Förstoppning!!??

Clancy

Trådstartare
Min gubbe fick fångkänning i förrgår (onsdags), ställde då i honom på spånbädd. Han åt inget under natten förutom gnagde på ett par kvistar, i går och i natt har han ätit vetehalm. Nu börjar jag bli orolig, han har inte skitit en hög under gårdagen + natten! Har han fått förstoppning och vad ska jag i såfall göra?? han verkar pigg och glad och står utan smärtstillande (fick bara i ons.). Han har inte haft särskilt ont utan blev stapplig, puls enbart på hö. fram, varma hovar. I dag (och igår) hade han enbart lite/nästan ingen puls + svala hovar. Ska han fortsätta stå inne eller kan han gå i en liten hafe, typ 20 * 40 m?? Tacksam för svar!!

Sv: Förstoppning!!??

Jag förmodar, utgår från, att du har kontakt med veterinär...? Diskutera detta med h*n istället som sett hästen. Lycka till!

Vet. tillkallades direkt. Gubben fick då smärtstillande och fick boxvila m. halm att äta. Missade tyvärr telefontiden och det känns inte bra att ringa på akuttelefonen för detta..? Han har inte ätit särskilt mkt halm, igår kanske 3 kg drygt, kanske det inte kommer skit därför. Han är pigg och verkar inte brydd men jag vill ju inte att det ska gå så långt att han får ordentlig förstoppning.. Kan jag hälla i honom olja eller liknande? Vill ju inte stoppa i honom allt möjligt då han har fångkänning..

Raderat pga feluppfattning.

Senast ändrad av en moderator:

Om du är orolig för förstoppning är det helt ett rimligt skäl att kontakta veterinär. Tempa först för att se om hästen har feber. Om hästen inte är stapplig/har ont kan du ta ut den en kort stund så att den får röra sig. Men, fortfarande är det behandlande veterinär som ska tillfrågas. Eftersom den bara fått smärtstillande vid ett tillfälle måste ju veterinären ha sagt åt dig vad du ska göra kommande period.

Jag hade ut veterinär då min hade något förhöjd puls på alla fyra och hon fick Finadyn i 5 dagar, trots att inga andra symtom fanns (ej stapplig, ingen feber, ingen hälta). Då, när veterinären var kvar, resonerade vi oss fram till hur behandlingen skulle se ut under medicineringen och sen efter.

Han hade i allafall avlagt en hög nu mitt på dan! Vet. ansåg att jag kunde ta och promenera honom lite. Han har ingen puls idag, traskar glatt omkring och har därför inte fått mer smärtstillande.

Så länge hästen dricker och äter det som erbjuds är det sannolikt ingen fara. Man bör ha koll på hydreringsgraden, alltså om hästen blir uttorkad. Annars är det så att det inte kommer ut mer i bakänden än vad som stoppas in i framänden. Har hästen haft avföring är det inte stopp.

Jag tror inte att du behöver vara orolig!

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 604
Senast: Train
·
K
Hästvård Vet att det finns 10000 trådar om fång, men då jag inte hittar det jag söker startar jag upp en ny frågeställning.... Min shettis...
Svar
12
· Visningar
1 112
Senast: Niantrezz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka