Försvinner näringen ur hösilaget??

Sv: Försvinner näringen ur hösilaget??

Oki tack Milly!
Vi kommer att dela balar med ett annat par i stallet nu. Du har rätt, jag ville veta om näringen förändras om man öppnar balen.

Nu har jag hört från stallfolk här i närheten att om man öppnar en bal och tar bort all plast så står den sig ett tag. Dom har alltid gjort så och de har aldrig haft något problem med sina hästar. Det är alla möjliga hästar, travare, ridhästar och ponnysar, olika raser med.

Tack för svaren!

Sv: Försvinner näringen ur hösilaget??

Vi ställer ensilagebalen (storbal)på en pall i ett mörkt, rent, svalt utrymme och tar av plasten runt hela balen. Vid varje fodringstillfälle tar vi den mängd ur balen som går åt just då. Framför allt ska man hålla rent och se till att det inte regnar på balen och att inte fåglar eller andra djur förorenar i och omkring den efter att man öppnat.

Öppnad ensilagebal är som mjölk, det finns ett "bäst före" som normalt är 3-4 dagar men rätt skött och under vissa förutsättningar skå kan det vara OK mycket längre. Som med mjölk så får man lukta, känna och titta. Och precis som med mjölk så kan det ha surnat från affären...

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 104
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 561
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 033
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka