Jag utgår från att de tror att man inte kan någonting. Och att de då kommer tala om saker för en som man redan vet.
Det där tror jag bara är en fördom du har.
Jag känner flera med autism. De flesta har både kärleks- och vänskaps-relationer, jobb, fritidsintressen etc. De flesta av dem är det inte så att folk som träffar dem tänker "Autist" eller "nedsatta förmågor". De är liksom rätt vanliga människor.
En del av dem har trots det gått kurser hos hab och tyckt det varit ok eller bra. Andra har privat tagit hjälp för att hantera autismen.
Så att det bara ska sitta en massa folk som du säger är "dumma i huvudet, lata" etc kan du nog glömma.
När man frågar folk på nätet i en grupp för diagnoser eller sjukdomar får man nog fundera kring om "är det här ett representativt tvärsnitt för alla med tex autism"?
Det kan mycket väl vara så att de som hänger där antingen inte vill/kan ha mer socialt umgänge live, att det är de som har mest besvär av sin autism iom att de som inte har så stora besvär kanske inte känner samma behov att prata/skriva om det, eller sådana som själva pga av att de mått dåligt vill hjälpa andra med autism och för just dem har acceptans varit svaret etc.
Sen när man undervisar grupper, oavsett ämne, så måste man ju tänka på att det ska ge något för alla, oavsett nivå. Så då blir det en hel del basics, iom att väldigt många ändå har nytta av det. Men det kan också läggas in lite mer avancerade saker som de på basic-nivån kanske inte greppar helt.
Ska man dra parallell till ridundervisning tex så kunde jag sitta med när det var teori inriktat på den nivå mina elever var på. Och även om det var sånt jag vetat sen många år tillbaks så fanns det något litet guldkorn jag antingen glömt eller inte fick en annan syn på. Och en repetition av det man vet kan också väcka nya tankar. Särskilt när det är någon annans ord.
Jag har gått i grupp för fysisk sjukdom och för trauma-terapi. Jag var extremt anti båda först. Men det blev faktiskt jättebra. Visst var det en hel del jag visste. Men det var ändå saker som hjälpte och själva gruppgrejen var inte så hemsk som jag först trott.