lillamy73
Trådstartare
Lite har hänt sedan sist.
Nu har vi haft ute skolpsykologen till min kille som har besvär i skolan.
Det visar sig att han har väldigt dåligt arbetsminne. Mycket mindre än genomsnittet.
I stort sett varje test psykologen gjorde så blev det mer frågetecken?
Arbetsminnet jätte dåligt i alfabet och siffror och att kraftigt motstånd mot det . Men väldigt bra när hon gjorde ett test på tex. Lägg den röda ringen bredvid den gröna fyrkanten som ligger under den gula cirkeln. Han höll massor av information i huvudet som han tog fram lugnt och metodiskt.
Hon märkte att han behöver lugn och ro när han arbetar.Han stressar inte trots att vissa övningar var på tid. Att han är nästan är överkänslig mot ljud. Stör honom direkt. Han arbetar allra bäst när han och lärare är själva i ett eget rum. (vilket är omöjligt i skolans värld).
Han har ett annat tänk än "vi". Därför är det viktigt att de försöker se vad han ser.
Skolpsykologen kunde inte sätta honom i något "fack". För när hon trodde att han var glasklar att ha autism motbevisade han henne samma med adhd och dylikt.
Det blir en fortsatt större utredning på BUP för att fastställa vad han "har".
Vi har nog hittat ett sätt här hemma som gör att vi inte har så mycket krockar och missförstånd.
Nu har vi haft ute skolpsykologen till min kille som har besvär i skolan.
Det visar sig att han har väldigt dåligt arbetsminne. Mycket mindre än genomsnittet.
I stort sett varje test psykologen gjorde så blev det mer frågetecken?
Arbetsminnet jätte dåligt i alfabet och siffror och att kraftigt motstånd mot det . Men väldigt bra när hon gjorde ett test på tex. Lägg den röda ringen bredvid den gröna fyrkanten som ligger under den gula cirkeln. Han höll massor av information i huvudet som han tog fram lugnt och metodiskt.
Hon märkte att han behöver lugn och ro när han arbetar.Han stressar inte trots att vissa övningar var på tid. Att han är nästan är överkänslig mot ljud. Stör honom direkt. Han arbetar allra bäst när han och lärare är själva i ett eget rum. (vilket är omöjligt i skolans värld).
Han har ett annat tänk än "vi". Därför är det viktigt att de försöker se vad han ser.
Skolpsykologen kunde inte sätta honom i något "fack". För när hon trodde att han var glasklar att ha autism motbevisade han henne samma med adhd och dylikt.
Det blir en fortsatt större utredning på BUP för att fastställa vad han "har".
Vi har nog hittat ett sätt här hemma som gör att vi inte har så mycket krockar och missförstånd.