Förtvivlad och förvirrad! Angående bett...

P

Panak

Jag har en d-ponny som blev inkörd för ca 2,5 år sedan. Allt har funkat bra förutom att han är extremt "seg" och "tung" i munnen. Olika duktiga kuskar har provat köra honom och de säger samma sak. De kan inte rikgit se att jag, som nybörjare, ska kunna hantera det när de själva har så stora problem. Han har alltså blivit körd på tränsbett.

Jag fick i somras hjälp av en av dessa kuskar att prova olika bett. Han reagerade väldigt negativt på vissa, men på andra var han precis som vanligt, dvs seg och tung. Men när han fick på ett postkandar så förändrades han, han verkade trivas bra och tömmarna till och med glappade på ryggen på honom. Jag blev jättelycklig tills jag på en träning blev välidgt tråkigt bemött av en kusk. Denne var väldigt otrevlig och sa att min häst inte var rätt skolad då han inte kunde gå på tränbett. Personen babbalde på var hånfull mot mig och som sagt, vääldigt otrevlig, fast denne inte visste något om varken mig eller min ponny.

Jag testade senaste idag med vanligt tränsbett. Jag fick linda tömmarna runt händerna för att kunna hålla, och min häst var jättesur...

Hur hade ni gjort?

Sv: Förtvivlad och förvirrad! Angående bett...

Kör på bettet som hästen trivs med och där du kan hantera hästen. Strunta i vad andra säger. Alla så ska de lägga sig i utan att först fråga om ev saker de nu verkar hänga upp sig på.Kör på och trivs med att ni fungerar ihop oavsett vad andra säger och tycker.Huvudsaken är att ni två fungerar ihop.

Självklart ska man ha det bett hästen trivs i och går bäst på. Varje individ har olika mun och således kräves olika sorts bett. Att den inte skulle vara skolad om den inte gick bra på vanligt tränsbett säger mer om den som sa det än om dig.

Körningen, tack och lov, har större tolerans för att betta hästen i det den trivs i, om man jämför med dressyren där man MÅSTE ha tränsbett i de lätta klasserna.
Det andra man brukar höra är att tränsbett är mycket mildare än t.ex postkandar etc. Men man kan ju undra vilket är mjukast för din häst. Det som du måste dra i eller det du bara behöver finlira med?

Min förra häst gick på vanligt tränsbett och fungerade väldigt bra på det men inte postkandar. Min nuvarande är precis tvärtom.

Tack ska ni ha!

Ja man ska ju lite på sig själv men klart att man blir osäker när man blir påhoppad...

Jag kan förstå att folk är "rädda" för att "nybörjare" ska köra med för skarpa bett, för det kan skada hästen. Men då kan man prata om det lugnt och snällt, och ta reda på fakta...

vi kör vidare med det som känns rätt för tillfället!

Vad var det för Messerschmidt du råkade ut för din krake?
Inget bett rätt tillpassat är skarpare än kuskens hand. Förhållningen kräver här liksom i ridning oavsett bett framåtbjudning och drivning. Du känner din häst och vet om den trivs elelr inte. Förutsätter naturligtvis att den inte har hakar eller vassa tänder eller ont i bakknä eller rygg.

Lycka till

Det är sällan jag besöker detta forum och man blir lika förskräckt varje gång. :cry:Om det nu var "duktiga" kuskar eller utbildade tränare hade du aldrig fått liknande kommentarer. Om du ser dig i kring bland kuskar så se vad de använder för utrustning/bett. Naturligtvis finns det hästar som trivs och fungerar på tränsbett men det är inget riktmärke för att en häst är RÄTT utbildad. Då du kört din häst i ett par år är det ju ingen tvekan om att DU känner DIN häst. Däremot som KUSKIL nämner bör du ta i akt att din häst kanske avlastar sina bakben/knän och därför blir tung i handen. I vilket fall finns det ingen anledning av en person att vara vare sig otrevlig eller behandla dig oprofessionellt.
Hoppas du hittar en tränare som du och din häst kan utvecklas med.
//G

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 348
Senast: Alexandra_W
·
Körning Vad har ni för bett när ni kör? Har ni postkandar eller liverpool till körbett och tycker dessa bett fungerar bra? Hur dåligt är det...
Svar
10
· Visningar
2 694
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix