Förstärkningsbanden - förklaring, snälla

Sparvoga

Trådstartare
Kan någon här förklara för mig vart exakt dessa band sitter? vilken funktion har dom? Hade ut en ET igår, han sa att min häst hade lite känning i förstärkningsbandet i höger fram knä. Jag hade tyvärr inte möjlighet att vara där när han var där så det var en kompis till mig som tog in hästen och närvarade.

Har försökt googla men inte hittat något bra svar. Et tyckte att jag skulle ha koll på detta knä för att se så han inte blir halt eller öm, har inte märkt något hittils. Vad ska man tänka på? har för mig att man bör rida på fast underlag. Man blir ju orolig. Min häst tillhör ju inte dom här smarta hästarna i hagen heller, det ska busas och springas om vartannat, gör allt för att få ingång hagkompisen.

Sv: Förstärkningsbanden - förklaring, snälla

förstärkningsbandet i höger fram knä.
...
Et tyckte att jag skulle ha koll på detta knä för att se så han inte blir halt eller öm...
Hmm, jag har förstått att förstärkningsbanden är det som på engelska kallas för check ligament och då har de inget att göra direkt med knät...

Förstärkningsbanden (check ligament) fäster djupa böjsenan i skenbenet under framknät och ytliga böjsenan i överarmsbenet överom framknät. (Bak finns förstärkningsband enbart på djupa böjsenan och den fäster under hasen.)

Idén med förstärkningsbanden är att hjälpa till att stödja tån (= det under kotleden) så att inte kotleden "trycks" ner i marken när hästen har vikt på benet. På det viset behöver inte musklerna till djupa och ytliga böjsenan jobba hela tiden...

Vid problem med dessa (fram) skulle jag säga: undvik onödig belastning på frambenen. I praktiken kan det vara allt från undvik hoppning och att rida hästen framtungt, till att inte alls rida på den, helt beroende på hur allvarligt det är... Om ET inte sagt något mer, så skulle jag undvika hoppning en tid och se till att hästen inte är framtung när jag rider (det skall man iofs alltid...). Och följa med hur det utvecklas...

(Jag utgår ifrån att någon korrigerar mig om jag missförstått vad förstärkningsbanden är... :) )

Å TACK!! då bör det vara förstärkningsbanden som fäster i djupaböjsenan eftersom det var fram under knät. Enligt ET så var det endast en jätteliten känning och han hade sagt att jag kunde rida som vanligt, men var uppmärksam så att han inte blir öm eller halt, samt köra med speedway emellanåt. Å hoppar gör jag inte, har ju blivit fegis;)

Undra om ett back on track knäskydd kan vara till hjälp??

Visst är det väl bättre med ett fast underlag istället för mjukt, dock inte allt för hårt

Senast ändrad:

Du kommer nog inte riktigt åt förstärkningsbanden med ett knäskydd men med en vanlig pad i back-on-track bör funka, var vara noga med att skarven inte hamnar på senorna (de har lite väl tjocka "fållar" de där vaddstyckena, men är superbra). Prova även med att kyla efter arbetet och sedan när benet torkat köra med lite speedway. Kyla-värme grejen ökar blodgenomströmning och det är ju det som gör läkningen. Jag vet att senor och ligament är dåligt kärlförsörjda men man får göra det man kan.

Tack för tipset! Har beställt ett knäskydd, men igår kväll började jag också fundera på att det nog inte kommer åt nere på senorna:grin: Får in förskaffa paddar också, så är man garderad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka