Forts. Katt hoppar på kompis på dass

sows

Trådstartare
Nu har det gått en tid sedan jag skrev min förra tråd (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15657553#post15657553) där jag förklarade min situation hos svarten.

Det har inte blivit bättre trots att jag testat att stänga in dem när jag inte är hemma. Ha nät emellan katterna osv osv. Ingenting fungerar. Svarten gör fortfarande i hallen och han verkar nedstämd och inte sig själv.

Finns det fler åtgärder jag kan prova? Jag måste få bukt på problemet. det är inte bra för svart att må dåligt, som han verkar göra.


Vill bara påpeka att jag varit hos vet igen. Inget fel på honom denna gång heller.
Feliway fungerar inte. Inte heller fler lådor, inte heller annan mat, skilda mat/sovplatser och så vidare. Har skaffat tredubbla klösträd. Men likfan ska grå bråka över alla kanter och vråer.
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

När jag läste rubriken tänkte jag att katten hoppar på din kompis när han/hon är på toa, alltså en människa som blir attackerad när den utför sina behov.
Och det värsta var att min nästa tanke var "Men gud så skönt att fler än jag har det problemet!" :angel: (sambons lill-kisse har en förkärlek att "attackera" mig när jag går på toa på morgonen)

Men okej, nu är jag med på banan igen!
Ärligt talat tror jag att det bästa för Svarten är om han inte bor ihop med den andra katten mer. Tyvärr.

Vår lillkatt hoppade på storkatten när hon kom ut från lådan tidigare, men det har hon slutat med. Storan sa ifrån ordentligt (det är rejält fart i damen!) och lilla fattade att man inte ska bråka med nykissad diva.
Samma metod fungerade inte för mig, jag har "sparkat" till henne när hon är på mig när jag är på toa men hon kommer tillbaka ändå (jag sular inte till henne för kung och fosterland utan mer skjuter iväg henne med foten, bara så ingen förutsätter något :p). Och det går ju inte säga till ena katten att säga ifrån..
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

Usch vad trist när de inte trivs tillsammans.

Du skulle kunna testa en kur av milt lugnande till dem bägge. Finns flera olika sorter speciellt för katt. Tex Zylkéne eller Serene-UM.
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

Men det känns så tråkigt att behöva ta till mediciniska åtgärder för att få det att sluta. Och det känns som sthu sa, att svarten inte längre bör bo här.


Känns så himla tråkigt. Han är ju vår älskade kille. Han har ju växt upp hos oss. Blivit över två år och nu funkar det inte längre. Den trygga, fina, givmilda katten. Han skulle aldrig göra en fluga förnär (Ok, flugor äter han, men ni fattar). Han är så otroligt snäll. Lite för snäll mot grå kanske, men ändå. Det är så himla tråkigt. Man har gjort allt för att få honom att må bra igen. Är ju så svårt att hitta ett gott hem åt vuxna katter också.

Hade det funnits möjlighet hade vi självklart valt att ha honom som utekatt. men nu bor vi i lägenhet på högsta våningen, jobbar heltid båda två. :(
Nu är jag en mycket ledsen ägare..
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

Hur mycket leker du med dem per dag?

Understimulering vara en orsak till påhoppningen. Du kan googla på Jackson Galaxy. Han är helt grym vad gäller katter. Han menar att katterna har behov av rutiner så som jaga, fånga, döda, äta, tvätta sig, sova, jaga, fånga etc.

Gör ett försök med detta. Jagar gör de bäst efter vippor som typ da bird eller liknande. De ska springa och hoppa ordentligt så att de blir riktigt trötta. Efter att de hämtat sig så får de sin mat. Kanske den här proceduren räcker att göra en gång om dan, kanske behövs det fler gånger.
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

Saken är den att jag leker med dom mycket. Men även här så knuffar grå bort svarten. Inte alltid, men oftast är det så.

Även om Svarten är mer lekfull än grå, så ska grå bestämt ha leksakerna för sig själv.

Vi leker mycket med laserpekare, det tycker dom är roligt. Även solkatter Samt aluminiumfolie som man rullar till en boll. då går den ju av sig självt. Den är det roligaste svarten vet. Han blir helt tokig om han hör när man tar fram aluminiumfolien när man ska laga mat. Då sitter han och väntar på att man ska kasta en boll.

Vanliga leksaker som sitter på en pinne, är inte alls roligt. Även om jag köper nya leksaker regelbundet och gömmer undan gamla leksaker och tar fram de emellanåt för att det inte ska bli så tråkigt. De är ju lite som fåglar. Nya leksaker är roligare än de gamla.

De leker med varandra också. Men det är mer sällan nu när de blivit lite rivaler. Det är ju en hårfin linje mellan lek och bråk. När de bråkar låter det mycket om dom, mer våldsamt.
När de leker så springer de och jagar varandra, hoppar på varandra, springer och jagar varandra igen.

Jag avbryter dem genast när de bråkar. Det har varit gånger när det har varit tussar kring dom när de bråkat. Och det är för att jag inte hunnit avbryta i tid.

Jag har som sagt testat allt jag läst när det blir sådana här situationer.
Jag ska fråga Sambons pappa om han skulle kunna tänka sig att ta över svarten i värsta fall. Då har vi iallafall chansen att hälsa på honom. Då får han också chansen att få gå ute. vilket han älskar. Han har ju varit ute i koppel. Och han är ju så otroligt social och nyfiken så han trivs väldigt bra ute. Tyvärr.
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

Hur länge leker du med dem per dag? I hur många omgångar? Det kanske krävs mer.

Rekommenderar att du köper Da Bird eller liknande. De ska springa och hoppa så att de blir anfådda.

Har du tittat på några av Galaxys filmer?
 
Sv: Forts. Katt hoppar på kompis på dass

De hoppar och springer tills de blir andfådda. Det är ingen tvekan om att jag leker med dom mycket varje dag. Jag tar inte tiden. De blir andfådda när jag leker. Och jag anser att det är inte där problemet ligger.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 390
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp