Förstoppning och Microlax

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 3 492

Thera

Trådstartare
Min foderhäst fick ett litet stoföl imorse. Relativt omgående bajsade hon lite smått, så jag trodde att hon fick ur sig det första.

Men sen framåt dagen började hon flagga med svansen och krysta utan att det kom något, så det blev en dos Microlax varpå hon bajsade rejält tre gånger, och det innehöll även det där första mörka bajset. Detta var vid 14-tiden i förmiddags.

Nu i eftermiddags har hon ändå gått med svansen lite utåt, inte uppåt, men utåt och hon viftar med den rätt ordentligt. Jag har inte sett att hon har bajsat mer.

Hon äter mängder och är ruskigt pigg, var ute och rejsade så mamma knappt hängde med.

Jag kände försiktigt i ändtarmsöppningen och där sitter inget.

Men som sagt, det oroar mig ändå lite att jag inte sett henne bajsa mer och att hon håller svansen lite lyft..

Tror ni det är någon fara, eller bör jag ge lite Microlax till? Hur snabbt bör de börja komma igång med bajset igen efter en 'tömning' med Microlax? Kan man ge lite paraffinolja? Hur mycket i så fall?

Sv: Förstoppning och Microlax

Jag kan inte tänka mig att det kan vara farligt att trycka i fölet en till Microlax om du tror det behövs.

Rutinmässigt så ger jag mina en liten tub direkt efter fölning. Det underlättar en hel del för dem när de mörka hårda pluttarna ska ut. Brukar verka inom några minuter.

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: Eloise
·
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 496
Senast: Nepenthe
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 488
Senast: Mirre
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat