Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Q

Quadrophenia

Vi blev av vissa anledningar tvungna att flytta till lägenhet efter att ha bott i hus i 2 år. Min hankatt trivdes inte alls med det nya innelivet (vilket jag kan förstå då han är van att vara ute hela dagarna).
Då min sambos föräldrar bor i ett lugnt villakvarter så bestämde vi oss för att låta honom bo där tills vi hittat något annat. Där kunde han få gå ut som han är van vid.

Efter att han fått bo inne hos dem en tid för att göra sig hemmastad så släppte vi ut honom. På kvällen kom han duktigt hem igen och sov hemma hela natten.
På morgonen gick svärmor ut för att hämta tidningen och tänkte inte på att stänga dörren, då valde katten att smita ut. Han hade inte sitt halsband med namnbricka och telenummer på sig, tyvärr!

På kvällen såg de honom smyga runt i trädgården, de ropade på honom men han var inte intresserad av att komma, sen dess har han varit borta, vilket nu är 5 dagar/nätter. Han har aldrig tidigare varit borta så länge. Han brukar alltid komma hem på kvällen.

Vad tror ni? Att han har dragit en jätterepa för att kolla in sitt nya område? Har han gått vilse trots att han kom hem de 2 första kvällarna?
Vi har satt upp lappar och pratat med grannar.
Han är kastrerad sen länge och har som sagt aldrig haft tendensen att "dra" innan.
Vill ha hem min kisse....

Alla uppmuntrande kommentarer är välkomna.
Ska äta lite och sen ut och ropa på honom (är hos svärföräldrarna för att leta)

/Q
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Hoppas att han kommer tillbaka. Han vet nog var de bor, min gissning är att han försöker ta sig tillbaka till det gamla stället. Sprid lapparna i en vid omkrets, inte bara lokalt ifall ni gjort det.
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Usch jag hoppas verkligen inte det, då vi bor i Växjö och de bor i Huskvarna. Det är många mil att vandra för en liten katt...
Usch jag vill ha hem honom nu!

/Q
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Oj då. :(
Då kommer han nog inte hitta hem, är han social och kan gå fram till främlingar? Kanske plockar någon upp honom.
Hoppas du får hem din kisse snart.
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Usch jag hoppas verkligen inte att han är på väg hem till Växjö. Jag klarar inte av att förlora honom, det gör så ont.
Min älskade lilla katt, bara för att jag ville dig väl, att du skulle få vara ute som du älskar. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du hittar till oss igen.
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Känner för dig och din kisse. :(
Håller tummar och tassar här för att han ska komma tillbaka.
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Hoppas att han kommer tillbaka!
Det är hemskt när katter bara försvinner så där.. Synd att jag inte bor i krokarna annars hade jag gärna hjälpt dig att leta.
Vi håller tummar o tassar Jag & Emil

Du kan väl uppdatera om hur det går.

(kanske lite flummigt, men när min kompis katt sprang bort kontaktade dom ett medium eller vad man nu ska kalla dom & hon hittade faktiskt katten)
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Kolla om det finns några katthem i området .Har de en hemsida kan du annonsera där under efterlysta.
Blev han inte öronmärkt vid kastreringen förresten?
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Tack för alla snälla svar.
Har kollat katthem och det verkar som att de finns ett i Lekeryd, bara en mil från där han försvann, ska ringa dem imorgon och kolla.

Kan man ringa polisen och säga att man har en bortsprungen katt, om någon kontaktar dem?

Tyvärr blev han inte öronmärkt vid kastreringen, hade inte en tanke på att man skulle göra det...känner mig som världens hemskaste människa. Allt bara för att jag ville hans bästa. Tänk om han har bestämt sig för att traska hem till Växjö...vill inte ens tänka på det :(

Känns så hemskt att inte kunna vara i Huskvarna och leta efter honom heller, är hemma i Växjö igen, måste sköta studierna ( som om jag har någon motivation till det när jag bara kan tänka på honom och undra vart han är).

Snälla Sixten kom hem!!! Vi älskar dig så mycket!
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Vart hittar man numret till "mediet"?
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Vart kan man få tag på telenumret till "mediet"?

Kan säga att vi även har satt upp lappar på ca 1 mils radie från där han försvann. Hoppas att någon hör av sig.
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Du kan ringa polisen och meddela dem om det, ja.
Och du ska inte känna dig hemsk! Du menade ju väl, du kunde inte förutsett det här.
Jen80 är en djurpratare här på forumet som jag hyser stort förtroende för, ingen bluffmakare.. :bow:
PM:a henne och be henne om hjälp!
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

En person ringde i onsdags och sa att hon hade sett en svart katt, som var lång och slank i kroppen men med lite mage, låter precis som vår Sixten! Och detta var bara några gator bort från där min sambos föräldrar bor.
Min sambos syster cyklade dit direkt, men ingen kisse kom när hon ropade :-(

Men tänk om det är han som irrar runt på gatorna men inte hittar hem?

Vad tycker ni att jag ska göra? ska jag åka upp igen till helgen och fortsätta leta, eller är det som att leta efter en nål i en höstack?

Ge mig råd!!
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

han kommer garanterat tillbaka.. min musse gjorde så förut.. han var borta en hel vecka.. och då trodde jag att en bil kört över honom.. jag var så himla ledsen.. till jag en dag påväg till stallet såg han komma och gå över gräsmattan.. gissa vem som blev överlycklig.. stallet fick vänta ;)
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

kan ju vara såhär också.. som vi råkade ut för med en annan katt vi hade.. han försvann.. och vi letade och tillslut hittade vi katten, och han hade bosatt sig under en balkong, och ägarna av balkongen gick ju ut och matade han.. *smart*
så jag tog hem katten och sen efter det kom han hem efter varje gång han hade varit ute.. kan ju vara som du säger att han inte hittar hem och han kanske tillomed blir matad av någonannan i området.. fortsätt å leta!
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Han kanske är ute på äventyr bara? Min ena stallkatt brukar försvinna ibland (eller ja, ganska ofta..) och det händer han är borta i flera veckor. Han är också kastrerad. Vet inte vart han är, men han kommer alltid tillbaks..

Men sätt upp lappar överallt, alla närbutiker och sånt. Förmodligen har han inte gått så långt. Har grannarna katt? Isf kan han ha blivit jagad och inte vågar gå hem, det hände med min ena katt, var borte i TRE mnd för han vågade inte gå in på den andra kattens revir. Så han gick runt precis i utkanten och hoppade jag skulle hitta honom...
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Vi har precis bestämt att vi ska upp och leta till helgen igen. Det som gör mig så orolig är att han aldrig tidigare varit borta mer än 1 natt, han brukar alltid komma hem på kvällen.
Men som ni säger han kanske har blivit bortjagad av någon annan katt, vem vet vem han har stött på eller om någon "snäll" människa ger honom mat.
Nu har han varit borta sen 2 okt, känns så tungt, min älskade Sixten!

Men som sagt vi ska upp och leta i helgen igen, jag försöker hålla hoppet uppe (och det underlättar när man får höra era splskenshistorier).

Tack Q
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Är det någonting man inte behöver göra när det gäller katter så är det att oroa sig. ;) Katter klarar av MYCKET och de är väldigt självständiga djur som faktiskt, med undantag för en del raser, ännu är skapta att klara sig utan människans vård.

Att katter reagerar såhär vid förändringar är väldigt vanligt. En del katter letar efter gamla reviret, andra driver runt och utforskar nya områden. Kanske gör de både och. Men oftast kommer de tillbaka, framförallt när hösten faller på med sitt kalla väder.

När vi flyttade från lägenhet till hus var vår hankatt borta i 3 veckor.. Jag hittade honom under en promenad med hunden och han var riktigt glad över att se oss, tanig och dann var han. Detta var snart 2 månader sen och han har fortfarande inte accepterat nya hemmet utan har flyttat in i grannhuset. De som äger huset bor inte där men har en hittekatt som kommer och går genom kattluckan - den hittade våran katt och tog över stället. :smirk:

Anledningen till att han accepterar att gå in där, och inte hos oss är antagligen för att han inte vill bli instängd. Häromdagen lyckades jag få in honom i huset och han låg faktiskt på en stol i nästan en halvtimme innan han märkte att dörren var öppen och han kunde gå ut. Men han vägrade äta en enda tugga av maten jag ställde ner till honom..

Han kommer och går numera, är hemma några ggr i veckan men är rund och fin igen. Antagligen har han hittat nån familj som tycker att han ser ensam och hungrig ut så han har nog ett antal matställen förutom hemma hos oss. Får se om han väljer att flytta in igen till vintern.

Det kan ta jättelång tid innan katter väljer sig vid förändringar, vissa väljer att flytta nån annanstans. Det viktigaste tror jag är att man låter dem behålla sin självständighet. Att man ger dem möjlighet att komma och gå som dom vill, inte stänger in dem och inte tvingar dem att komma in. De är inte som hundar och det måste man ha i bakhuvudet om man vill ha en lycklig katt. För det är ju ändå det som är viktigast, eller hur? ;)

Oroa dig inte, han kommer när han kommer.
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Tack för ditt svar! Jag vet att katter vandrar, men som jag har skrivit tidigare så är inte Sixten en vandrare, eller han har inte varit det när han har bott hos oss. Det som känns mest jobbigt är att vara 12 mil från den plats där han är, hade jag kunnat leta efter honom så hade det kännts bättre. Men jag hoppas verkligen att han kommer tillbaks för han är en så speciell katt.

Hälsningar Q
 
Sv: Försvunnen katt, vad tror ni? (långt)

Har ni satt ut kattmat där han försvann? Det kan ju hända att han går förbi där på natten.Om ni ska leta efter katten gör det gärna i gryningen då brukar många katter som lever ute vara i farten.Ha gärna ett paket torrisar med och skaka lite.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 503
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har blivit erbjuden att ta över en Helig Birma som inte trivs i sitt nuvarande hem, främst på grund av småbarn. En del av mig säger...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Ruben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp