Forts. gällande tävlingskläder och dress code, material etc.

shlubberdubb

Trådstartare
I den låsta tråden skrev flashlight:

Finns det inte bomullstweed Eller heter det något annat i bomull?

Jag tror du menar Bomullstwill vilket är något helt annat. Tweed är gjort i ull. Vad jag fattat det som så är ull det material man helst vill ha i en tävlingskavaj.

Tweedkavajer är supersnyggt. Seabaz bild visar hur snyggt det kan vara med annat än svart och vitt.

Jag håller inte med vad ridsportjournalisten på aftonbladet föreslog, att man skall släppa på dress code i dressyren för att göra den mer publikfriande. Jag har inte lust att se dressyr dör ryttarna rider som om de var på maskerad. Fracken och hatten gör det hela enhetligt och stör inte ögat. Jag kan, som åskådare se helheten utan att bli störd av en massa lull-lull. Jag är helt med på att TR sätter gränser på hur man får blinga hästen. Jag tycker TR borde ha bättre direktiv på ryttarens klädsel. En domare skall kunna koncentrera sig på hela ekipaget och inte behöva dra på sig solglasögon för att häst och ryttare ser ut som julgranar.

Novali skrev:

Åter till TS...har du bestämt dig ang. din klädsel?

Jag kommer nog alternera mellan beige och vitt beroende på vad jag känner för just den dagen. Jag har lite svårt att acceptera att köra med beige schabrak till beige ridbyxor. Tycker visst man kan ha vitt till det. Om ridbyxan skall bestämma färgen på schabraket så innebär ju det att man då borde ha beige skjorta och plastrong med. Eller?

Sv: Forts. gällande tävlingskläder och dress code, material etc.

Lägger in mina bilder igen, den här tråden kommer jag följa! Särskilt eftersom jag är småförälskad i "gammaldags engelsk/irländsk hunterutstyrsel". Funderar på att tävla med VOJLOCK (:eek: vad tror ni om det?) i sommar då jag tror enligt TR man måste ha något under sadeln va?

Engelsk ridklass med dresscode enligt TR, ridbyxorna är ljusgrå:

22423415.jpg

Samma kavaj och hjälm men vita ridbyxor och champangefärgat schabrak med brun kant:

22340147.jpg

Är det absolut helt fel att rida dressyr i ridstövlar med brun bred kant upptill? *vill ha nämligen*

álá dessa, fast i äkta läder förstås och med lite dekorativ snörning fram på foten, "dressyrskurna":
http://www.foxhuntingshop.com/catalog/media/Boots/Aigle_Rubber_Show_Jump_Boot_Small.jpg

Senast ändrad:

dina ridstövlar får se ut hur som helst.
så köp du såna om du vill tävla med dom.
Vojlock kan du också ha.

själv är jag sådan som tävlat med det mesta, massa olika färger på kavajer o schabrak, stövlar m.m

Stövlar med jaktkrage är snyggt även om jag själv inte skulle välja det i en renodlad dressyrklass. Varför vet jag inte riktigt men det känns inte rätt ;) (Nu tävlar inte jag dressyr så det är mina högst personliga åsikter.) På Riks ridklasser skulle det säkert passa utmärkt.
Vojlock tycker jag oftast är fult men i brittisk ridklass kan det funka. Jag skulle nog föredra en i ett stelare material och diskret färg.

Är det absolut helt fel att rida dressyr i ridstövlar med brun bred kant upptill? *vill ha nämligen*
Också klart snyggt även om man associerar det mer till hoppningen pga ursprungskopplingen till hunting och att det är koden för Master of foxhounds. Bara att ha jakthornet i innerfickan och starta sig själv på banan.

*kl*
Jag skulle vilja se fler bilder på dressyrekipage som tävlar i annat än svart(marinblått) och vitt. Om man läser i TR så finns det ju nästan inga begränsningar på vilka färger man får ha: ”Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus rund krage, vit slips eller plastrong. Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak.”
Det står också att ”Vojlock av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet” men inte att det är obligatoriskt.
Varför inte tävla helt i rosa? I röd jaktkavaj, bruna stövlar och utan vojlock? Rida helt i vitt? Visst ska det se prydligt ut och domarna bör inte avledas för mycket från ritten, men det kan ju definitivt se prydligt ut även om man inte är svart-vit. Seabaz är ett mycket gott exempel, väldigt snyggt!

... och ja, Seabaz visst tycker jag att du ska tävla i vojlock eller utan.

Jag hade en retroperiod under 90-talet när jag tävlade i vojlock och sånt där pannband man flätade med plastremsor. Det var för att min ponny gick bäst på remontgrimma och jag råkade dessutom ha en brun sadel och båda de sakerna tyckte alla var så 70-tal, så då tyckte jag att jag lika gärna kunde gå fullt ut.

Senast ändrad:

I den låsta tråden skrev flashlight:

Jag tror du menar Bomullstwill vilket är något helt annat. Tweed är gjort i ull. Vad jag fattat det som så är ull det material man helst vill ha i en tävlingskavaj.

Tweedkavajer är supersnyggt. Seabaz bild visar hur snyggt det kan vara med annat än svart och vitt.

Ja det är mycket möjligt, kan inget om tyger o sånt i detalj.:o

Fast de här jag fick var i tweed, fast en tunnare, den var en aning mörkare med svagt rutmönster, den andra som sagt lite kraftigare, en aning mer ljus beige/brun/vit i färgen och med diskreta rutor den också.

Skinnklädda bruna knappar och krage. Till det fick jag en brun hjälpm och bla beiga ridbyxor och bruna jodhpurs, jag jag fick mycket av henne till ridningen, tyvärr var det inte allt jag uppskattade, skulle som sagt önska att jag sparat kavajerna just, men tyvärr.......:cry: Det har jag ångrat många gånger.

Oh det hade jag missat men ögnade genom tr nu och visst, det står ju faktikst inte att man måste ha underlägg, bara att det är tillåtet, alltså får jag tävla utan.

Dock är det nog inget jag skulle göra i en ren dressyrklass men ev. till riksen i år. Flirta lite med de irländska domarna ;)

Får se om jag har råd att skaffa stövlarna också :)

Tack alla som sagt att ni tycker min dress är fin! Jag kände mig lite "ensam" på tävling med den men fick ändå positiv respons av andra ryttare och vissa ur publiken sa det efteråt :) Jättekul!
Kanske lite extra kul då vi tävlade på connemarariks och det var mest connemarafolk där som "känner igen" utstyrseln... ;)

Jag hade tidigare grön kavaj och hjälm:
Ursäktar den dåliga bilden då det e den enda jag har

6003274.jpg

jag brukar tävla med:

vinröd kavaj med vita eller färgade ridbyxor.
Vitt eller vinrött schabrak.

svart kavaj, svarta ridbyxor, svart eller vitt schabrak.

eller det vanliga med vitt o svart.

Senast ändrad av en moderator:

Jaha ja...här kommer Fröken Motvalls och sticker ut hakan...jag tycker att alla färger förutom vita ridbyxor o svart eller blå kavaj är fult.....:angel: eller kanske inte fult men iaf inget som passar på dressyrtävling.

Dressyrtävling för mig är när ekipaget ser snyggt, klassiskt, propert ut och där fokus är på hur hästen går och inte att man tagit ett grönt schabrak.

Jag vill se snygga putsade hästar med tvättad svans och flätad man, ryttare med uppsatt hår och klassiska färger o kläder...DET är dressyr för mig.:)

Seabaz: Din utstyrsel är jätterätt i en engelsk rid eller huntingklass, likaså på en hopptävling men dressyr...nej, inte för mig.

Dressyrtävling för mig är när ekipaget ser snyggt, klassiskt, propert ut och där fokus är på hur hästen går och inte att man tagit ett grönt schabrak

och därför bryr man sig inte vad man har på sig, så länge det matchar och är rent o snyggt :D det är ridningen dom tittar på, inte kläderna. Anledningen till att vissa väljer att klä sig själv o sin häst i andra färger är för att man trivs bättre med det.

och därför bryr man sig inte vad man har på sig, så länge det matchar och är rent o snyggt :D det är ridningen dom tittar på, inte kläderna. Anledningen till att vissa väljer att klä sig själv o sin häst i andra färger är för att man trivs bättre med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Novali01
Dressyrtävling för mig är när ekipaget ser snyggt, klassiskt, propert ut och där fokus är på hur hästen går och inte att man tagit ett grönt schabrak .

Men läs vad jag skrev...MIN åsikt behöver inte vara samma som din.:idea:

Och jo, tyvärr tror jag faktiskt att domare tittar på hur hela ekipaget ser ut.

jasså? sist jag tävlade med helsvart kit o utsläppt man på min häst så vann vi och då va det för en duktig domare. o gången efter det blev vi placerade med samma kit...o gången före det vart vi placerade också.. detta för olika domare.Har även blivit placerad med vinröd kombination i kandarklass.

Domare är ju som folk är mest - de har olika åsikter. En av mina vänner var iväg på en lokaltävling och hade på sig en glencheckrutig tweedkavaj. Hon tävlade normalt i hoppning :) Knoppad häst, vita ridbyxor, vit plastrong, väldigt snyggt. Men domaren kommenterade att hon skulle tjäna på en "prydligare klädsel".

Jag är också stock-konservativ på den här punkten. Svart eller marinblått *PUNKT* :D

Jättesnyggt. Fantastiskt att du har lyckats hitta brunt som matchar.

kl

En sak som jag har funderat på är det här med färger och kön (ryttaren, inte hästen).

När barn är små, finns det en viss tendens att pojkar skall ha blått och flickor rosa. När man tävlar, iaf i hoppning, så har pojkarna rött och flickorna blått.

KL

Jag lyckades med konststycket att glömma att plocka av benskydden på min häst innan start på en klubbtävling. Domaren var dessutom min tränare. Jag upptäckte det inte förrän jag red ut. Bad otroligt mycket om ursäkt. Domaren svarade med "Ja ja, din häst har så mycket vitt på benen så jag låtsades inte se det" och flinade. Vi kom försten utanför placering.

jasså? sist jag tävlade med helsvart kit o utsläppt man på min häst så vann vi och då va det för en duktig domare. o gången efter det blev vi placerade med samma kit...o gången före det vart vi placerade också.. detta för olika domare.Har även blivit placerad med vinröd kombination i kandarklass.

Hur vet du att du inte skulle fått ett bättre omdöme om klädseln var tradionell även om du nu vann ?

Jag hade tappat tofsen i håret i en hatt-klass och fick en kommentar att använd hårnät så ser det elegantare ut. Sen om det hade gjort något för poängen vet jag inte men domaren störde sig helt klart på att håret inte satt på plats och då skall du vet att jag hade en ganska kort page som gick strax nedanför örat så det var ju inte mycket hår som hängde omkring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka