Förtvivlad

clubman

Trådstartare
Efter att ha blivit skodd flera gånger utan problem har det nu sista 3 gångerna slutat med att hästen blir halt! Vi vet snart inte vad vi ska göra längre! Hon skos med sulor och silikon! Eftersom hon knappt har några hovväggar så ligger ju skon på sulan så det blir ett sultryck! Jag har haft klinik hovis som också skott henne halt innan... Den jag har nu lyckades sko hästen flera gånger utan hälta men nu är det tillbaka igen! Någon i samma eller har varit i samma situation!? Är helt rådlösa! Fick tips om en annan sorts sko så den ska vi prova! Tycker så synd om min häst och det är ju inte så bra att behöva ge metacam efter varje skoning....

Sv: Förtvivlad

Usch så jobbigt!! Min förre häst var väldigt plattfotad och hovslagaren skålade alltid ur skon längs med innerkanten så inget tryckte mot sulan.
Gör din hovslagare det redan kanske? Det hjälpte min häst väldigt mycket
Flytande silikon fick han ont av, det blev som tryck upp i sulan.

De nya skorna ska tydligen vara så som du beskriver! Först var det ju så att hon blev hjälpt av silikonet,ska kanske prova att ta bort det igen...

Jag har en väldigt lätt sulöm häst och min hovis vill inte lägga på silikonsulor just för att det så lätt ger tryck som ge rmera ont. Han berättade om flera fall där hästen fått mera ont efter ett tag. Vet inte om det gäller din.
Det enda om de är riktigt sulömma är ju täcksulor men det är ett himla meckande för att få till. De skruvas fast med broddarna och ligger alltså utanpå skon och kan tas av för att göra rent. Sulan är av aluminium.

Tack snälla för tipset! Ska nog försöka utan silikonet nästa gång! Lite meckigt får det vara om det bara kan hjälpa min stackars häst! För min tanke är ju även om man har urskålade skor, så hjälper kanske inte det när man ändå har en hård sula under...?? Effekten borde bli sämre...??

Min hovslagare nämnde även när min ponny blev öm i bakhovarna efter att fått på sig snösulor - blev bättre direkt när de togs av. Att man ska helst minimera att hovarna blir fuktiga/blöta = porösare och mjukare sula. Ett sätt är att använda trätjära och försöka ha dem in en hage som inte är så blöt/lerig.

Ja silikonet kanske gör så att sulan blir mjukare??? Skönt att få få lite tips!!:laugh:

Det där läget står min ponny i nu med sina fossingar. Hon har varit oskodd i månader för att låta hovarna växa till sig och enligt prognosen kommer det bli så ett tag till. Detta är en häst vars hovar lätt går sönder men hon hade tur att detta kom under blöthösten och att det blev riktig vinter. Förhoppningsvis slår det om till mjuk vår lika snabbt.

Enligt hovis får hon gå utan skor så länge hon inte får blåmärken, kan det vara ett alternativ att plocka av skorna och ge hovarna en chans att växa till sig?

Jag skulle inte tro att slikonet gör att hovarna blir mjukare men om är hoven är mjuk så är risken större att den blir känsligare för tryck.

Problemet är ju att hästen kan inte gå barfota... Då stapplar hon fram och kommer att få jätteont...:(

Fasade skor utan sula då? Eller smala skor, typ travsko-aktigt?

Ett som verkligen fungerar är Keratex Hoof hardener för att härda sulan och/eller hovväggar. Penslas på ren torr hov och låt torka in. Kostar lite men fungerar faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 607
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
475
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår