Förtroende för människor

I

Instant

Hur ska jag få min snart fyraåring att få förtoende för mig? Han kom för ca. två månader sen, har inte varit hanterad innan men bra behandlad av den förra ägaren. Gärna övningar m.m.

Tack och trevlig andra advent!
 
Sv: Förtroende för människor

Jag fick hem en ettåring som var precis som din, dock inte hanterad ALLS, hon hade bara gått med sin mamma, dock hade någon lyckats få på henne en grimma.
Min är ju bara en liten welsh mountain så hon är väl lite lätthanterligare kanske, jag vet inte hur stor din är men iallafall...

Jag tror det bara handlar om att låta allt ta sin tid. I början fick jag göra allt på hennes villkor, jag fick inte ens komma nära henne förrän efter 2 veckor, efter en månad fick jag röra vid henne (dock bara på vissa ställen) Och två veckor efter det låg vi och sov middag tillsammans. Umgås jättemycket i hagen, bara var där så hästen vänjer sig vid dej, se till att du får röra över allt osv, det kan ta sin lilla tid - beroende på hur hästen är.

Min var ju huvudskygg så att bara byta grimma kunde jag inte göra förrän...6 månader senare, och det tog ett år innan någon annan än jag ens fick klappa, byta grimma, leda osv...

Att jag var högst i rang verkade hon acceptera direkt när vi träffades, men visst har hon försökt klättra över mej några gånger nu det senaste året men hon ger sig ganska fort.

jag tror det bästa är att bara föröka skapa ett språk mellan varandra, ett förtroende, så ni vet var ni har varann, och sånt kan ta tid, så räkna med det.

Idag, efter nästan 2 år tillsammans litar hon på mig till 100% och på andra också. Har en tjej som skall rida in henne nu, så ska vi köra in henne till sommaren... så det går ju.
 
Sv: Förtroende för människor

Hejsan!
jag håller på med NH (natural horsemanship)
Har du något hum om vad det är?
Man använder sig mycket av signaler och metoder som hästarna gör i flocken.
det bästa är att ha en repgrimma för att kunna arbeta så bra som möjligt med hästen.
jag kan ge dig övningar, men då måste jag veta vilka problem du har med hästen (om du har det) och hur han/hon beter sig.
ha de så bra:D
/Lisa
 
Sv: Förtroende för människor

Hmmm...
Dominans tar man, Respekt förtjänar man och Förtroende får man!
Satsa på NH, då man komunicerar genom hästens naturliga språk och inte genom människans, vilket hästen aldrig kommer lära sig att förstå! Som sagt var bara i hagen. Så hästen lär känna dig.
Om du ger hästen förtroende tar det inte länge förrän hästen ger dig förtroende!
Longera!
Men låt det inte gå för fort! Låt hästen ta "nästa" steg. Låt hästen komma fram till dig, ignorera den ibland. Så att hästen blir mer nyfiken på dig! Testa att om/när hästen kommer fram till dig vänd bara runt och gå en bit följer den efter dig är du ett steg i rätt riktning!

Lycka till, hoppas du får förtroende!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp