Sv: Förträngningar i halskotpelaren
Min ena travare köpte jag som problemhäst och han hade en massa märkliga symptom, främst kopplade till balansen och pga det så var han mer eller mindre svårhanterad.
Kollade upp honom på Helsingborgs Djursjukhus efter att kiropraktorn sa att han förmodligen hade nån spricka i en halskota.
Helsingborg konstaterdae att han där var en massa problem, det du skriver bl.a.Men helsingborg erbjöd inte så mkt behandling på denna typ av skada.Han hade förmodligen gått med det lääänge...
Lät Pers Pångfors och hans rullmatta kolla honom och han tyckte att jag skulle avliva honom...
Men eftersom jag är lite knäpp så gjorde jag inet det utan jag rehabiliterade honom med massvis av simning och laser och feldenkrais och gud vet allt.
Gjorde en specialsele där jag placerade magneter på över det skadae stället då magneter sägs påverka läkning av skelet och sånt.
Jag konstaterade att han blev sämre av att ha gjord och att ha sitt huvud fixerat (tyglar, tömmare) så han antingen simmade eller gick som släphäst bakom vagnen när jag körde honom.
En hel vinter skrittade jag honom 1 timme varje dag på detta vis, på asfalt.
Sen satte jag försiktigt igång honom, red honom med lös spänd barbackagjord i galopp, det var svårt för hela ryggen vinglade.
En gång i veckan tålde han att ridas, annars blev han kinkig och stel.
Sakta och säkert blev han bättre och i somras vann han tom lopp.
Men han är och förblir knepig, mest pgav smärtminne tror jag och utan all specialkunskap och laser och sånt så hade det inet gått att fixa det.