Forts. gällande tävlingskläder och dress code, material etc.

Sv: Forts. gällande tävlingskläder och dress code, material etc.

därför att jag även tävlat samma hästar i samma klasser med den vanliga klädseln och kan väl se hur poängsystemet ligger. Det går inte efter kläderna.

Jag kan förstå att dom föredrar knoppade manar osv, men inte ngt ang kläder.

Oj! Helsvart kit, det skulle jag nog höja på ögonbrynen om jag såg. Var tvungen att bläddra i tr här hemma nu, men helt rätt, står ingenting om ridbyxor.
Jag har aldrig sett annat än "ljusa" (vitt-gult-beige-grå) ridbyxor vid tävling faktiskt. Jag skulle nog haja till bara för att det är annorlunda :idea:

Sushmeister: Tack! Hjälmen är faktiskt 10 år gammal och var svart när den köptes, haha.. solblekt nu! :D

Jag är inte rädd för o sticka ut :D jag har redan hästar som skiljer sig från mängden iallafall...så jag är ganska van att folk tittar oavsett :laugh:

Oj! Helsvart kit, det skulle jag nog höja på ögonbrynen om jag såg. Var tvungen att bläddra i tr här hemma nu, men helt rätt, står ingenting om ridbyxor.
Jag har aldrig sett annat än "ljusa" (vitt-gult-beige-grå) ridbyxor vid tävling faktiskt. Jag skulle nog haja till bara för att det är annorlunda :idea:
Ja det verkar som om folk tror att det står i TR att man ska ha speciella färger så det var därför jag citerade:
”Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus rund krage, vit slips eller plastrong. Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak.”
Så förutom ljus skjorta eller polotröja så får man ha vilka färger man vill.

därför att jag även tävlat samma hästar i samma klasser med den vanliga klädseln och kan väl se hur poängsystemet ligger. Det går inte efter kläderna.

Jag kan förstå att dom föredrar knoppade manar osv, men inte ngt ang kläder.

Du kan ju aldrig jämföra poängen i samma klass om det inte är samma domare och samma dag.

Du kan ju aldrig jämföra poängen i samma klass om det inte är samma domare och samma dag.

Men NÅT hum om vilken nivå man själv och hästarna är på vet man ju om man är ute och tävlar hyfsat regelbundet så har man ju ett genomsnitt klart för sig och man kan nog tänka "vad var det den dagen som gjorde att det inte gick lika bra som förra gången" (kan som du säger vara vadsomhelst och jag tror som stilett att det sista man tänker på varför det inte gick som det gjorde förra gången är väl ändå klädseln :D ;) )

Men NÅT hum om vilken nivå man själv och hästarna är på vet man ju om man är ute och tävlar hyfsat regelbundet så har man ju ett genomsnitt klart för sig och man kan nog tänka "vad var det den dagen som gjorde att det inte gick lika bra som förra gången" (kan som du säger vara vadsomhelst och jag tror som stilett att det sista man tänker på varför det inte gick som det gjorde förra gången är väl ändå klädseln :D ;) )

Fast jag har suttit domarsekreterare tillräckligt många ggr för att veta att domare är som alla andra, de kommenterar saker som de inte borde o givetvis dömer de efter sin egen smak också.

Fast jag har suttit domarsekreterare tillräckligt många ggr för att veta att domare är som alla andra, de kommenterar saker som de inte borde o givetvis dömer de efter sin egen smak också.

Menar du att du sitter sekreterare åt domare som dömer ner ekipage pga ryttarnas val av färg på sina kläder? och du har inte gjort nåt åt det?

eller har jag missuppfattat dig helt? :eek:

Menar du att du sitter sekreterare åt domare som dömer ner ekipage pga ryttarnas val av färg på sina kläder? och du har inte gjort nåt åt det?

eller har jag missuppfattat dig helt? :eek:

:rofl::rofl::rofl: du är ju för rolig! VAD menar du att man som domarsekreterare skulle kunna göra åt en åsikt som en domare har???

Och var stod det i mitt inlägg att det var just kläderna domaren kommenterat? Jag skrev att de kommenterar saker. Det som jag har hört är hår o puts, alltså att det sett ovårdat ut. Givetvis är det inte bra för just det ekipaget om domaren har en negativ inställning från början. Och ni kan vrida o vända på det hur ni vill men dressyr domare upplever jag som väldigt konservativa och det kan knappast bara vara där jag bor!

Om du tror att dressyrdomare är ett släkte som dömer enbart utifrån TR och helt objektivt så tror du fel. De har en del subjektiva åsikter. Nu har jag som skrivare aldrig hört något om ryttarens klädsel, men naturligtvis påverkar det helhetsintrycket om man exempelvis är smutsig och slarvigt klädd.

ehh för att tråden handlar om kläder kanske? :p

självklart ska man vara hel och ren, i westernsammanhang där jag är mer hemma så kan klädsel vara avgörande i en klass, dock står detta i regelboken också! Mest vårdat/snyggt vinner om inte prestation kan avgöra vinnaren. Och då är ju detta domarens högst personliga åsikt...

Jag tror inte ni förstår hur jag tänker (nu tänker jag kläder i dressyrsammanhang) ska ju absolut inte dömas alls då det inte finns regler och det står inget i tr osv...

Och om en domare gör detta så visst kan man göra något åt det OM MAN VILL. Man kan lämna åsikter till -dit-man-nu-gör-det (som sagt, jag är inte så hemma i dressyrsammanhang, än ;) )

För mig är tystnad lika med medhåll... :cool:

Fast en domare kan ju tycka saker som den inte uttrycker muntligt under ritten men som påverkar dennes helhetsbedömning från början.

Eftersom dressyr är en bedömninssport så är det ju smartast att hänga med i gängse standard vad gäller klädsel. Mindre variationer kan man ju köra med. Anna färg på kavaj, ljusgrå, beige, champange ridbyxor istället för vita.

När jag visade mamman till min vallack kom jag i vita jeans, svarta sneakers, håret i hårklämma med hårnät (som jag tyvärr tappat bort. Kanon på tävling), vit skjorta, blå v-ringad tröja. Helt enligt vad som förväntas. Hästen, en rödfux, var så välputsad att man kunde spegla sig. Knoppad efter konstens alla regler, inte ett strå låg fel. Tränset blankpolerat, bettet blankpolerat med. Jag hade till och med sminkat mig (vilket jag sällan gör i hästsammanhang)

Domaren vart så paff att han var tvungen att kommentera detta rakt ut i högtalarna. "Hästen visas i utmärkt skick! Finns ingenting att klaga på häst och visare här." och så gick han över på bedomningen av hästen och var mycket korrekt och rättvis.

Övriga visare kom (jag skojar inte) i joggingbyxor, gummistövlar, lätt avborstade och dammiga hästar med tovor i lång man.

I pausen kom domaren och frågade hur många timmar jag ägnat åt att förbereda och tackade för att jag hade lagt energi på att vara snygg och proper.

Visade ett svart sto åt en kompis och samma resultat. Domaren hojtade "Jag måste få påpeka innan jag säger något annat att detta är en svart häst och den är otroligt välputsad. Det finns inte ett dammkorn på denna hästen. Såhär välputsade svarta hästar ser vi domare väldigt sällan." Jag och hästens matte hade stått och putsat och badat pållen till 3 på morgonen. Gissa att vi var glada att få höra det.

Håller man sig till vad domaren förväntar sig, eller åtminståne inom ramarna, så har man chans att få bättre betyg. Eller åtminståne en uppskattning för jobbet man lagt ner ifall ritten/visningen/hästen inte är topp den dagen.

Jag tycker också det handlar om att visa respekt för domare, medtävlare, publik och eventuell medföljande tränare. Som hästskötare på tävling skulle jag aldrig tillåta att min passhäst och ryttare rider in på banan i dammig utrustning. Trasan i bakfickan åker fram precis innan grinden öppnas och drar några snabba tag på stövlar, nosgrimma, tyglar, sidostycken och eventuell damm på hästen. Snacka om lager med schabrak/ridbyxor/skjortor som tas med på ett meating ifall de behöver bytas mellan klasser.

Samtidigt är det helheten de skall gå efter och inte behöva bli störda av att man har röd kavaj, rosa schabrak, lila ridbyxor och gula handskar samt grön hjälm. Då stör man domarens öga ganska ordentligt.

Oh vilket bra inlägg!
Jag håller med, respekt för domare även om dom får betalt för att bedöma och en annan får betala för att bli bedömd :angel:

Jag var riktigt snoffsigt klädd vid utställning i somras men fick också fina komentarer för det av publik, domare och medtävlande!

Sedan var jag nog den enda (?) som visade utan spö :angel: vilket ett par kommenterade också.. Jag behöver dock inget spö för att få min häst att springa och visa upp sig ;)

22340215.jpg

Jag tror att om man matchar dåligt/inte alls med rött, rosa, lila, you-name-it så sabbar det mest för en själv. Men om man har något ovanligt på sig men ändå propert och väl genomtänkt så varför skulle det vara negativt?
Visst, alla behöver ju inte tycka att det jag tycker är fint, är fint. Men nog är det skillnad på min bruna utstyrsel på bilderna och tex röd kavaj och rosa schabrak? Hoppas jag verkligen...... ;)

break_a_leg: Absolut, helt klart. Men jag fick uppfattningen om att Novali hört domare uttrycka sig muntligt och i min mening då väldigt klumpigt. Ingen vet om det påverkade ekipagets slutliga poäng eller inte... Men gör det det så tycker jag det är fel.

Jag tror att om man matchar dåligt/inte alls med rött, rosa, lila, you-name-it så sabbar det mest för en själv. Men om man har något ovanligt på sig men ändå propert och väl genomtänkt så varför skulle det vara negativt?

Det är inget negativt i det. Det du har på dig på bilden från ridklassen är snyggt.

Men tänk dig en kör eller en armeuppvisning där alla har uniform. EN har valt att ha samma snitt på uniformen men i annan färg. Den personen sticker ut som "a sore thumb".

Jag skulle vilja utbilda mig till dressyrdomare (måste rida den där jäkla LAn någon gång) och jag personligen kan redan nu säga att jag skulle bli mindre störd och kunna fokusera bättre om alla höll sig inom ramen. Skulle någon komma in som dig hade jag nog hajjat till och detta hade stört min fokus som kanske sitter i ett par ekipage. Det tjänar ju vare sig du, jag eller efterföljande ryttare på då du och andra kan ha fått en icke korrekt bedömning.

Fast med rutin kanske man som domare slutar haja till och kan hålla fokus.

Visst, alla behöver ju inte tycka att det jag tycker är fint, är fint. Men nog är det skillnad på min bruna utstyrsel på bilderna och tex röd kavaj och rosa schabrak? Hoppas jag verkligen...... ;)
Ja, jag tycker det. Jag menar inte heller att man ska komma omatchat för då har man verkligen inte på dressyrtävling att göra ;) Men prydligt behöver inte vara mörkblått/svart och vitt. Och det jag tänker är att om fler skulle börja klä sig som tex Seabaz så skulle inte det stå ut så mycket. Jag har sett ryttare med stora fläckar på sina ridbyxor, kan det då inte se prydligare ut med svarta ridbyxor som Stilett_ har?

Nu tävlar jag i vita ridbyxor också...har tom köpt 2 helt nya vita byxor för bara ngn månads sen..så givetvis använder jag det en hel del...och jag försöker att alltid ha vita ridbyxor o svart kavaj på min bruna häst för det känns mer neutralt.

sedan la jag även märke till att jag alltid fick 1 poäng högre på tävling på ryttarens sits..om jag använde min röda kavaj istället för min svarta...efter mkt om o men så såg jag ju att den röda faktiskt hade bättre passform och det gjorde att jag såg ut att sitta mera rakt i sadeln...medans den svarta gärna korvade ihop sig i ryggen. Så nu ska jag leta ny kavaj med bättre passform (svart)

Senast ändrad av en moderator:

*kl* Jag är oxå supertråkig å tycker att man ska tävla i svart/marinblå/mörkgrå kavaj, vita ridbyxor, svart hjälm och helst svarta läderstövlar - blankputsade :p Samma i dressyr som hoppning.
Tycker det är supertråkigt att så många rider i klubbjacka och chaps på lokala tävlingar. Det ser ut som vilket träningspass som helst och ger ingen tävlingskänsla / uppvisning alls.
MÖJLIGT att man kan rida i vit polo och svart v-ringad tröja å ljusa ridbyxor, men knappt :D :D

*räcker upp en hand* :D

Jag har läst genom mina egna inlägg och kommit fram till att jag verkar väldigt tvetydig i mina svar. Ena svaret säger jag si och i nästa så...

Ja, det ÄR svårt att uttrycka sig i text ;)

Men kort sagt är min inställning:

En prestation ska inte dömas ner pga ryttarens klädsel.
Helhetsintrycket är helt klart rätt att döma ner om man inte är hel och ren, tex. men ej för att man inte har "rätt färg" på kavajen. Då det inte står något om färger i TR.

Jag tycker själv man kan se på ekipage om dom ansträngt sig eller inte. Jag har anträngt mig för att hitta min outfit och den är ändå inte helt klar än ;)
Och nog är det skillnad på den och att komma in i röd kavaj och lila schabrak.

Jag tycker nog jag håller mig inom normen ändå, gör inga vidare utsvängningar från TR. Kavajen är ju fortfarande "mörk" och ridbyxorna "ljusare" ;)

hoppas någon missförstår mig rätt, vill inte ha nån osämja i tråden ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka