Förstoppning

kryptisk

Trådstartare
Min katt lider av förstoppning under sommarhalvåren, han har haft dessa problem två år i rad nu och jag börjar bli fundersam på om det kan vara något fel i tarmarna. Ringde veterinären som sa att det troligtvis beror på att han dricker för dåligt och att vi skulle prova ge honom Laktulos 5ml/varannan dag samt att inte utfodra med torrfoder. Vi har varit till vet. tidigare, då fick vi rådet att ge honom paraffinolja då det blev stopp i magen (en eller nån gång i månaden :().
Själv tror jag att det beror på allt han sätter i sig ute, han är en bra jägare :crazy:. Men eftersom avföringen är svart och hård som sten så trodde inte vet. att det berodde på det. Blir han inte bättre av detta måste tarmarna kollas upp = heldag på djursjukhuset i stan. Vad gör dom då?

Hur yttrar sig vätskebrist mer än att det kan bli stopp i magen? Borde inte kissen bli trött och hängig? Och borde inte vet. rekommenderat att vi "tvingar" i honom vatten istället?
Inte jag som ringde vet. så jag kunde inte fråga denne själv. Tänkte kolla om jag någon vet något här innan jag ringer djursjukhuset och frågar ut dom ;)

Nyp katten löst i nackskinnet. Om skinnet står upp har katten vätskebrist, lägger sig skinnet på en gång har han det inte. Det är ett bra snabbtest. Men våtfoder är bra att ge under varma perioder, då ser man till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Jag tror hellre att den tröga magen beror på uttorkning än något han sätter i sig ute.

Man kan prova att ge messmör eller paraffinolja för att få igång magen, men sedan måste avföringen få en hälsosam konsistens vilket hård avföring inte är. Hård avföring beror ofta på att katten får i sig för lite vätska.

Det är betydligt bättre att ge våtfoder än att försöka tvinga i katten vätska, lättsammare och skonsammare för båda parter om inte annat. ;)

Sv: Förstoppning

Lånar tråden lite.

Va inne me min katt för hon hade förstoppning för en månad sedan. hon fick stanna i fyra dagar :crazy: jättedyrt blev det.

Va inge fel på tarmarna el ngt.Uttorkad är hon inte heller och dom tyckte hon såg fin ut. Hon fick med sig lite parrafin olja hem som hon skulle ha första dagarna..

Men hon e jättehård i magen än. dom ordinerade att hon endast skulle äta hills torrfoder light. just för magen..

vad kan man göra för att kissen inte ska va så hård i magen? parafin oljan verkar inte hjälpa då jag gett henne det nu också?

pma gärna om ni har någon bra lösning :bow:

Min kompis katt har också haft problem med magen..och efter otaliga utredningar och nästan en död katt så kom dom på att den har fel på tarmmotoriken. Tarmarna fungerar inte riktigt som de ska. Så den blev ordinerad veterinärfoder..och absolut ingenting annat få ges..dessutom fasta måltider..morgon/middag och inga godisbitar däremellan...Aldrig har min kompis haft sånna rutiner med sin katt. Han har alltid ätit när han velat, men sedan hon började med denna stränga diet så håller sig magen i shack. Fast en gång tabbade hon sig och gav han lite godis, detta resulterade omedelbart i stopp i tarmen...Så jag tycker du ska göra en grundlig utredning på katten. Det kan ta jättelång tid innan dom hittar nåt fel, men det lönar sig...fast apdyrt blir det ju..åtminstone för kompisen som fick ha katten 1 vecka på sjukhus :crazy:

Mynta2 skrev:
Min kompis katt har också haft problem med magen..och efter otaliga utredningar och nästan en död katt så kom dom på att den har fel på tarmmotoriken. Tarmarna fungerar inte riktigt som de ska. Så den blev ordinerad veterinärfoder..och absolut ingenting annat få ges..dessutom fasta måltider..morgon/middag och inga godisbitar däremellan...Aldrig har min kompis haft sånna rutiner med sin katt. Han har alltid ätit när han velat, men sedan hon började med denna stränga diet så håller sig magen i shack. Fast en gång tabbade hon sig och gav han lite godis, detta resulterade omedelbart i stopp i tarmen...Så jag tycker du ska göra en grundlig utredning på katten. Det kan ta jättelång tid innan dom hittar nåt fel, men det lönar sig...fast apdyrt blir det ju..åtminstone för kompisen som fick ha katten 1 vecka på sjukhus :crazy:

ska testa ge henne på mer punktliga tider. o maten hon får är rekommenderad av djursjukhuset.
Ringde idag och fick några saker rekommenderade. ska testa det.

En vecka till på djursjukhuset kommer kosta runt 10 000. Och tyvärr har jag inte råd att lägga det på min 13åriga oförsäkrade bonnkatt :crazy: mycket gör jag för dom men dom pengarna har jag inte :cry:

men hoppas hon ska bli bättre nu.. iaf.

Nu i efterhand kan jag tillägga att laktulosen har fungerat över förväntan på min katt! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: Joppsa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?

Hästrelaterat

Tillbaka