Försurad i kroppen

G

Gifted

Hej!
Jag har ett problem, min dam kan inte äta hösilage, Hon blir försurad i kroppen, alltså ph't i kroppen blir för lågt.
vanligt hö är för tillfället ett problem, eftersom hon började hosta i samband med installningen i höstas, så nu äter hon blött hö (minst 20 min) blöter i tunna och har hönät, det blir en hel del extra jobb både för mig och stallägaren.

Nu skulle jag vilja veta om det finns ngt som man kan ge henne för att hon ska kunna äta hösilage, alltså ngt som höjer ph't i kroppen. det skulle göra mitt hästliv mycket mycket lättare.

Så alla tips mottages tacksamt, allt, även vad jag ska googla för att få fram bra sidor :)

Sv: Försurad i kroppen

vetinte riktigt, jag har skickat diverse prover till homeopathus osv. men jag vill inte att den här diskussionen ska handla om naturprodukters vara eller inte vara. jag vill bara veta om det finns något.

eftersom jag märkte att hon inte var bra i kroppen men vet. sa att det är inget fel på henne. så sökte jag mig vidare och då sådana här metoder funkat förut så.

Man ska nog inte tro på allt.

Om du ger hösilage som är lite torrare än vanligt ensilage så är inte det så surt.
jag kan inte tänka mig att pH i kroppen skulle ändra sig av det eller av ensilage heller. Vilken del av kroppen skulle det vara?

Vad är det för fel på hästen?

För tillfället är det inget fel alls på henne :) inte pga detta iaf.
Hon kändes "låg" lite håglös och allmän tillståndet gav ett "trött" uttryck, hon är vanligen lite mer pigg än man alltid kan önska, stå stilla och ta det lugnt är inte hennes melodi så att säga. inte om hon får välja själv iaf :)
då vet inte kom på någon vettig anledning, så vände jag mig till naturvården. och detta var den anledning de kunde säga, vet att man inte ska tro på allt men jag anser att allt som itne är farligt eller skadligt är värt att prova, speciellt som att jag helst vill fodra med silage eftersom det skulle bli så mycket lättare.
(jag upptäckte alltså detta förra våren, alltså inget samband med installning, nya kompisar osv.)

Det finns bara ett sätt att mäta pH i kroppen och det är gm ett prov taget i en pulsåder som analyseras inom 30 minuter. Antar att homeopaten inte utfört ett sådant. Alla andra mått t ex urinpH mäter ngt annat – t ex vad man nyss ätit.

HH

Hur skulle mjölksyrad vassla kunna neutralisera mjölksyrat gräs??? HH

jag vet inte men detta fick min stallägare som tips till sitt sto som hade problem med att äta/ smälta sitt ensilage, stot hade ofta pruttar och lös mage, efter ett tag med detta..molkosal så vart magen bättre, så jag vet inte vad som händer men för henne funkade det.

Min häst har tidigare haft problem med magen när den äter enbart hösilage. Men sedan jag nu ger fodervinäger har magen blivit bra. Detta kanske inte hjälper sur mage, men hjälpte i alla fall mitt problem.

Är kroppens syrasbasbalans rubbad, ja, då är man sjuk, inte lite låg utan riktigt sjuk, på gränsen till intensivvårdssjuk om inte redan där. Det är inget man går och är.

Som HH redan skrivit, enda sättet att ta reda på det är genom ett blodprov.

Molkosan kan även människan ta och stimulerar den normala ämnesomsättningen och medverkar till en bra tarmflora.

Till TS att hästen är lite låg tycker jag snarare tyder på andra faktorer. Hur är det med energiintag i förhållande till träning t ex (dvs hur står det till med foderstaten)?

Som naturläkemedelanvändare så tar jag först reda på vad felet är INNAN jag börjar mixtra med grovfoder och medicinering.
I detta fall skulle jag ta ett blodprov för att utesluta infektioner, virus och andra sjukdommar.
Dåliga blodvärden gör en häst trött och håglös. Vem säger att din häst inte led av det när det inte konstaterades?
Sedan skull ejag fundera på om inte pälsfällning och jobbiga brunster kan vara orsaken då det var på våren du upptäckte problemet.
Jag skull inte nöja mej med ett antagande.

Hösilage i sig gör inte en hästmage sur. Hösilage är det näst mest naturliga för en stäppätare att äta då det är mest likt gräs.
Hästar som anses inte tåla hösilage med lösamagar har en bristande foderstat med för lite ts och för mycket vatten.
Vilket i sin tur gör att magsyran, som redan från början finns hos alla hästar och är sur, hela tiden kan komma upp till magsäcken fräta.

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka