Förstagångs lastare vill ha tips! :)

S

Sentenced

Jag och killen min ska transportera en häst den 1:a Mars i ca 25 min..
Ingen längre bit alltså!

Jag har hållt på med hästar i många år men aldrig ägt någon eller behövt transportera själv så nu vill jag ha ALLA råd & tips ni kan komma med!!:D
Jag och ägaren ska träffas nu i helgen och prov-lasta en gång, mest för min skull så att jag ska känna mig säkrare!Toppenbra!

Tack!
// Sentenced

Sv: Förstagångs lastare vill ha tips! :)

Sentenced skrev:
Jag och killen min ska transportera en häst den 1:a Mars i ca 25 min..
Ingen längre bit alltså!

Jag har hållt på med hästar i många år men aldrig ägt någon eller behövt transportera själv så nu vill jag ha ALLA råd & tips ni kan komma med!!:D
Jag och ägaren ska träffas nu i helgen och prov-lasta en gång, mest för min skull så att jag ska känna mig säkrare!Toppenbra!

Tack!
// Sentenced

ge hästen mkt tid att bara stå och tänka, det tar ca 7 minuter för en häst att uppfata och gå igenom vad som händer, offtast tröttnat människan tidigare redan efter bara 4 minuter då e det fortfarande 3 minuter för tidigt för hästen, ge den mkt tid, låt den aldrig blir uppstressad, tid och tålamod! :D lycka till!

Hmm.. undrar om jag la tråden rätt?

Fast transport är ju hantering..:idea:

Hästen är inte svårlastad, hon brukar gå upp på rampen, ställa sig och se sig omkring lite.. står man där med slakt grimskaft så går hon på själv.:)

Var lugna tålmodiga, men bestämda. Beräkna tiden så att det kan krångla.

Sätt inte fast hästen i transportgrimskaftet förrän bakbom och lucka är fastsatta.

Släpp lös hästen från transportgrimskaft innan bakbom och baklucka är öppnade.

Håll svansen och lotsa baken rätt när hästen backar ut!

Ha med en kniv om någon skulle hända, så hästen kan skäras loss från grimman.

Kör mjukt och försiktigt, tänk att ni själva skulle stå där bakom utan något att hålla i er i.

Norrland

*kl*

Är ingen erfaren transportör heller och minns hur ruskit nervös jag var första gången jag skulle lasta min häst som dessutom hade skurit sig i benet förra gången han blev transporterad. Men det gick bra.

Tid, lugn, tålamod och låta hästen snusa runt ordentligt först tror jag på, precis som de andra skrivit.
Och att köra som om man har ett fyllt vattenglas på instrumenbrädan.... ett utan lock alltså;)

Har hästen varit med om det innan och är såpass lättlastad som du beskriver så är det säkert inga problem, bara att "köra på".
Det man ev ska tänka på är väl då att visa sig säker så inte hästen blir osäker pga det det är väl det man kan tänka på...
Låter som att det kommer att gå jätte-bra! :)

Om du aldrig kört med släp tidigare rekommenderar jag starkt att du är ute och övningskör några vändor med tom transport. Tänk på att göra mjuka inbromsningar och accelerationer och ta det lugnt i kurvorna. :idea: Hästen låter lättlastad och är ägaren dessutom med så tror jag inte du behöver oroa dig för den biten, det gäller som tidigare sagts att ta det lugnt och inte ha bråttom.

tack för tipsen!

Killen har kört transport förr så det ska inte vara någon fara! =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 970
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar