Förstår inte andra hundars signaler?

LittleJohn

Trådstartare
Min labrador kille på 9 månader verkar inte riktigt förstå andra hundars signaler!

Tycker han mest blir triggad av att bli tillsagd.
Min gamling försöker gång på gång säga till att han inte vill, men Lex bara skuttar omkring Ännu mer pepp på lek ..?
Eller är det jag som misstolkar min hunds beteende totalt? Är det något annat än lek han utstrålar?
För mig ser det ut som den klassiska lekställningen med framdelen mot marken och rumpan upp i vädret:D Men kan ha fel!
Skäller en annan hund på honom verkar han få helt sne ryck i huvudet och studsar omkring som en galning medans han skäller tillbaka.
Hör han däremot en hund skälla ute så reser han bara ragg och ser helt förvirrad ut.. vet inte om det kan hänga ihop med hans andra beteende?

Om det nu är så att han inte förstår andra hundars signaler, vad kan man göra då?
Vill ju att han ska få leka och ha kul, men då måste han ju kunna lyssna när dem säger ifrån "att nu räcker det" i o m att han är lite stor och klumpig ibland.

Väldigt tacksam för tips!:D
Aldrig varit med om detta innan så är förvirrad över hans beteende!

Sv: Förstår inte andra hundars signaler?

Har han umgåtts mycket med andra hundar?

Har tyvärr inte så mkt svar, men det jag tänker på här hemma är att en tillsägelse ofta gäller (och åtföljs) nån sekund. Tycker båda mina hundar har bra språk. Oftast när den vuxna säger ifrån är det för att valpen är för hårdhänt. Hon lugnar sig och nån sekund senare tar nån/båda initiativ till lek.
Tillsägelser om ben osv funkar lite annorlunda. Sen blir hon (valpen) lätt fjäskig efter en tillsägelse också.

Svammel, men min fundering är helt enkelt om det kan vara så att han lyssnar men snabbt är tillbaka? Hur beter sig den vuxna hunden, är han nöjd efter att ha sagt ifrån eller irriterad?

Låter som min unghund på 20mån. Han verkar älska att bli tillsagd och älskar att reta upp andra hundar för att bli jagad osv. Han tar alltså inte deras tillsägelse på allvar så länge dom är mindre och inte lika snabba som honom.. för han då vet att han kommer undan :grin: Han kan stå nån meter ifrån och skälla ut dom hur länge som helst för att få deras uppmärksamhet. Och tystnar så fort dom svarar på hans retande och typ "nafsar" efter honom eller jagar honom..
Däremot om en stor rottweiler eller schäfer (av nån anledning är det bara dessa två raser han har respekt för) säger ifrån så blir han helt "förstörd", tappar leklusten och vågar då inte leka med nån annan hund utan går runt och ser helt ledsen ut :crazy:

Med detta sagt...har jag tyvärr inga tips åt dig :p Själv ser jag detta som ett jobbigt tonårsbeteende som jag bara hoppas ska gå över efter han fyllt 2.. Hört att vinthundar blir vuxna efter 2års åldern.. Hoppas kan man ju alltid :angel:

Låter precis som min 9 månaders labbekille.
Och han umgås med hundar flera gånger i veckan, en liten flock på mitt jobb, hans "storasyster", samt 5 andar hundar i åldrarna 2-9 år.

Jag tror att det är den unga sidan, han vill inte acceptera att alla inte vill leka. Det är jag som brukar få gå in och bryta och säga till honom att de inte vill...

Min var precis likadan i den åldern.. Hon lekte en hel del med andra hundar, och ofta tillsammans med sin syster. Hon var liksom van vid att det bara var att dundra på, och var det nån som sa till så tänkte hon att "Äh, men vad fan, vi hade ju kul nyss - kom igen!!". Jag fick gå in och säga åt henne när jag märkte att hon inte lyssnade på de andra hundarna, och då gav hon sig. Hon är likadan än idag.. en hemskt omogen blivande 2-åring.. suck :p

Jag upplever att många labbar reagerar på tillsägelse genom att spralla, fjäska, stutsa och på så sätt försöka få den andra att bli glad igen. Tyvärr har jag lite för många gånger sett människor som inte fattar detta - ju hårdare de korrigerar ju intensivare försöker hunden spralla runt och göra ägaren på gott humör igen och till slut går det totalt över gränsen och allt förtroende är förstört. Naturligtvis gäller det även mellan hundar.. det "vedertagna" är ju att visar en hund avståndssökande signaler så ökar den andra avståndet, en del labbar verkar dock ta väldigt lång tid på sig att fatta det. ;) Min hane blev mycket bättre när han fick umgås mycket med en extremt bestämd och uppfostrande schäfer/rottistik som körde över honom igen och igen tills han började lyssna på henne. Men det är ju inte så himla lätt att hitta en annan hund som är så duktig på att uppfostra utan att gå över gränsen, oftast får nog vi människor gå in och hjälpa till.

Jag skulle så lugnt och utan dramatik som möjligt gå in och plocka bort labben när de andra hundarna säger ifrån. Vill inte den andra hunden, så får man sitta kopplad och lugna ner sig en stund tills skallen börjar fungera igen, då kan man få ett nytt försök.

Min gör lite sådär, hon är snarare ytterst socialt kompetent och går ihop med allt och alla om hon måste. Jag tolkar hennes beteende som ett sätt att försöka lätta upp stämningen, snarare än att försöka bli mer påstridig.

Jag upplever att många labbar reagerar på tillsägelse genom att spralla, fjäska, stutsa och på så sätt försöka få den andra att bli glad igen. Tyvärr har jag lite för många gånger sett människor som inte fattar detta - ju hårdare de korrigerar ju intensivare försöker hunden spralla runt och göra ägaren på gott humör igen och till slut går det totalt över gränsen och allt förtroende är förstört. Naturligtvis gäller det även mellan hundar.. det "vedertagna" är ju att visar en hund avståndssökande signaler så ökar den andra avståndet, en del labbar verkar dock ta väldigt lång tid på sig att fatta det. ;) Min hane blev mycket bättre när han fick umgås mycket med en extremt bestämd och uppfostrande schäfer/rottistik som körde över honom igen och igen tills han började lyssna på henne. Men det är ju inte så himla lätt att hitta en annan hund som är så duktig på att uppfostra utan att gå över gränsen, oftast får nog vi människor gå in och hjälpa till.

Jag skulle så lugnt och utan dramatik som möjligt gå in och plocka bort labben när de andra hundarna säger ifrån. Vill inte den andra hunden, så får man sitta kopplad och lugna ner sig en stund tills skallen börjar fungera igen, då kan man få ett nytt försök.

Jättebra svar!

Till ts!

Man får helt enkelt hjälpa till. En av mina hundar kan säga till hundra ggr, inte ens valpar på 6-8 veckor tar henne på allvar (stackarn). Sen går då små till min "ledartik" och där räcker ett morr för de ska fatta.
Ibland måste man hjälpa, ibland fixar inte den äldre hunden att fosta (ingen pondus)...

Din hund är normal :)

Min gör lite sådär, hon är snarare ytterst socialt kompetent och går ihop med allt och alla om hon måste. Jag tolkar hennes beteende som ett sätt att försöka lätta upp stämningen, snarare än att försöka bli mer påstridig.

Precis så är det. Kan även bli så när vi människor säger ifrån och hunden bara sprallar. De vill tala om att jag är snäll och vill bara leka..
De vill göra allt för vara till lags...

Lånar ett hörn här och hoppas det är okej! Tycker det är lite (mycket) relaterat till det som diskuteras i den här tråden.

Väldigt intressant diskussion som får mig att börja tänka på min lilla kille, en golden på knappt 2 år. Han tycker det är störtkul att träna, men ibland tycker vi lite olika och han hittar på nåt bus ;) I de lägena upplever jag det ibland som att han känner av att jag blir lite irriterad, och då busar han ännu mer tills jag visar honom att jag inte tycker det är kul, jag vill inte leka hans lek och går därifrån. Då kommer han springande och "ber om förlåt"/fjäskar lite och sen är allt bra.

Har ni något tips på hur jag hanterar en sån situation på bästa sätt? Att inte bli lite irriterad när han exempelvis plockar åt sig ett par trosor ur tvättkorgen och springer ut med i trädgården till allmän beskådan är inte alltid helt lätt ;) Jag blir ju inte arg på honom, men han är förstås inte dummare än att han känner av min sinnesstämning och, antar jag, bara vill busa lite för att göra matte glad igen :) Men när jag nu inte blir glad av hans bus, vad ska jag göra? Ska jag direkt ignorera det och gå därifrån, och hoppas att han då provar nåt annat (att komma till mig)?

Han är en känslig hund, så att vara allt för sträng och bestämd resulterar bara i en ledsen hund som inte vill umgås med mig, och så vill jag ju inte ha det.

Sen går då små till min "ledartik" och där räcker ett morr för de ska fatta.
..

Din hund är normal :)

Det har jag alltid sagt, vi måste värna om surtikarna!:D

Till TS, nu var det ett bra tag sedan jag hade slyngel, men jag kommer ihåg att det fanns dagar när jag upplevde att jag gjorde ingenting annat än att hämtade slyngel, platsla slyngel, hämta slyngel igen, platslägga, säga till slyngel att han fick ge sig, platslägga. (Alltså gå och lägg dig) Sen var det viktigt att han verkligen fick utlopp för att energi på annat håll.
Jag förstår att många blir "allergiska" när hunden är den här åldern

Som övning, gör många inkallningar som genererar i en klapp, eller lite kamptrasa och sen "hopp och lek". Så en inkallning inte betyder irriterad matte eller koppel på. Utan bara "det är trevligt här hos mig".

Vet hunden det är det alltid lättare att kalla in i situationer du beskriver. Sen ska man aldrig göra en dålig inkallning, då är det bättre att hålla käft. Ser du att hunden kommer att komma till dig ungefär samtidigt som helvetet fryser till is, så vänd och gå därifrån.

Tusen tack för alla bra svar!!

Skönt att höra från andra att han är normal och inte ensam :D

Bara vänta tills han börjar mogna lite i sättet då och hålla honom och gamlingen åtskilda när han är för påstridig!
Och kanske till och med har turen att träffa någon som har en hund som är bra på uppfostring.
Gamlingen vet nog inte riktigt hur han ska säga ifrån tillräckligt, utan går bara runt och morrar och är irriterad!
Men som tur är finns det ju kompostgaller tills den dagen Lex kan bete sig:D

Liknande trådar

Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 047
Senast: sanmatte
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 661
Senast: ISABEL
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 952
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
3 057
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka