Förstår ni?

Kramtizzlan

Trådstartare
Jag har en valack på 11 år, han har alltid varit ganska ranghög. Men när vi flyttade till nytt stall (ett år sedan) har det typ inte varit någon som direkt bestämt, varit allmänt lugnt bara.
I sommras kom en ny lite äldre häst som blev ledaren, det var bara dom två i ca 4 månader. Nu har kompisen köpt en 4 årig valack.

O nu det sista har han suttit som ett frimärke på min häst följer varje steg han tar, hänger i grimmam...
Min häst säger inte ifrån bara lägger öronen lite kanske ev lyfter benen lite. Men unghästen ger sig inte.
Tog av grimman idag då var det lugnare!

Varför gör han så här vad är på gång??? lek ? tycket så synd om min pålle som inte fick en lugn stund men han sa heller inte ifrån o gjorde inget liknande tillbaka!

Hoppas någon orkat läsa!

Sv: Förstår ni?

Säger inte din häst ifrån så tycker han nog de är lite roligt. Unghästen vill nog bara leka lite ska du se! Tror inte de är ngt att oroa sig över ;)
Lycka till!!

det behöver inte häller vara så.
min häst är ranglåg och jag kan helt enkelt inte ha honom med vissa hästar för de ger sig på honom.
Det som jag känner att du beskriver. Han blir aldrig lämnad ifred trotts att han försöker kommer undan

Han gick utan grimma idag....verkade mycket lugnare.... "smög" på dom ett tag o unghästen var inte alls lika på!
Min stackare fick lov att vara i fred!

Måste väl berott på att han ville leka o min häst var inte säker på vad han ville, nu finns det iaf ingen grimma o dra i! Får hoppas han inte börjar dra i något dyrare... Har väldigt svårt att tro att det skulle bero på rangen...!?

Tack för era tips!!

Att unghästar mopsar sig mot andra är ju en kombination av lek och allvar. Lek då han bara är en barnslig fyraåring och allvar, för att leken ligger till grund för senare ifrågasättning av rangskalan.

Den mopsiga snorungen skulle behöva någon som sätter honom på plats. Får han vara störig mot de andra hästarna också?

Se till att nästa inackordering är ett gammalt elakt sto, bästa medicinen.

Ett gammalt surt sto...haha går ju bara grabbar i hagen!

Det är lungt nu, o peppar peppar han ger sig inte på täcket...

Han är inte på den 3 valacken (ledaren) Han står mest o surar i ett hörn :)

Hoppas att det förblir lungt nu!!:p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar