Sv: Forts. gällande tävlingskläder och dress code, material etc.
Eftersom dressyr är en bedömninssport så är det ju smartast att hänga med i gängse standard vad gäller klädsel. Mindre variationer kan man ju köra med. Anna färg på kavaj, ljusgrå, beige, champange ridbyxor istället för vita.
När jag visade mamman till min vallack kom jag i vita jeans, svarta sneakers, håret i hårklämma med hårnät (som jag tyvärr tappat bort. Kanon på tävling), vit skjorta, blå v-ringad tröja. Helt enligt vad som förväntas. Hästen, en rödfux, var så välputsad att man kunde spegla sig. Knoppad efter konstens alla regler, inte ett strå låg fel. Tränset blankpolerat, bettet blankpolerat med. Jag hade till och med sminkat mig (vilket jag sällan gör i hästsammanhang)
Domaren vart så paff att han var tvungen att kommentera detta rakt ut i högtalarna. "Hästen visas i utmärkt skick! Finns ingenting att klaga på häst och visare här." och så gick han över på bedomningen av hästen och var mycket korrekt och rättvis.
Övriga visare kom (jag skojar inte) i joggingbyxor, gummistövlar, lätt avborstade och dammiga hästar med tovor i lång man.
I pausen kom domaren och frågade hur många timmar jag ägnat åt att förbereda och tackade för att jag hade lagt energi på att vara snygg och proper.
Visade ett svart sto åt en kompis och samma resultat. Domaren hojtade "Jag måste få påpeka innan jag säger något annat att detta är en svart häst och den är otroligt välputsad. Det finns inte ett dammkorn på denna hästen. Såhär välputsade svarta hästar ser vi domare väldigt sällan." Jag och hästens matte hade stått och putsat och badat pållen till 3 på morgonen. Gissa att vi var glada att få höra det.
Håller man sig till vad domaren förväntar sig, eller åtminståne inom ramarna, så har man chans att få bättre betyg. Eller åtminståne en uppskattning för jobbet man lagt ner ifall ritten/visningen/hästen inte är topp den dagen.
Jag tycker också det handlar om att visa respekt för domare, medtävlare, publik och eventuell medföljande tränare. Som hästskötare på tävling skulle jag aldrig tillåta att min passhäst och ryttare rider in på banan i dammig utrustning. Trasan i bakfickan åker fram precis innan grinden öppnas och drar några snabba tag på stövlar, nosgrimma, tyglar, sidostycken och eventuell damm på hästen. Snacka om lager med schabrak/ridbyxor/skjortor som tas med på ett meating ifall de behöver bytas mellan klasser.
Samtidigt är det helheten de skall gå efter och inte behöva bli störda av att man har röd kavaj, rosa schabrak, lila ridbyxor och gula handskar samt grön hjälm. Då stör man domarens öga ganska ordentligt.