förträngningar i kotorna.

C

cerrox

någon här som har haft en häst som har/haft det? hur visade det sej? vad gav det för symtom? berätta.

om man röntgar en häst i kotorna är det alltid man då ser att den har förträngningar? eller hur upptäcker man det? föds hästen med detta? eller hur kan det uppkomma? är det något man kan göra åt om hästen har det eller är det enda att göra att avliva?

det är så att en häst röntgades från 'topp till tå' innan köp, men efter några år så blev hästen halt & hade massa spänningar mm. vid en hältutredning så kom dom just fram till detta med föträngningar i kotorna. därför avlivades hästen.

Sv: förträngningar i kotorna.

ingen här som vet nått om detta?

Ingen aning vad du talar om för slags försträngningar! Ringbandet ?
det är knappt jag vet det själv. men hästen hade iallafall förträngningar i kotorna enligt vet!? mer än så vet jag inte. ringbandet har jag inte en aning om vart det sitter? i kotorna?

Sitter bakom kotleden mellan kotsenbenen o bildar baksidan av den kanal där böjsenorna löper.
PL

Sitter bakom kotleden mellan kotsenbenen o bildar baksidan av den kanal där böjsenorna löper.
ok, med det är det nog då ja. har hört något om det ja.

undrar om man alltid ser dessa förträngningar vid röntgen? eller hur upptäcker man det? hur får hästen detta? kan man göra något åt detta eller är det oftast så svårt så att man får avliva?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar