förstoppad!

wtf

Trådstartare
min hund är förstoppad sen igår morgon/lunch.. han försöker bajsa men det kommer inget :( vad kan man göra åt saken hemma? när bör man ringa vet?

:confused:
 
Sv: förstoppad!

Hundar blir mycket sällan (aldrig?) förstoppade "utan orsak". Vanligast är att de ätit i sig något som fastnar i tarmen, vissa sjukdomar kan också vara orsak till förstoppning.
Äter/dricker hunden? Kommer det inte ut något alls, blod? Kräkningar? Är hunden allmänpåverkad? (slö, feber) Om svar ja, ring genast vet!
Parafinolja kan man ge som smörjer tarmen och hjälper till om något sitter fast. Sparris kapslar in tex om hunden ätit sten och skyddar tarmen.
Om det är helstopp i tarmen kan det gå ruggigt fort att hunden blir riktigt dålig. Men i så fall skulle den vara väldigt dålig redan nu. Vissa sjukdomar kan göra att de går och krystar och krystar. Analsäckarna kan det också bero på. Tik eller hane? Tikar kan bete sig mysko vid urinvägsinfektion också.
 
Sv: förstoppad!

han har både ätit och druckit i morse med god aptit... spydde i förrgår om jag inte minns helt fel, men har ju bajsat normalt fram till igår.. det är en hane.. försökte ringa vet nyss men det var bara jour nu och de tog bara emot väldigt akuta samtal, vet ju inte om det är akut? det kommer ingenting alls när han bajsar, alltså varken vätska eller blod.
gaah :crazy:
 
Sv: förstoppad!

Min hund har ofta förstoppning (han har fel på tarmarna) men när han får det, för att slippa åka till vet. så låter vi han hoppa över måltiderna tills han är bra igen. Det är funkar, och vet. säger att det är ok att göra så, hunden svälter inte i hjäl. Och det är lagligt.
 
Sv: förstoppad!

Svält löser inte en förstoppning :cool:

TS..Om jag vore du skulle jag defenitivt ta hunden till veterinär. Om det är en omöjlighet, så skulle jag ge hunden ett milt laxeringsmedel och motion + olja (oralt).
 
Sv: förstoppad!

Min hund blir ofta förstoppad (efter buk-op), det enda raka är paraffinolja (Apoteket). Det rinner rätt igenom och tar med sig skiten så att säga :smirk: Jag brukar doppa köttbitar i oljan, sedan lägga filtar på soffan, ty oljan rinner igenom fasligt fort!

Nu får hon special-torrfoder med burkmat = mer vatten... Voffsingen är jätteduktig på att INTE dricka vatten! Nu har hon varit bättre i magen i 3 månader, får hoppas att det fortsätter. Diarré är en sak, men att vara förstoppad är f-jävligt!

I flaska paraffinolja kostar typ 80 kr =)
 
Sv: förstoppad!

jag har köpt olja nu och har ringt vet, men fick lämna meddelande eftersom hon inte svarade.

törs man ge olja utan att fråga veterinären först?
jag misstänker att det kan vara märgbensbitar som är problemet.. fast han inte har tuggat på det på ett tag.. (några dagar) han har aldrig ätit det förut och kommer aaaldrig att få det igen...
 
Sv: förstoppad!

vi har gått en timmes rask promenad fram och tillbaka till apoteket och gett paraffinolja efter beskrivning på frp när vi kom hem...
bah, jag är fan nervös nu! vi ska ju åka hem till mamma och pappa idag (8 mil ut på landet) :(

jag hotade med att han inte skulle få några julklappar om han inte bajsade :p
 
Sv: förstoppad!

Är han pigg och "normal" törs du nog avvakta. Kruxet är att i morgon kan det nog vara väldigt svårt att få tag i en vet annat än på de större klinikerna (om hunden blir sämre) Jag skulle nog våga vänta om hunden är pigg och dessutom äter normalt. Då är det nog inte helstopp.
Parafinolja är inte farligt, det ger vetrinärerna när något är fast i tarmen. Kommer inte ihåg maxrekomendationen men det står väl på flaskan? Ge lättsmält mat, kanske bara risavkok, tills du ser att det kommer något därbak.
 
Sv: förstoppad!

om det skulle krisa img så finns ju ultuna 4-5 mil bort.. borde ju va öppet då tycker man..
 
Sv: förstoppad!

Jag tycker du ska uppsöka veterinär OMGÅENDE! Förstoppning är inte att leka med, och han har ju redan haft symtom i mer än ett dygn. JAG hade åkt igår redan... Är det en bit av ett märgben som sitter fast hjälper knappast lite olja, och blir han riktigt dålilg i morgon och långt ute på landet kan det faktiskt vara så illa att det är för sent...
 
Sv: förstoppad!

ja men var ska jag åka då? :smirk: allt är ju stängt och de har hänvisat till jourvet som inte svarar!
 
Sv: förstoppad!

nu har jag pratat med veterinären, hon sa att det inte var nån fara så länge han åt och var som normalt :)
jag skulle ge mer paraffinolja i em och i kväll å han skulle få mat som normalt ikväll. gissa om jag känner mig lättad! :D
 
Sv: förstoppad!

anledningen till att vi inte åkte igår är för att det har hänt förut att han försökt bajsa men utan resultat, men typ promenaden efteråt har han alltid lyckats få ut nån korv ändå. så igår var jag inte orolig, men blev imorse när han inte lyckades.
men nu har jag gjort vad jag kan under dessa omständigheter med jul och sånt..
 
Sv: förstoppad!

Har han återkommande problem skulle jag rekomendera att kolla analkörtlarna. Lär man sig lätt att tömma själv om man har minsta handlag för det...
 
Sv: förstoppad!

jaa, vi ska kolla det när vi ska åka till vet och rabiesvaccinera :)
han luktar fisk rätt ofta så jag misstänker lättare problem med analsäckarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 720
Senast: Tualma
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 041
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp