fort nu. i en foderstat med betfor gäller blötvikt eller torrvikt?

S

Sikfjarden

Ja, som det står.
Har vetat detta men glömt och betfors hemsida har blivit allt annat än riktat till hästfoder???
Håller på att räkna foderstat ordentligt nu och om jag skall ge 1 kg betfor, skall jag väga torrt eller när det är blötlagt?:confused:

Sv: fort nu. i en foderstat med betfor gäller blötvikt eller torrvikt?

Alltid TORRVIKT när man beräknar foderstat (och anger mått för foder).

Alltid TORRVIKT när man beräknar foderstat (och anger mått för foder).

Ok, jag bara tänkte det blir ju enorma mängder eftersom den knappt väger nått torr... men, men tack för upplysningen.

Ja men så är det! 1kg betfor är jättemycket i volym.
Men du förstår väl att du inte kan räkna med VATTNET som du tillsätter ;) - det skulel innebära att du räknar med en hel del tomma kalorier där (bestående enbart av vatten).

Hur mkt är 1 liter torr betfor? räknar med att det är ca 0,4 kg. Kan det stämma tror ni?

0,3 - 04 kg väger det (strimlad). VArför köper du inte en våg ? Du kan få en digital för 299:- på Åhlens, och då väger den ända upp till 4 kg samt att man får med en stor bunke med. Väl investerade pengar.

Eller så frågar jag på Buke och får ett svar av dig. Sparat 299 kr!

Tack.

Fast olika partier kan väga olika mycket och sättet man packar/fyller måttet kan också göra att det skiljer i vikt!:idea:

Ja, vissa är ju så otroligt lata och snåla och vill att andra ska göra jobbet åt dom hela tiden. VART sparar man pengar på att chansa på en vikt ??? Du måste ha svårt att räkna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 827
Senast: Unhappy
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat