Försvunnen ägare

M

mycket_irriterad

Hur gör man när ägaren till en häst plötsligt är fösvunnen, hästen står inackorderad hyran är betald för denna månaden i allafall, men maten som de inakorderade själva köper och ställer fram är slut, ägaren ahr inte visat sig i stallet på två veckor dvs hästen har inte blivit mockad på två veckor heller (eller jo stallägarna har "förbarmat sig"nägon enstaka gång).

Stallägarna kan och vill inte ta hand om en extra häst, de har kontaktat en bekant till dem som kan tänka sig att ta handom hästen så länge för hästen skull då hon har plats i sitt stall.

Hästägaren har flyttat och har numera Post Restant adress, eller rättare sagt ingen vet var hon bor längre, ingen hemtelefon och mobilen avstängd. Det finns misstanke om att hon lämnnat sina katter i en lägenhet också.

Mina frågor är följande kan den bekanta ta hem hästen till sig så länge så den sig så länmge, FÅR man flytta hästen utan ägarens medgivande?

Vem kan man anmäla sådant här till, djurskyddet är det väl inte så länge hästen inte lider vilket den inte gör då andra tar hand om den.

Nu vill jag BARA ha svar av er som VET hur det fungerar, inte "ringa polisen så kommer de och hämtar den på kvällen" svar. TACK

Sv: Försvunnen ägare

Tänk om det hänt hästägaren något?
Det som är riktigt ångest framkallande är om människan lämnat katterna i lägenheten å ingen kan komma in å mata dem, hästen är ju på ett ställe var det finns människor som kan ta hand om den å fodra.
Låter ju väldigt skumt...
Djurskyddsmyndigheter tar nog inte hand om hästar som blir omskötta, har människan släkt?I såna fall kanske ni kan kontakta dom å säga att hästen måste bort...Man har ju inte rätt att bara frakta bort kraken hursomhelst, det har man ju läst om... :eek:

Har stallägaren ringt ex. polisen och frågat om råd? Polisen har ju mer möjligheter än någon annan att få tag i personer än vad vi "vanliga" har. Om man förklarar ärendet och problemet brukar de vara mycket hjälpsamma. Det går ju att anmäla försvunna personer om inte annat.

Hästägaren borde ha anhöriga som går att få tag på och som vet var hästägaren finns eller om det hänt personen någonting. Finns bara ingen möjlighet att personen "går upp i rök".

Har inte med saken att göra, men är hästen en fd travare?

Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig träffat på hästen själv, det är en kompis som är den bekanta och kan tänka sig ta hand om den för hon tycker väldigt synd om den, men jag ska fråga så återkommer jag med svaret.

Jag vet en familj som hade liknande problem (dom lånade en häst som ägaren sedan vägrade att hämta). Dom kontaktade bla Jordbruksverket. Vet inte vad dom fick för hjälp rent konkret. Men i det fallet så hade dom även betalnings krav på ägaren, eftersom hästen stod kvar i flera månader. Tror dom lämnade fakturan till ett inkasso företag.

Det finns lite tips på andra trådar, som löd ungefär såhär:
Skicka en faktura som rekommenderat brev till hästägaren, där stallägaren kräver denne på kostnader för foder och skötsel och ev. stallhyra (om ingen hört av sig till nästa månad) á XX kr. Meddela att fakturan går vidare till inkasso om den inte betalas i tid.

Sköter stallägarna t.ex. in- eller utsläpp av hästarna? De får i så fall passa sig lite så DE inte åker dit på ett djurskyddsärende. Om stallägaren är engagerade i hästens dagliga hantering har de nämligen även ett ansvar för att hästen sköts, vare sig de vill eller inte. Att bara mocka en gång varannan vecka är ingen bra idé då. Bättre att ta betalt för mockningstjänsten istället.

Det går inte att skicka rekomenderat brev till någon som inte har någon adress, det är kollat med skatteverkat och hon finns inte skriven någonstans längre.

I de flesta hyreskontrakt står att stallägaren har rätt att beslagta och sälja en häst för att reglera en skuld, då kan ju stall ägaren också lämna ut hästen "på prov" ett par veckor till en "spekulant"

Doh! Tänkte inte på det. OK, men en faktura går fortfarande att skicka till en poste restante.

Om du har personnummer till personen så kan du söka efter folkbokföringsadress på skatteverkets hemsida.
Det kräver att du har tillgång till fax.

som jag skrev så är det redan kollat, hon är inte skriven på någon adress.

Varför är folk så rädda för att agera ???

Om nån nu e villig att ta en häst å stå för kostnaderna å man inte får tag i den som äger hästen , jamen flytta den dit då...
Den som tar hand om den gör ju både ÄGAREN å stallägaren en tjänst... Och om nu ägaren eller anhörig till ägaren kommer så e de väl bara att meddela att den står i det stallet i stället...

Vad tror ni ska hända ?
Att denna uppenbart "ljusskygga" ägaren ska komma å polisanmäla nån för att hästen blivit flyttad ?
Och även om så skulle va fallet... Tror ni verkligen en åklagare skulle driva ärendet till domstol ???

Ähh... Försök till slutet av månaden å få tag i ägaren å flytta den sen om ni inte får pengar för den månaden som kommer....

Jag tror att det går utmärkt att flytta hästen.
Men att det är bäst att fråga Polisen först och be att få ett skriftligt svar.
Man får göra massor av konstiga saker (t.ex. skjuta lösa hundar) om man bara är noga med att anmäla vad man gör till Polisen.
Den stackars stallägaren är dessutom ansvarig för att hästen sköts enligt djurskyddslagen.
Djurskyddet gör inget, för det finns redan en ansvarig - stallägaren.

Så om det var jag som hamnat i denna sits, så skuille jag.

1. Polisanmäla personen som försvunnen.
2. I samma veva som jag anmälde personen försvunnen, anmäla att jag flyttar hästen och vart.
Noga se till att detta är diariefört hos Polisen.

3. Flytta hästen dit där den blir omhändertagen.
För efter detta så har man ryggen fri.

corzette skrev:
Varför är folk så rädda för att agera ???

Om nån nu e villig att ta en häst å stå för kostnaderna å man inte får tag i den som äger hästen , jamen flytta den dit då...
Den som tar hand om den gör ju både ÄGAREN å stallägaren en tjänst... Och om nu ägaren eller anhörig till ägaren kommer så e de väl bara att meddela att den står i det stallet i stället...

Vad tror ni ska hända ?
Att denna uppenbart "ljusskygga" ägaren ska komma å polisanmäla nån för att hästen blivit flyttad ?
Och även om så skulle va fallet... Tror ni verkligen en åklagare skulle driva ärendet till domstol ???

Ähh... Försök till slutet av månaden å få tag i ägaren å flytta den sen om ni inte får pengar för den månaden som kommer....

Oavsett om hästägaren är ljusskygg eller inte så undrar jag inte om det kan vara så att hon skulle kunna anmäla den somtar hand om hästen för stöld, om det är nog inte alls omöjligt att fallet skulle gå vidare om det är så.

Du behöver inte skriva ni, jag är inte mer inblandad än att jag ställer frågan här åt en vän, jag har inget med hästen att göra.

mycket_irriterad skrev:
som jag skrev så är det redan kollat, hon är inte skriven på någon adress.

Hm det kan inte riktigt stämma, möjligtvis har hon skyddad adress eller oxå så har hon lyckatas få en ny identitet av någon andledning, man kan även bli kvarskriven men då finns det forfarande en adress.
Även om hon har blivit hemlös så finns det en adress kvar...

Men som sagt se till att dina bekanta tar kontakt med polisen, skickar faktura till den adress de har, tar hand om hästen, annars kan de åka dit själva på djurskyddsbrott. Flyttar hästen om det är nödvändigt men informera polisen.

Jag tycker det verkar finnas anledning att trots allt kontakta miljö och hälsa (eller vad "djurskyddsavdelningen" heter i den kommunen).

Om katterna är anmälda, och kanske rentav redan omhändertagna kanske det går att, på ett juridiskt riktigt sätt, få omhänderta även hästen? Det kanske går att lösa så att den som är beredd att ta hand om hästen gör det på uppdrag av kommunen (av djurskysddskäl) och den vägen antingen har myndighetsstöd för att kräva ersättning om ägaren dyker upp igen.

Det är nog anledning att även kolla med kronofogden om ägaren har skulder. I så fall finns ju en tillgång som kan mätas ut och det är möjligt att kronofogdemyndigheten i så fall har rätt att beslagta och sälja och dessutom skyldighet att försörja den däremellan.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men det borde i alla fall vara värt besväret att kolla. Det kan knappast vara första gången det här har inträffat, så de borde veta vad man kan och får göra!

Hon står som hemlös hos Skattemyndiheten dock med en PR adress med det går det inte att skicka rekomenderat brev till.

Ring till djurskyddsinspektören på kommunen och be om hjälp. Omhändertagande går genom denne och inte genom polisen. Men saken måste nog polisanmälas också. Jag hade inte vågat flyttat hästen utan ett gällande beslut för om personen är knepig nog att försvinna utan ett ord, är hon/han förmodligen knepig nog att ställa till ett herrans liv om hästen är flyttad utan medgivande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 606
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama