Förstorad sköldkörtel

mellan

Trådstartare
Vet inte om det redan finns en tråd om detta men då får ni säg atill i så fall.
Jag har en fölunge på ca 7 mån som är väldigt stor, kolugn i sitt sätt (blir inte rädd för något) och väldigt social. Har nyss tagit hem henne då hon är född hos stoets ägare så jag kan inte säga att jag känner henne utan och innan. I helgen ringde de från stallet och sa att hon var konstig. Hon låg som om hon vore död, på sidan och låg så trots att man gick omkring runt henne och lade ut mat,kraftfoder och hö. Tillslut reste hon sig upp efter låång tid, och åt. Vi tog tempen på henne, 38,1 och tittade närmare men kunde inte finna något. En teori var att hon är lite deprimerad och saknar mamma men det känns inte så. Hon är med de andra och rör på sig och äter sin mat men är lite "konstig" bara.
Jag kände på hennes hals och då har hon en rund bula stor som en clementin vid hals-ganasch. Ingen annan häst kändes så. Är detta en förstorad sköldkörtel???
I såfall, vad gör man åt det och hur kan det yttra sig? Jag kan ju inte säga att hon är direkt dålig utan bara lite "åsnelik" och ev lite konstig??
Hoppas någon har svar!!!

Sv: Förstorad sköldkörtel

Så väl jag känner igen din beskrivning. Har haft två hästar med förstorad sköldkörtel varav den sista jag har nu har varit en Ior i hela sitt liv mer eller mindre. Han har alltid varit lite lustig å jag vet fler hästar som har det som är lite lustiga även om värdena är normala.

På första hästen syntes förstoringen tydligt, på denna känner man den bara men den syns inte.

Be en veterinär komma och känna och konstatera samt ta ämnesomsättningsprover på hästen.
Ingen av mina hade förändringar utan det är bara översatt till humansidan "knölstruma".

De har båda haft en gemensam nämnare trots att det bara varit/är knölstruma och det är att båda var/är foderöverkänliga som ledde till olika dåliga bieffekter. Så håll koll på maten. Min sista tål inte melass utan gick omkring med magsår och kronisk FK under 2,5 års tid. Han tål heller inte nygräs, lucern och en del andra fodersorter.

När de väl blir stressade och ibland ananrs med så kan det låta när de sväljer, som ett rapande ljud.
Även på djursidan om den blir för stor så kan den trycka mot närliggande organ så att de kan ha svårare att svälja och andningen kan bli påverkad.

Så vore jag dig skulle jag kolla upp henne omgående och om det konstaterar att det är struma så be dem även gå ner med kamera för att se ut det ser ut. Själv har jag inte ansett det nödvändigt hittils, men har ändå bestämt mig för att kolla upp det i vår eftesom man int evet om de växer eller vad som händer där inne.

Senast ändrad:

be veterinären komma ut och ta ettprov.

om det är det struma finns det nog levaxin till hästar också.
För jag vet att hundar kan ha det iallafall

lycka till

får hästar levaxin också? :o jag lider av struma jag också o äter levaxin.

jag äter ockå levaxin.

hundar VET jag äter levaxin. såjag tror att även hästar kan göra det...

Intressant! Nu ber jag om ursäkt för nära till ot. men lycka till med din bebis, det blir nog bra till slut. kan inte bidra med mer än att säga att du ska be vet kolla, annars har jag inga erfarenheter av struma hos hästar, bara hos mig själv :)

båda var/är foderöverkänliga som ledde till olika dåliga bieffekter. Så håll koll på maten. Min sista tål inte melass utan gick omkring med magsår och kronisk FK under 2,5 års tid. Han tål heller inte nygräs, lucern och en del andra fodersorter.

När de väl blir stressade och ibland ananrs med så kan det låta när de sväljer, som ett rapande ljud.

Min häst är också foderkänslig, men han är 10 år... OM han nu har struma, borde inte det konstaterats för länge sen? Han tål inte ensilage, nygräs, betfor (mer har jag inte hunnit få reda på). Men han reagerar troligtvis på någonting i kraffts pelletsfoder.. Vad ger du för kraftfoder till din/dina som är känsliga?

Ibland när jag rider (mest i början på passen) så kan det ibland låta kostigt när han andas/sväljer eller vad han nu gör... men det " går över" efter en stund och är bara vissa dagar.

En foderkänslig häst behöver inte ha struma. De kan ju vara känsliga ändå. Är det bara knölstruma så har de ju oftast inga symtom på ämnesomsättningsproblem.

Vad för symtom visar din häst av sin foderöverkänslighet?

Kommer skriva mer till dig via PM.

Han blir jättelös i magen... Sen lite sämre allmänntillstånd.

Jag vet egentligen inget foder som han riktigt tål. Eller ren havre gick bra hos förra ägaren. Men jag tror inte han kan äta pelletterat pga melassen som är i... Fast ska göra ett försök med Groov när magen stabiliserat sig. Han står på bara hö nu (och en näve havre/mål för att få ngt i krubban) för han är såpass lös.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 438
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 655
Senast: MJLee
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 694
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka