Förtjockad sena

M

mago

Vi ska ha ett halvblod på foder som har en flera år gammal skada som gett en synligt förtjockad sena 10 cm ovanför hasen. Den har gått igenom vet-besiktning ua, men vi var inte med så vi vet inte vad som sades. Gårdsbesiktning i o f s. Kan det vara någon risk att skadan går upp eller att det inte håller för ridning och träning? Om det inte står något i bes.pappren kanske man ska skriva en reservation i foderavtalet?

Sv: Förtjockad sena

Hur du ska gå vidare i just ditt fall vet jag inte. Jag kan bara berätta att jag har en häst med ett ärr på senan efter tidigare skador. Hon är undersökt på klinik för detta ca 10 ggr och vet. säger att den kan smälla närsomhelst men den kan lika gärna hålla resten av livet... Deras rekommendation var dock att använda hästen normalt. Själv känner jag väl att jag gärna avstår från saker som belastar senan extra hårt.

Man kan ju alltid skriva i kontraktet att om skadan går upp så får man lämna tillbaka hästen, så gjorde jag med min foderhäst för längesen som hade problem med benen, men den höll sålänge jag hade den.

Minn häst har haft en senskada och är tjockare på det benet. Vet säger att det inte är någon risk att det går upp igen. Men att det är större risk att han får det på andra benet då det är en förslitningsskada.

Fast där har din vet fel. En skadad sena, även när den är 'läkt' får aldrig samma hållfasthet som en frisk, oskadad sena. Dock behöver det inte vara så att skadan nånsin går upp, men risken ÄR större än om senan aldrig varit skadad. Dock behöver risken aldrig någonsin påverka inom det jobb hästen gör.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 062
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar