Förträngningar i halskotpelaren

Mli

Trådstartare
Idag såg veterinären på röntgen att det var på fler ställen förträngningar i kotpelaren i nacken. Det är troligtvis det som har orsakat hästens konstiga beteenden på sista tiden. Dom skulle kolla med kontraströntgen på måndag för att se hur omfattande det var.

Nån som har nån erfarenhet med en sån defekt? Är det ens möjligt att åtgärda eller på annat sätt ge hästen ett drägligt liv?

Sv: Förträngningar i halskotpelaren

En kompis häst hade förträngningar i halskotepelaren och på den fanns det inget att göra. :( Och med de symtom han hade var det inte ens någon idé att tänka på ett fortsatt liv.

Håller tummarna för er!:bump:

Idag såg veterinären på röntgen att det var på fler ställen förträngningar i kotpelaren i nacken. Det är troligtvis det som har orsakat hästens konstiga beteenden på sista tiden. Dom skulle kolla med kontraströntgen på måndag för att se hur omfattande det var.

Nån som har nån erfarenhet med en sån defekt? Är det ens möjligt att åtgärda eller på annat sätt ge hästen ett drägligt liv?

Har ingen erfarenhet av det, men är det hästen du skulle tävla på i vår? *Bara Nyfiken*
/marlene

Tävla på till våren? Vart har du fått de ifrån? TS är juh gravid o kommer inte vara i ridbart tillstånd under våren! :D

I en tidigare tråd skrev jag ironiskt att jag skulle tävla minst GP till våren då jag fick rådet att helt börja om med inridningen från början, jag tror att det är det Kanotexperten syftar på :-)

Med all respekt utan att du tar illa upp, nej tyvärr har jag inte hört en enda häst få behålla livet med den typen av skada/problem. Nu kan ju iofs de hästar jag känner till ha haft en värre skada än vad din kanske har, så avvakta på besked från veterinär först innan du ska tycka till.
Hoppas det går bra för er.

Det var om en häst som hade förträngningar i halskotpelaren på Tv -veterinärerna denna vecka , men tyvärr så var dom tvugna att ta bort hästen :cry:

Tänkte precis skriva det också :cry:

Ingen fara, jag är nästintill helt säker på att det är kört för min lille kille. :( Är mest nyfiken på OM det finns nåt att göra, ifall nån häst hade blivit bra, om det gick att operera e dyl. Veterinären sa inte så mkt eftersom vi inte vet omfattningen än. Visserligen gav han mig lite hopp när han berättade att denna röntgen ibland kunde visa fel. Men då är det ju nåt annat som är fel ändå eftersom han har sina fel både i beteendet och i rörelseschemat. Vet. trodde först att han hade stelkramp.

Är det Veterinärerna på TV4? Då ska jag kolla på det via tv4 anytime. Är det förra veckans avsnitt?

Ett av våra årsföl fick någon vecka före jul somna in på Helsingborg efter att under några dagar ha haft kraftiga balansproblem och rörelsestörningar.
Efter röntgen kunde man direkt konstatera en kraftig förträngning i halskotpelaren och man informerade om att man normalt behövde göra en kontrollröntgen med kontrastvätska men att det i hennes fall inte var behövligt eftersom förträngningen var så tydlig.

Man trodde att det hel akutiserats eller snarare blivit synligt efter någon form av trauma, vilket inte förvånar mig så mycket och våldsamt som fölen leker tillsammans.

För vårt föl fanns ingen som helst framtid...

Jag håller tummarna och hoppas att Du slipper ett liknande besked som vi fick.....

Min fölis efter Trolla fick den diagnosen, endast åtta månade gammal.
Han hade en förträngning mellan den femt och sjätte halskotan.
Symptomen var slinger där han "tappade" bakbenen.

Vi provade att behandla ( något aniinflammatoriskt och avsvällande har jag för mig) under tre månader och först blev han bättre för att sedan drastiskt bli sämre... Då fick jag ta det svåra beslutet :cry: :cry: :cry:

Pisan och Pepa75, trist att behöva ta bort så unga hästar! Måste verkligen kännas i hjärtat..

Jag står i telefonkö nu för att få besked på när min häst kontraströntgas idag, hade gärna velat vara med eller iallafall i närheten ifall dom inte tycker att det är lönt att väcka honom ur narkosen.

Dom skulle söva honom inom 30 minuter, så jag hinner inte upp.... skit också.

Min ena travare köpte jag som problemhäst och han hade en massa märkliga symptom, främst kopplade till balansen och pga det så var han mer eller mindre svårhanterad.
Kollade upp honom på Helsingborgs Djursjukhus efter att kiropraktorn sa att han förmodligen hade nån spricka i en halskota.

Helsingborg konstaterdae att han där var en massa problem, det du skriver bl.a.Men helsingborg erbjöd inte så mkt behandling på denna typ av skada.Han hade förmodligen gått med det lääänge...
Lät Pers Pångfors och hans rullmatta kolla honom och han tyckte att jag skulle avliva honom...

Men eftersom jag är lite knäpp så gjorde jag inet det utan jag rehabiliterade honom med massvis av simning och laser och feldenkrais och gud vet allt.
Gjorde en specialsele där jag placerade magneter på över det skadae stället då magneter sägs påverka läkning av skelet och sånt.

Jag konstaterade att han blev sämre av att ha gjord och att ha sitt huvud fixerat (tyglar, tömmare) så han antingen simmade eller gick som släphäst bakom vagnen när jag körde honom.
En hel vinter skrittade jag honom 1 timme varje dag på detta vis, på asfalt.
Sen satte jag försiktigt igång honom, red honom med lös spänd barbackagjord i galopp, det var svårt för hela ryggen vinglade.

En gång i veckan tålde han att ridas, annars blev han kinkig och stel.

Sakta och säkert blev han bättre och i somras vann han tom lopp.

Men han är och förblir knepig, mest pgav smärtminne tror jag och utan all specialkunskap och laser och sånt så hade det inet gått att fixa det.

Nu är han avlivad under narkosen, dom hittade en ovanlig defekt mellan den 6-7:e halskotan som tryckte på ryggmärgskanalen. Det var inget som kunde behandlas, och hästen skulle aldrig kunna bli bättre.

Trist på en häst som inte ens blev fem år, men ändå skönt att veta vad som har varit problemet.

Usch vad trist.... :( Skickar stor tröstkram! Måste ändå kännas skönt eller hur man ska säga att du fick svar på vad som var fel.. KRAM!!

Fy -lider med dig... :cry:
Men ibland finns det tyvärr inget annat att göra..

Tröstkramar!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: Sanne97
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar