andra diskussionsforum.

Lobelia//moderator

Jo det är jag som delat upp tråden, förlåt Mandalaki, jag borde gått in med ett inlägg och förklarat.

Jag delade upp tråden dels för att jag anser att ämnet är viktigt, dels är det andra gången på kort tid som ämnet tas upp och dels så ville jag inte att silvertråden skulle spåra ur ännu mer. Det är jag som i mångt mycket sätter gränserna här, Gunnar är visserligen ansvarig och ger riktlinjer men lämnar mycket av den praktiska tillämpningen åt mig, och därmed är det indirekt kritik mot mig i min roll som moderator. Som läsare och debattörer så är ni givetvis delaktiga och era åsikter är viktiga för mig.

Lobelia//Moderator

TomasN skrev:
Jag vet inte hur många som skrämts bort härifrån tidigare men några stycken är det säkert.
Hestur hoppade av detta forum för att jag (och några andra) ansåg att man måste få diskutera ryttarvikt och hästars viktbärighet.

TomasN skrev:
Jag har tidigare upplevt att just islandshästforumet här på Bukefalos haft väldigt lågt i tak. Det har varit väldigt mycket hårda ord mot nykomlingar som ställt dumma frågor". Det har också varit en dödssynd att ifrågasätta vissa användare.

När jag tänker på "lågt i tak" så tänker jag på forumets regler och hur de tillämpas. Och då tycker jag att det är mycket högt i tak här. Just den där takhöjden gör att vissa har gått väldigt hårt fram ibland. Det håller jag med dig om. Men jag tolkar det alltså som bevis på att det är högt i tak, inte lågt.

Däremot har det, anser jag, snarare varit undantag än regel att nykomlingar fått på truten. De nykomlingar som jag kan påminna mig ha råkat illa ut har skapat trådar på temat "jag red isis i dag och gudasså, jag fick inte rida ner hästen på tygeln som jag ville varför rider man inte isisar i form" eller "det ser inte klokt ut när tjocka gubbar rider på så små hästar". Ungefär. I sådana fall anser jag att som man ropar, får man svar.

Lobelia skrev:
Jo det är jag som delat upp tråden, förlåt Mandalaki, jag borde gått in med ett inlägg och förklarat.

Jag delade upp tråden dels för att jag anser att ämnet är viktigt, dels är det andra gången på kort tid som ämnet tas upp och dels så ville jag inte att silvertråden skulle spåra ur ännu mer. Det är jag som i mångt mycket sätter gränserna här, Gunnar är visserligen ansvarig och ger riktlinjer men lämnar mycket av den praktiska tillämpningen åt mig, och därmed är det indirekt kritik mot mig i min roll som moderator. Som läsare och debattörer så är ni givetvis delaktiga och era åsikter är viktiga för mig.

Lobelia//Moderator

ja inte var det riktat mot forumets moderatorer utan snarare mot dess debattörer men som sagt, jag pratade HISTORIA och tycker det har blivit bättre, tack vare att ni moderatorer blivit bättre på att sätta gränser och användarna på att hålla dem. Men det tar tid innan man får tillbaka dem som blivit bortskrämda. Och jag menade inget ont mot någon eller att starta en fight! Definitivt inte! Vi behöver ju hålla samman om vi skall få det uträttat vi pratat om, men vi måste låta seriösa om någon skall lyssna och debattera seriöst. Det går inte att låta som småtjejerna i stallet om man vill ta upp kampen med de stora gubbarna i SIF! Då blir man bara utskrattad och det gagnar varken saken eller oss så det är faktiskt för allas bästa! Kan vi nu skippa den här tråden för den skämmer verkligen ut forumet. Jag föreslår att du låter den hamna i papperskorgen Lobelia! Vad säger ni andra? Den är ju liksom ingen merit för oss att ha med sig i bagaget om ni förstår vad jag menar....

Jag tycker tvärt om att om kritik framkommer att det är viktigt med öppenhet och att "ta fram alla spöken ur garderoben" och inte sopa dem under mattan. Det är du som tagit upp ämnet och om det är så som du hävdar, att folk har blivit bortskrämda, så är det viktigt att diskutera det. Man måste dock också acceptera att det förmodligen är omöjligt att anpassa diskussionerna här så att alla trivs eller så att de lockar folk som inte har tid eller lust att debattera på internet. Jag tänker inte under några omständigheter låta eventuella åsikter från SIFs höjdare styra modereringen och ingen av dem har heller försökt påverka mig på något sätt. Buke är helt oberoende och till för medlemmarna, det är vi som väljer vad vi vill diskutera.

Lobelia//Moderator

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka