Fortsätter med formfrågor

J

josse

Nu när pållan har börjar söka sej mer framåt nedåt, så kommer ju direkt oron att hon ska hamna bakom lod (aldrig kan man vara nöjd). Jo jag vet bakkärran ska vara med och är den det behöver man inte vara orolig för nosen bakom lod eller ? Är det individuellt vart nosen befinner sej eller ska man driva mer framåt och lätta mer på tyglen om de drar in nosen för mkt ? Jag förstår att man inte ska hålla järngrepp och placera hästens nos där, men om de självmant söker sej dit, har man då drivit för lite ? :angel:

Om de självmant vill ha nosen där så är det för att de har varit felridna tidigare och lärt sig att knäppa av i nacken. Då får man försöka lära hästen att använda ryggen igenoch söka sig framåt nedåt och bli avspänd. Jag har nämligen ridit en ponny på ridskolan som lärt sig knäppa av, jag tror iofs inte att han går bakom lod men man vet aldrig och han slutar använda ryggen utan krullar bara ihop halsen. Hon brukar jag försöka få att söka sig framåt nedåt på och få tag i yttersidan på. Lycka till! :D

Visst kan de fälla in nosen bakom lod även om bakärran är med se på Ulla Salzgebers Rusty!! jag skulle tro att det är lättast att avhjälpa genom att minska formkravet lite en stund. Det sitter nog för oss vanliga dödliga ryttare ofta i orken hos både häst och ryttare...

Nja felriden av mej har hon varit, men det har mer yttrat sej genom att hon har sänkt ryggen tappat baken, kört upp halsen och nosen, inte att hon har ridits inpressad bakom lod. Kanske har hon helt enkelt börjat slappna av och förösker hitta en form som är bekväm för henne och kan jobba koreekt med ryggen.

Driver du på en häst som just lärt sig framåtnedåtsökningen så tappar du ofelbart samlingen.
Det är elt ok att gå bakom lod ibörjan, sug upp ryggen ännu mer så ger det sig efter ett par månader eller så.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 701
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar