Förtroende?

M

midnight surprise

Har vart på FT läger nu och kommit fram till att min ponny inte litar på mig riktigt.. och jag litar inte på henne så vi motarbetar varann..:( så, nån som har några bra tips på hur jag ska bygga upp hennes förtroende till mig och mitt till henne, både i hoppning och "vanlig" ridning..:crazy:

Horsemanship är ju bra men hur gör man det och jag har inte tillgång till en korall så det blir lite svårt på ridbanan med massor av andra saker som distraherar runt..

Tips?? jag vill ju kunna lita på min ponny och att hon ska lita på mig..:( :crazy:

Sv: Förtroende?

Ni har ju ridbana. Går den att stänga igen? (Så att hon inte kommer ut om hon är lös menar jag)
Jobba mycket med henne från marken. Longera, löslongera osv. Ha lite skoj! :)
Så gjorde jag för att lära känna min häst :)
Ta jhälp av en NH-tränare :idea: Funderar på att göra det själv för att få lite ideér. Du sa ju själv att du inte tänker tävla på ett tag och det låter väldigt bra. Sluta inte med hopplektionerna, men lägg tävlandet på hyllan några månader. Ut och rejsa i skogen, spendera så mycket tid som möjligt med henne! Och om du vågar så kan du ta av sadel och träns och sitta lite på henne utan ;) (Ha någon med dig då och håll till på inhängnat område, det är jättesvårt!) Börja med att rida i grimma i olika gångarter. Jag har ridit min häst så i skritt och trav. När du känner att det går bra så be någon leda din häst och så håller inte du i dig någon stans (möjligtvis manen, men du fattar ;)). Ha bara massa skoj och testa lite nya grejer! Du behöver ju inte sluta träna, det är inte så jag menar, men ta inte allt på så stort allvar utan gör kul saker!
Hoppas du fattar vad jag menar trots luddigt inlägg :o
Lycka till! :)

Framförallt tror jag det är viktigt att ta det lite lugnt och sänka kraven, ha kul ihop! Umgås mer än vanligt, pyssla, gå ut och promenera med mera. Hoppas det går bra, lycka till!

För att ni ska kunna lita på varandra och samarbeta måste;

DU lita på dej SJÄLV. Våga tro på din förmåga, var medveten om att du kan, det låter inte så svårt, men det ÄR det, för det är så "fult" att vara nöjd med sej själv.

HÄSTEN lita på sig SJÄLV. Ligger problemet bara i hoppningen och visar sig i form av stopp, löshoppa. Både lågt och högt. Lätta avstånd, absolut inget krångel. Och beröm!

Jag tror tyvärr inte på det här med att ligga och hoppa låga hinder, jag vet så väl själv hur det är att bli osäker på sig själv och sin häst, jag satt och red småhinder (max 90 cm) i två månader och allt gick verkligen p-e-r-f-e-k-t. Det fanns alltså i princip ingenting att anmärka på, både jag och hästen gick som tåget. När vi höjde försvann allting. Vi var tillbaka på ruta ett och dem där två månaderna hade inte gett oss någonting. Fast det var ju hur jag upplevde det...

Ok, Tack!:D

Ja ska prova lite sådana saker nu då så får vi se hur det går men ös på med mer tips och kanske egna erfarenheter!!:) :)

Ett bra sätt kan vara att utsätta hästen för saker som du vet att den kan bli rädd för.
Låt hästen ta lite egna initiativ. Om den ex blir rädd för något som prasslar framför den, låt det ta tid och den ska vilja gå fram och nosa på det. Så vill jag att min häst ska vara. Jag vill att hon själv ska vilja titta på det hon blir rädd för, utan att behöva ha mig som "stöttepelare", även om jag självklart hjälper till lite i vissa situationer.

Och som min ridlärare alltid säger; Våga lita på din häst! ;)
Hästarna klarar det mesta, om vi bara vågar lita på dem och inte stör dem.

Rid även mycket ute i skog och mark, ensam och busa runt lite.

Ha inte för stora krav på varken dig eller hästen, kraven kommer när ni är mer säkra :)

Vad är det i hoppningen som itne stämmer?

det mesta har blivit lite tokigt nu på slutet..:( hon stannar ofta (nästan alltid) minst en gång på hindrena och nu på FT lägret så var hon väldigt tveksam och undrade verkligen om jag var säker och eftersom jag är rädd för att ramla av och det var min första gång i terrängen så vågade jag inte riktigt och tränaren sa där att dom få gånger (hon sa att det inte var ofta och att jag rider bra :banana: ;) ) som jag kommer efter i språnget eller drar lite i munnen eller bara inte riktigt är med så reagerar hon kraftigt och hon måste ha fullt stöd och allt.. hon litar inte riktigt på mig och så..

hon stannar, det är problemet..:(

Okej, så då är det alltså delvis du som är problemet... ;)

Då får du utsätta dig själv för saker du tycker är lite otäckt.
Om du har möjlighet, så gör det gärna på en häst som du vet att du kan lita på.

Hur ofta hoppar du på lektion? Har du samma problem där, att du inte redigt vågar, eller var det bara i terrängen?
Om det enbart är i terrängen, så kan det ju kanske vara bra att träna så mycket terränghinder som möjligt, så att ni får förtroende för varandra. Bygg några små hinder i skogen och hoppa lite då och då.

Jag är ingen expert på att förklara trots att jag är en riktig fegis. :p
Men det som hjälper för mig är iaf att utsätta mig för det farliga och sen verkligen få fast de bra stunderna i huvudet, och försöka plocka bort det dåliga.

Ett till tips, saker jag gjorde idag.
Detta har jag läst mig till och det är alltså bara det enklaste, men naturligtvis kan man vidareutveckla det med hjälp av en tränare :)

Löslongera/Löshoppa henne. När hon sänker huvudet och börjar frusta (det får ta hur många varv som helst) släpper du spöt och ställer dig och tittar ner i backen. Slappna av och sänk axlarna (det visar att du är ofarlig) då ska hästen komma fram till dig. Då vänder du dig sakta om och kliar den i pannan och ev. ger den en godisbit. Sedan går du iväg och hästen ska följa efter dig. Om hästen inte kommer fram till dig/inte följer efter dig, schasar du iväg den och gör om övningen tlils den funkar.

Gjorde den första gången för ett par veckor sedan, men då hade jag folk osm tittade på och var dessutom lite ivrig, så då gick det inte sådär jättebra. Idag var vi dock själva och det gick super! Underbara häst! :love:

Hoppa pyttesmå hinder som är jätteläskiga :idea:
När hästen förstår att det inte är farligt, så får den automatiskt bättre förtroende (förhoppningsvis :angel: ) för dig!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka