fort hemåt!

M

Miss Clover

Tycker min häst att det är så tråkigt att bli riden eller vad är det som är fel?så fort man rider hemåt så blir det en kamp.Galopperar aldrig hemåt,men trava vill man ju kunna göra om man är en bra bit hemifrån.Brukar variera vägarna hem.Itrav så har jag försökr att göra halter o volter mm men då blir hon ännu hetsigare så får man knappt stopp tillslut.Kan ju tillägga att när man rider bortåt så går allt hur bra som helst.

Sv: fort hemåt!

Börjar misstänka att min kära medryttar häst är lite åt det hållet hon också. Man travar lite lungt där på skogsvägen och så börjar hon smygöka. Efter en stund märker jag att: Oj, hoppsan bäst vi saktar av. Då börjar kampen och när jag väl får henne till halt så ska det göras lite skolor över marken tycker hon. Skulle vilja kunna trava lugnt lite längre sträckor, nu får jag trava 100 m, sakta av till skritt, trava 100 m o s v om hon inte ska rusa iväg. Vill snart kunna våga mig på en gallopp på uteritten också. Är så sugen!! Men jag vill inte att hon ska bestämma när vi ska galloppera utan först så ska det vara lugn trav och sedan ska jag bestämma när och hur lång galloppen ska vara.

hej jag vet hur det är.Har själv en racerhäst som alltid vill hem fort.Jag travar alltid sista sträckan och ibland blir det en kamp.

Har samma problem. Det är verkligen urjobbigt. Ibland händer det t.o.m att han tar bettet och sticker hemmåt. Mindre trevligt..

Jag skulle konsekvent fortsätta FÖRBI stallet om hästen stressade. Vända efter en stund och fortsätta förbi igen om den fortfarande stressade. Låta bli att rida långturer utan rida femhundraåttielva gånger förbi stallet tills jag dels märkte att hästen inte småsprang hemåt och att den snigelkröp eller ställde till ett himla liv om att fortsätta förbi.

Jag vänder ofta och rider tillbaka en bit när jag är ute på turer. Med en häst som din skulle jag mycket väl kunna bli sittade och rida fram och tillbaka på mitten av din runda flera timmar en ledig dag. Stress - andra hållet. Nära staller från andra håller och stress - vända igen... Eller stanna, kliva av och låta hästen beta en stund (det brukar inte hetsa upp, men är hästen stressad innan kan det förstås ta en bra stund innan den slutar att tramsa runt och börjar beta...)

När hästen har bestämt sig för vad som ska hända i en viss situation brukar det vara en bra idé att göra nåt helt annat!

Hur länge har du haft hästen?
Det brukar vara vanligt särskilt första året, då som sagt hästen känner sig tryggast hemma på gården.
Min häst var hemsk i början, men har blivit bättre med åren.
Fortare går det, men han hetsar inte och "sticker" längre.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka