förstoppning?

susanne

Trådstartare
pålle har bara skitit pyttelite inatt, bara en hög. Hon brunstar rejält (om det har någon betydelse). Hon är jättepigg och precis som vanligt. kosistensen på trecken är normal.

Ska jag bara avvakta eller försöka få i henne parafinolja (om det nu går att få yag på en söndag kväll) eller vad ska jag göra.

Sv: förstoppning?

Så kan man inte säga, det går inte bra med vilken olja som helst, parafinolja går egenom hästens system utan att den tar upp det och "smörjer tarmarna". Försöker du med matolja så får du inte den effekten. (och absolut inte motorolja:o )Ring veterinären om du är osäker, en liten hög under natten är väldigt lite om den har ätit som den ska.

Mvh Hanan

Jag skulle ringa vetrinären för att få besked om vad du skall göra åt förstoppningen nu.Sedan skulle jag i förebyggande syfte ge linfrökross för att hålla magen i gång och även se till att du har tillräckligt med grovfoder i foderstaten.

Riktigt väl blötlagd betfor är också bra vid misstanke på förstoppning. Hittar du ingen parafinolja så brukar vanlig matolja verka lösande på en del hästar.

Har hästen vattenkopp eller hink?

hon har både vattenkopp och hink. betfor är nog kanske den bästa lösningen så länge.

hon får 10 kg hö samt 1 kg lucern, det är vad hon max kan gå på med det hö som vi har i år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar